کد خبر: ۷۰۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 23 January 2019
به گزارش «تابناک تهران»؛ گویا تخلف با شهرداری عجین است و مهم نیست که شهردار منتخب از نوع محمود احمدی‌نژاد باشد یا محمدباقر قالیباف. اما جالب آنجاست که وقتی قالیباف بر سر کار آمد ایراد‌های زیادی به اقدامات احمدی‌نژاد وارد کرد و پس از او هم شهرداران بعدی تخلفات رخ داده در زمان شهرداری قالیباف را افشا کردند. ظاهرا حجم تخلفات صورت گرفته به اندازه‌ای است که هنوز هم پرونده این تخلفات بازگشایی می‌شود. برخی از این پرونده‌ها قابل تامل‌تر از سایر پرونده‌هاست. باید به آنانی هم توجه کرد که از خدمات شهرداری به‌صورت بی‌ضابطه بهره بردند و درباره اینکه در ازای چه خدماتی به شهرداری از خدمات و امکانات شهرداری بهره بردند، پاسخگو نیستند.
سرنوشت ۲ هزار ملک!
املاک نجومی موضوعی بود که همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد. ۸ شهریور ۹۵ ایسنا نوشت که موضوع اقدام شهرداری تهران در واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر وارد مرحله جدیدی شده است، تا جایی که بعضی نمایندگان مجلس از لزوم ورود این قوه به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سخن گفتند به عنوان مثال محسن سرخو تاکید کرد: «اعضای شورای شهر باید اموالی را که با تخفیف و تسهیلات زیاد از شهرداری گرفته‌اند؛ پس بدهند. برخی هم از این امکانات، با نام دوستان یا اعضای خانواده‌شان استفاده کرده‌اند.» ۹ تیرماه سال جاری عباس جعفری دولت‌آبادی در جایگاه دادستان تهران درباره سرنوشت املاک نجومی چنین گفت: «این پرونده در بخش عمده که ما رسیدگی کردیم و نظرمان را اعلام کردیم. حدود چهل قرارداد را فسخ کردیم که تا ۱۵ درصد قرار کارشناسی اختلاف قیمت داشت را تغییر دادیم و حکم حبس برایشان صادر کردیم که نظرات خلاف واقع داده بودند. حدود هفت میلیارد تومان از وجوه به شهرداری و حساب‌ها برگشت داده شده است.» دولت آبادی با بیان اینکه پرونده‌ها در بخش املاک مختومه شده گفت: «الان در بخش مدیران که حدود ده یا یازده پرونده است که هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌ایم، دستور بازپرس هست.» ۱۱ تیرماه هم ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده‌های املاک نجومی شهرداری و حقوق‌های نامتعارف به کجا رسید، گفت: «گزارش پرونده املاک نجومی و حقوق‌های نجومی به دادسرا فرستاده شده و این پرونده‌ها در حال رسیدگی است. تخلفات شهرداری نیز در دست پیگیری است و گزارش آن هم به دادسرا ارسال شده است».
به نام رفقا؟
در مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ حسن روحانی و اسحاق جهانگیری با اشاره به واگذاری غیرقانونی «املاک نجومی» شهرداری تهران، صلاحیت محمدباقر قالیباف را زیر سوال بردند. قالیباف مدعی شد «من می‌دانم بیان این حرف‌ها برای من هزینه دارد این‌ها هر روز دروغ خواهند گفت و تهمت خواهند زد، در حوزه املاک به ۲۵ هزار کارگر رفتگر و کارمند شهرداری خانه دادیم شما متری ۳ هزار تومان زمین در شهرک غرب آن هم ۸۰۰ متر خریدید که حتی در نمک‌زار‌ها هم با این قیمت زمین نمی‌فروشند.» محمد حقانی عضو شورای شهر چهارم در واکنش به این ادعای قالیباف نوشت‌: «آقای قالیباف در پاسخ به اظهارات آقای جهانگیری، چشم در چشم خانواده رفتگران و کارگران محروم و مظلوم شهرداری که وقتی، ایشان مشغول تبلیغ خودش در تلویزیون است، مشغول کار در سطح شهر و رُفت‌ورُوب معابر هستند، زُل زد و گفت: ما املاک را به رفتگر و کارگر دادیم! به عنوان نماینده مردم آگاه تهران افسوس می‌خورم و البته برای کسی که به جای اینکه از همکاران خود حمایت کند، اینگونه آن‌ها را مورد سوء استفاده قرار می‌دهد، صد افسوس و هزار افسوس می‌خورم.» محسن سرخو عضو دیگر شورای شهر چهارم هم اظهار داشت: «باید توجه کنیم که تنها برخی افراد به نام خودشان این امکانات را گرفته‌اند، برخی نیز به نام اعضای خانواده، دوستان و یا اعضای فامیل این امکانات را دریافت کرده‌اند، این اموال باید برگشت داده شود و همین که یک شخص به نام شخص دیگری اموالی را برای خود گرفته یعنی به نادرستی کار خود واقف بوده و باید پاسخگو باشد.» وی خاطرنشان کرد: «جدای از این‌ها برخی لیست‌ها نیز پیش از این تحت عنوان تعاونی مسکن مناطق مختلف یا سازمان‌های مختلف شهرداری وجود داشت که در آن اسم کسانی که هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند، مثلا کارکنان و خبرنگار صداوسیما وجود داشت؛ این افراد از سهمیه کارکنان شهرداری استفاده کردند که خلاف مقررات است و نمی‌دانیم در مقابل چه چیزی داده‌اند که این املاک در اختیار خبرنگاران صداوسیما قرار گرفته است».
آمار جدید از املاک!
در ابتدای اردیبهشت سال جاری سیدمحمود میرلوحی در جایگاه معاون اجرایی شورای شهر تهران در تشریح تخلفات شهرداری سابق گفت: «براساس گزارشی که به دست من رسیده، در مدیریت شهری گذشته ۶۷۰ ملک به افراد خاص واگذار شده بود که تاکنون ۶۰ مورد از آن‌ها مسترد شده است و اگر لازم باشد؛ اسامی همه افرادی که ۶۷۰ ملک نجومی را گرفته‌اند، منتشر خواهیم کرد.» دیروز هم همین عضو شورای شهر تهران گفت: ۲ هزار ملک شهرداری در مناطق شمالی تهران بعضا بدون ضابطه و قانون در تصرف افرادی قرار گرفته است که اکنون حاضر به تخلیه نیستند. میرلوحی درباره امکاناتی که از شهرداری تهران در دست افراد غیر قرار گرفته است، اظهار داشت: باید آن‌هایی که این امکانات را در اختیار این افراد گذاشتند پاسخگو باشند. وی افزود: در حال حاضر شهرداری تهران به بانک‌ها، پیمانکاران و دیگر نهاد‌های بدهکار است و خیلی از پروژه‌ها نیمه باقی مانده است و باید تکمیل شود؛ بنابراین اجاره، فروش و تهاتر کردن این ملک‌هایی که در دست افراد غیر است برای شهرداری تهران می‌تواند راهگشا باشد. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار ملک در دست افراد حقیقی و حقوقی بعضا بدون اجاره‌نامه و ضابطه قانونی واگذار شده است، گفت: وقتی که برای تحویل این املاک مراجعه می‌کنیم آن‌ها نه تنها مقاومت می‌کنند بلکه پاسخگو نیستند و حتی براساس حکم قضائی نیز اقدام نمی‌کنند. وی افزود: تاکنون برای ۲۰۰ ملک که در اختیار افراد غیر قرار گرفته است و باید تخلیه کنند حکم قضائی گرفته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر نسبت به تخلیه این اماکن اقدام شود. میرلوحی با اشاره به اینکه اکثر املاک واگذار شده به افراد غیر در شمال شهر تهران واقع شده است، گفت: این املاک در اختیار مدیران سابق و بعضی از افراد خاص است.

آرمان- مطهره شفیعی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار