رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛ اژه‌ای: امام جمعه قزوین: امروز جز افسوس چیز دیگری از برجام نمانده است/مراقب بازار سیاه بلیت‌های جشنواره فجر باشید/یک خانوار چهار نفره ماهی چقدر هزینه دارد؟/برجام یک بازی برد ـ باخت به نفع ایران است/ فیلتر کردن فضای مجازی، خلاف مصالح ملی کشور است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴ 25 January 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مراقب بازار سیاه بلیت‌های جشنواره فجر باشید

محمدرضا فرجی درباره تهیه بلیت‌ها، سانس‌های فوق العاده و آماده سازی سینماها برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر بیان کرد: همان طور که از اسم بازار سیاه مشخص است، قیمت بلیت ها نیز غیر طبیعی است. از طرفی ممکن است بلیت ها تقلبی باشد و افراد نتوانند از آنها استفاده کنند و فیلم های مورد نظرشان را ببینند به همین دلیل تأیید و تأکید می کنیم که بلیت ها را از طریق سانس های فوق العاده یا گیشه ها تهیه کنند. او با بیان اینکه از قبل اعلام کرده ایم، مخاطبان فیلم بلیت ها را پیش خرید کنند تا مشکلی به وجود نیاید، افزود: شاید در برخی سانس ها و سینماها که طرفداران بیشتری دارند بلیت ها در حد صفر باشد به همین دلیل برای افرادی که نمی توانند در ساعت و سینمایی که دوست دارند فیلم مورد علاقه شان را ببینند عذرخواهی و تأکید می کنم قبل از آنکه برای تماشای فیلمی به سینما مراجعه کنند از طریق سایت جشنواره این موضوع را بررسی و با توجه به سانس های فوق العاده بلیت تهیه کنند. / تسنیم

برای پیوند کلیه چند ماه باید انتظار بکشید؟

دکتر قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پیوند اعضا در کشور، گفت: در این دوره تعداد بخش‌های پیوند عضو افزایش یافت و بانک اطلاعات اهداکنندگان عضو و بیماران لیست انتظار در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور، راه‌اندازی شد. جان‌بابایی با اشاره به کاهش میزان پیوند کلیه از افراد زنده، تأکید کرد: باید توجه کرد که در حال حاضر سالانه ۲۵۰۰ پیوند کلیه انجام می‌شود، ۵۷ درصد از آن‌ها از بیماران مرگ مغزی است. در عین حال میانگین مدت زمان انتظار جهت پیوند کلیه به ۱۲ تا ۱۸ ماه، کاهش یافته است. وی ادامه داد: باید توجه کرد که سالانه در کشور ۸۰ پیوند کبد و ۱۱۷ پیوند قلب انجام می‌شود. در عین حال افزایش رشد ۲۲ تا ۱۰۰ درصدی پیوند مغز استخوان و پیوند عضو را در کشور شاهد بودیم که نشان از افزایش توان علمی و تجربی کادر درمان و دسترسی به تجهیزات مدرن دارد.

احتمال افزایش هزینه انتخابات در صورت استانی شدن آن

سید جواد حسینی کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث می‌شود نمایندگان بیشتر به کارهای ملی استانی بپردازند، تا کارهای جزیی شهرستانی. حسینی‌کیا از احتمال افزایش هزینه انتخابات در صورت استانی شدن آن هم یاد کرد و گفت: در انتخابات استانی فرد باید برای کل استان تبلیغ کند و این امر هزینه‌ها را نسبت به تبلیغ در یک حوزه انتخابیه زیاد خواهد کرد، اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد که تعداد کاندیداها نیز در انتخابات استانی کمتر می‌شود که این امر بخشی از اضافه هزینه‌ها را جبران می‌کند. به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه کلیات این طرح در مجلس به تصویب رسیده، خاطرنشان کرد: فقط بحث بر سر جزییات است که شاید اصلاحی در آن صورت گیرد، اما قطعا کل طرح کنار گذاشته نخواهد شد.

آیت الله مصباح: برخی هدف انقلاب را رفع فقر و محرومیت وانمود می‌کنند

آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه حقیقت فرهنگ آموزه‌های دینی است، نسبت به تضعیف اعتقادات و آموزه‌های دینی در عرصه‌های مختلف جامعه هشدار داد و گفت: امروز باید به شدت نگران ضعف فرهنگ دینی در جامعه باشیم و روحانیت و مسئولان فرهنگی باید عوامل این ضعف و سستی را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله کنند و به هیچ عنوان تسامح و تساهل پذیرفتنی نیست. مصباح یزدی با انتقاد از برخی نهاد‌ها که هدف اصلی انقلاب اسلامی را رفع فقر و محرومیت وانمود می‌کنند، گفت: اگر این گونه باشد، انقلاب اسلامی چه تفاوتی با انقلاب‌های مارکسیستی و لیبرالیستی دارد، از این رو امروز نیازمند یک حرکت جدی فرهنگی برای حفظ و بقای انقلاب اسلامی هستیم.

علم‌الهدی: آمریکا به خط آخر رسیده؛ مثل شوروی فرومی‌پاشد

آیت‌الله علم‌الهدی، با بیان اینکه حرف‌های ما در برابر سکولارها این است که رهبری و مدیریت جامعه در تداوم وحی است، اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در برابر این انحراف ایستاد. دلیل اینکه وقتی افراد به خانه امام علی (ع) رفتند و امیرالمومنین (ع) به پشت در نرفتند؛ به خاطر این است که بنای مقابله به گفتمان است و نه شمشیر. در برابر تهدیدها، حضرت زهرا (ع) برنگشت و ایستاد. تهدیدها عملی شد و شعله آتش بالا آمد و موجب سوختن در شد ولی حضرت زهرا (ع) ایستاد و. . . نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه چهل است که امریکا و جریان استکبار در حال مبارزه با ماست ولی نتوانسته است به ما ضربه‌ای وارد کند،‌ تصریح کرد: عزت و اقتدار ما در این مدت، بیشتر است و ذلت و خواری امریکا بیشتر. امریکا به خط آخر رسیده است. بیشتر از این نمی‌تواند چون موجب فروپاشی ایالات متحده است. امریکا فرومی‌پاشد همانطور که شوروی فروپاشید. امریکا همه توطئه‌ها را به‌‌ کار می‌برد تا ایران را براندازی کند. راهبرد ما در برابر امریکا باید راهبرد حضرت زهرا (س) باشد.

یک خانوار چهار نفره ماهی چقدر هزینه دارد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با تأکید بر اینکه سقف معافیت مالیاتی در سال آینده تفاوتی با سال جاری ندارد، افزایش هزینه های زندگی در اثر رشد تورم را مورد اشاره قرار داده و تأکید کرده است: بنا بر پیش بینی ها، انتظار افزایش تورم برای سال آینده وجود دارد؛ ضمن اینکه متوسط انواع هزینه های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت چهار نفر، رقمی بیش از سیصد و شصت و دو میلیون ریال، یعنی ماهیانه حدود ۳۰ میلیون ریال است. در این گزارش تأکید شده است: با توجه به جهش ارز در سال ۹۷ انتظار می‌رود افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸ تداوم داشته باشد؛ ضمن اینکه خط فقر در یک خانواده چهار نفره در شهر تهران، در تابستان سال ۹۷ ماهیانه ۲۷ میلیون ریال و سالانه حدود ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شده است.

امروز جز افسوس چیز دیگری از برجام نمانده است

حجت‌الاسلام علی قابل امام جمعه موقت قزوین در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که ظهر امروز در مسجد النبی(ص) قزوین برگزار شد، با بیان اینکه اعمال ما نمایشگر شخصیت درونی ماست، اظهار کرد: مردم ما در حال آماده‌سازی جشنی فاخر برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستند. وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید افرادی که اعمال حج انجام می‌‌دهند باید برای خدا خالص شده و از ریا دوری کنند، در حالی که اگر کسی برای خدا شریک قائل شود، همچون کسی است که بین زمین و آسمان معلق بوده و به جایی تکیه ندارد. قابل بیان کرد: برخی چند سال ما را معطل کردند و چشم به دست کدخدا دوختند اما امروز جز افسوس و از دست رفتن برخی از دستاوردها هیچ چیز دیگری از برجام باقی نمانده است. امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: همه ما باید جشن ورود به بهمن ماه را بزرگ بشماریم چراکه انقلاب به چهل‌سالگی خود رسیده است.

برجام یک بازی برد باخت به نفع ایران است

مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات گفت: دیپلماسی و مذاکره همواره رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست و برجام هم یکی از دستاوردهای بزرگ دولت در این زمینه بوده است، در این میان ، خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام موضوعی است که در ماه هاي اخير دستاویز برخی از تندروها شده است. دیپلماسی دولت روحانی را باید از سه منظر مورد توجه قرارداد كه عبارتند از: «رویکرد كلي دیپلماتیک دولت»، «برجام» و «دیپلماسی دولت در منطقه». تحریم‌های دوره جدید مستقیم از سوی آمریکا وضع می‌شود واز این جهت که جنبه بین‌المللی و جهانی ندارد با تحریم‌های دوره قبل متفاوت است چراکه امروزه بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا حتی کشوری که نزدیک‌ترین رابطه را با آمریکا دارد مثل انگلستان در این زمینه آمریکا را محکوم می‌کند و بسیاری از کشورهای دیگر هم به همین صورت اتفاق‌نظر دارند که این اقدام آمریکا علیه ایران، خلاف حقوق بین‌الملل بوده است؛ بنابراین هم به لحاظ سیاسی و هم امنیتی ایران برنده برجام است؛ یعنی اگر آمریکا در برجام مانده بود یک بازی برد - برد بود اما در حال حاضر این بازی برد- برد به یک بازی برد- باخت به نفع ایران و به ضرر آمریکاست؛ هرچند آمریکا درراستای اهداف ضد ایرانی خودش در حال فشار واردکردن به ایران است. /نامه نیوز

مخالفت یک امام جمعه با ماجرای ازدواج کودکان

امام جمعه بیله سوار با اشاره به بحث کودک همسری تأکید کرد که این موضوع با عقل و فطرت سازگار نبوده و باید براساس واقعیت‌های روز جامعه برای آن تصمیم گرفته شود. حجت الاسلام اصغر جدایی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه بیله سوار افزود: ازدواج ورود به یک مرحله جدید و خاص در زندگی بوده به طوری که با آن مدل و نوع زندگی تغییر اساسی پیدا می کند. ازدواج پذیرش یک مسئولیت سنگین در زندگی بوده لذا ورود به این مرحله آمادگی و رشد ویژه ای را می طلبد، به همین دلیل ازدواج شوخی نبوده و در آن بحث تشکیل خانواده مطرح است.

وی تصریح کرد: شرط یک ازدواج موفق و صحیح، فقط بلوغ جسمی نیست، کسی که می خواهد یک کانون مقدسی را به نام خانواده تشکیل بدهد باید علاوه بر بلوغ جسمی به بلوغ، فکری، عقلی، اجتماعی، عاطفی، اقتصادی هم رسیده باشد. امام جمعه بیله سوار با بیان اینکه اخیرا در خبرها می بینیم که گاهی یک دختربچه که قطعا به هیچ یک از این بلوغ ها نرسیده شوهرش می دهند و گاهی هم در ۱۰ یا ۱۲ سالگی این دختر بچه مادر می شود، ادامه داد: مادر شدن یک دختر بچه که خود شدیدا به آغوش مادر نیازمند می باشد، ظلم بزرگ به کودکان است. وی متذکر شد: مادر شدن دختر بچه ای که به صدای تپش قلب مادرش نیازمند است اثرات روانی منفی برای آن بچه دارد که جبران ناپذیر است‌، لذا ضروری است مجلس قانون گذار ما باید در این مورد با توجه به واقعیت های روز جامعه تصمیم بگیرد. جدایی با تأکید براینکه کدام عقل سلیمی قبول می کند که دختر بچه ای که هنوز به رشد عاطفی و فکری لازم نرسیده تشکیل خانواده بدهد، بیان داشت: لطفا از اسلام مایه نگذارید و مردم را از دین بیزار نکنید چراکه کودک همسری با اصول مسلم عقلی ناسازگار است. در قدیم دختر بچه ها رشد فوق العاده ای داشتند و شرایط آن زمان فرق می کرد. امروز واقعا مسخره است که دختر سوم دبستان همسر شود. /مهر

فیلتر کردن فضای مجازی خلاف مصالح ملی کشور است

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با بیان اینکه فیلتر کردن فضای مجازی خلاف مصالح ملی کشور است، گفت: به فضای مجازی در توسعه مسائل اجتماعی، سیاسی، آموزشی و به خصوص در حوزه مناسبات بین‌المللی نیاز داریم. لذا باید به جای محدود کردن فضای مجازی آن را توسعه دهیم. علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد، فیلتر کردن فضای مجازی خلاف مصالح ملی کشور است و باید به جای محدود کردن به سمت توسعه فضای مجازی حرکت کرد. وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره لزوم استفاده از فضای مجازی برای مقابله با تهدیدات دشمنان گفت: فضای مجازی واقعیتی غیر قابل انکار است که برای مردم اهمیت پیدا کرده و جزو خدمات ضروری محسوب می‌شود حتی در برخی موارد برای شهروندان حیاتی بوده، این واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار یا سرکوب کرد. /خانه ملت

حرف‌هایی که درباره فیلترینگ می‌زنند برای جمع کردن رأی هست

حجت الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در نماز جمعه این هفته تهران درخصوص ظرفیتهای فضای مجازی گفت: در قوه قضاییه مشکل اساسی و بنیادین برای ابلاغ اوراق قضایی داشتیم. وی ادامه داد: هیچ کدام از این دو نظر کامل نیست و نظر مفیدی هم نیستند هیچ کس قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست و برخی برای اینکه راه میانی را نروند حرفهای خلاف واقع می‌زنند. شهریاری گفت: کسی قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست همانطور که امام فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم و ما هم نمیگوییم که باید بسته شود این افرادی که برخی حرفهایی درباره فیلترینگ می‌زنند برای جمع آوری رأی حرفهایی می‌زنند زیرا هیچ کس قائل به بسته شدن فضای مجازی یسنت. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: از طرف دیگر آنهایی که دلسوز نظام و انقلابند معتقدند که این فضا باید مدیریت شود آن چیزی که ما معتقدیم مدیریت فضای مجازی است و نه بسته شدن فضای مجازی. مدیریت یعنی اینکه ما مراقبت کنیم تهدیدهای این فضا را یعنی پیشگیری کنیم از اتفاقاتی که احتمال وقوع دارد و مسأله مدیریت فضای مجازی است که داریم درباره آن حرف می‌زنیم.

قاچاق ۱۷۰۰ کانتینر ظروف شیشه ای در سال های ۹۳ تا ۹۵

محمد دهقان با ارسال نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی از قاچاق ۱۷۰۰ کانتینر ظروف شیشه ای از طریق کارت های اجاره ای بین سالهای ۹۳ تا ۹۵ خبر داد. در این نامه آمده است: در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ آقای ه. الف از طریق کارت های اجاره ای و با بکارگیری برخی عوامل انسانی اقدام به وارد کردن حدود ۱۷۰۰ کانتینر ظروف شیشه ای از کشورهای اروپایی و چین و امارات نموده است و برای فرار از پرداخت حقوق گمرکی، کشور چین را مبدأ همه ظروف مذکور اعلام کرده است. مطابق اعلام کتبی ناظر گمرکات استان هرمزگان به تاریخ 1396. 12. 20 آقای ه. الف (از طریق عوامل خود) با جعل اسناد گمرکی و بارنامه مربوط به حمل حدود ۱۷۰۰ کانتینر در قالب ۹۹ اظهارنامه گمرکی، حقوق دولت را ضایع کرده است. /تسنیم

محرومیت ‌نماینده ‌مجلس ‌روحانی‌ از ورود به ‌استادیوم‌ها

یک نماینده مجلس سه ماه از ورود به استادیوم محروم شد. محرومیت حجت الاسلام عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در مجلس از ورود به استادیوم ها توسط کمیته انضباطی ابلاغ شده است. حجت الاسلام عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر، دیلم و گناوه در مجلس شورای اسلامی، بخاطر رفتار ناشایست سه ماه از ورود به استادیوم های ورزشی محروم شد. طی این حکم که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صادر شده است، این نماینده به دلیل رفتارش با داوران و ایجاد تنش در مسابقه تیم های پرسپولیس گناوه و نفت و گاز گچساران سه ماه از ورود به ورزشگاه محروم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :