روستائیان مازندران همپای شهرنشینان در اکثر تظاهرات روزهای منتهی به بهمن 57 در شهرهای مختلف مازندران شرکت داشته و سهم خود را در پیروزی این انقلاب ایفا کردند.
کد خبر: ۷۰۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 29 January 2019

نزدیکی روستاها به شهرها در مازندران باعث شده تا اتفاقات روزمره در شهرها در همان روز به گوش روستاییان رسیده و انها را نیز همانند دیگر مردم به واکنش وا می داشته است.
هر چند قشر جوان روستایی در روزهای ابتدایی انقلاب نقش پیشروتر در تظاهرات و حوادث مختلف انقلاب در مازندران داشته اما هر چه به پیروزی انقلاب نزدیک تر می شد جمع بیشتری از روستاییان استان را به نقش افرینی در انقلاب وا داشته است.
تظاهرات در مخالفت با شاه از شهرها به روستاها نیز کشیده شده و در روزهای دی و بهمن 57 در روستاهای بزرگ مازندران نیز تظاهرات انقلابی شکل گرفته بود.
آن زمان که از تلفن در همه جا خبری نبود و نه موبایلی وجود داشت رهبران تظاهر کننده در مازندران از فرصت دورهمی های خانوادگی رایج در این استان استفاده می کردند تا آخرین اقدامات انقلاب و نیز برنامه تظاهرات را به مردم اعلام بکنند.
آنزمان کمتر کسی بود که از وقایع و حرکات انقلاب بی اطلاع باشد چرا که بواسطه همین دورهمی ها لحظه به لحظه انتقال اتفاقات و اخبار به مردم مازندران مخابره می شد.
' روزشمار انقلاب اسلامی در مازندران ' را می توان تنها کتابی نام برد که با بهره گیری از تاریخ شفاهی، روزنامه های کیهان و اطلاعات آن زمان و مرکز اسناد انقلاب اسلامی کشور ورق هایی از وقایع سال های 56 و 57 مازندران را به رشته تحریر در آورده است .
** خروش انقلابی در مازندران شهری ، روستایی نمی شناخت
رمضانی پاچی که برای جمع آوری اطلاعات کتابش ماهها روزنامه های کیهان و اطلاعات سال 57 را جستجو کرد تا حوادث و سرنخ هایی از مسائل انقلابی که در این روزنامه ها به چاپ رسیده است را در کتابش بگنجاند.
وی با استناد به عکس ها و اخباری که در آنزمان در این 2روزنامه چاپ شد، گفت: آنچیزی که در عکسهای این روزنامه ها حائز اهمیت است حضور افراد چه روستایی و چه شهری در تظاهرات آنزمان بود.
به گفته این تاریخ نگار انقلاب اسلامی در مازندران، حضور روستائیان با همان شکل و شمایلی که به زمین های کشاورزی خود می رفتند و با ماشین های کشاورزی تیلر و تراکتور از جمله نکات حائز اهمیت در تظاهرات این استان به شمار می رود.
وی همچنین حضور بانوان مازندرانی در رخدادهای انقلاب در این استان را چشمگیر دانست و ادامه داد: به طوریکه در عکس های موجود در آنزمان و گفته فعالان انقلابی زنان در تمامی تظاهرات آنزمان در صف ها حضور داشتند و نقش خود را در این زمان نیز ایفا کردند.
علی رمضانی پاچی ، نویسنده کتاب روزشمار انقلاب اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: با مراجعه به منابعی که برای نوشتن این کتاب استفاده کردم تحولات و حرکات پیش از انقلاب اسلامی در مازندران ویژگی های خاص این استان را داشته است .
وی افزود : برای تهیه این کتاب و جمع آوری اطلاعات به شیوه تاریخ شفاهی با علمای دینی از جمله حسن زاده آملی ، جوادی آملی ، فقیهی ، روحانی ، جباری ، ایازی ، لائینی و معلمی که رهبری هدایت انقلاب در شهرهای آمل ، جویبار ، بابل ، بهشهر ، نکا و قائمشهر را برعهده داشتندگفت وگو کردم.
این محقق انقلاب اسلامی در مازندران اظهار داشت: این رهبران انقلابی از دورهمی های خانوادگی و فامیلی به عنوان فرصتی برای ترویج مسائل انقلاب و حتی توزیع فراخوان تظاهرات در میان مردم عنوان کردند.
وی ادامه داد: بدین نحو هدایتگران انقلاب در مازندران جای خالی وسایل ارتباطی برای اطلاع رسانی مسائل انقلاب را با استفاده از این دورهمی ها برطرف کردند.
این تاریخ نگار مازندرانی اضافه کرد: با توجه به رواج دورهمی های خانوادگی و فامیلی در مازندران، کمتر کسی بود در آنزمان که از وقایع انقلاب و مسائل آن بی اطلاع باشد.
وی گفت: در آنزمان که هنوز تشکل و انجمن های آنچنانی در مازندران وجود نداشت بیشترین فعالیت از سوی همان چند تعداد محدود تشکل همچون جامعه اسلامی معلمان و انجمن حجتیه و موتلفه بود.
رمضانی پاچی ادامه داد: در این میان جامعه اسلامی معلمان بیشترین فراخوان ها و حضور افرادش را در تظاهرات بهمن 57 در مازندران داشته است.
وی افزود: این شیوه های اطلاع رسانی و فراخوان افراد به تظاهرات و حرکات انقلابی مازندران باعث خلق یکسری اتفاقات تاریخی از جمله تسخیر اداره ساواک ساری در روز 21 بهمن 57 و یا پناه دادن نیروهای ارتش مازندران به مردم در همان ماه رقم خورد.
** ساری ، شهر کانونی انقلاب در مازندران
رمضانی پاچی با اشاره به اینکه در اکثر شهرهای مازندران تحرکات و حرکات انقلابی در بهمن 57 رخ داد ، گفت: در این میان بیشترین حرکات و اتفاقات در ساری رخ داد و خیل عظیم از حضور مردم برای شرکت در تظاهرات در این شهر دیده شد.
وی ادامه داد: به طوریکه عبدالوهاب قاسمی، محمد باقر پیشنمازی ، گریبان ، آیتی و منافی از فعالان انقلابی آنزمان در برنامه های فراخوان تظاهرات، مردم را به حضور در ساری تشویق می کردند و بدین نحو این شهر کانون بیشتر اتفاقات انقلابی بود.
همانطور که برای به ثمر رسیدن این انقلاب جوانانی در اقصی نقاط کشورمان به خاک و خون کشیده شدند، در مازندران ، استانی که همواره نام مردمش با حضور پرشور در صحنه های مختلف گره خورده است .

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار