حجت الاسلام هادی سروش گفت: آیت الله جوادی آملی حضور فقه و روحانیت در سیاست را ضروری می دانند، اما تبیین فرمودند آنجایی این حضور لازم و ضروری است که بحث عدالت مطرح باشد.
کد خبر: ۷۰۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 27 January 2019

به گزارش تابناک قم، وی در گفت وگو با سایت شفقنا افزود: ایشان ولایت فقیه را بازگشت به ولایت عدالت دانسته و در این زمینه کتاب بسیار قابل استفاده ای را عرضه فرمودند. بنابراین حضرت آیت الله جوادی آملی جزو کسانی هستند که روحانیت و سیاستی را پذیرفته که باید مرتبط با هم باشد، اینطور نیست که قائل به تفکیک و جدایی این دو باشند، البته نظر ایشان این است که روحانیت در حد نیاز باید وارد عرصه های سیاسی و اجرایی کشور شود و خود ایشان هم سبکشان همین بوده است، آن روزی که شورای عالی قضایی تشریف داشتند مورد نیاز بوده که تشریف داشته باشند و وقتی حس کردند که دیگر نیازی نیست و افراد مورد اعتماد وجود دارند به قم تشریف آوردند و کار علمی را انجام دادند. در حال حاضر هم تعبیر بسیار رایج ایشان که بارها در درس و غیر درس فرمودند، این است که نباید در امور سیاسی و اجرایی از وجود طلبه ها به صورت گسترده استفاده شود.

سروش ادامه داد: تعبیر ایشان این است که ورود طلبه ها به عرصه های سیاسی به صورت بیش از حد، در واقع نهال فروشی است. یعنی همانطور که یک نهالی را باید باغبانی حفظ کند تا بزرگ شود و میوه دهد طبیعتاً اگر نهالی فروش برود معلوم نیست که میوه دار شود و اگر هم میوه دار شود، مشخص نیست که میوه آن به دست انسان هایی برسد که برای آن میوه ارزشی قائل باشند لذا تعبیر ایشان این است که اگر نظام، روحانیت مخصوصاً طلبه های جوان و پر استعداد را در بخش های سیاسی به کار گیرد، در واقع نهال فروشی در حوزه شده است و ایشان شدیداً با این نهال فروشی مخالف هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار