معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران می‌گوید: 3 سناریو برای بودجه سال 98 پیش بینی شده است اما تلاش می شود سقف بودجه سال 98 کم تر ازامسال نباشد .
کد خبر: ۷۰۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 23 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ روزهای پایانی دی ماه معمولا شهردار تهران لایحه بودجه سال آینده را به شورای شهر ارائه می کرد و به طور معمول نیمه بهمن ماه نیز کلیات بودجه به تصویب می رسید . اما امسال بررسی برنامه 5 ساله سوم شهر تهران و تاکید بر این که بودجه سال آینده برشی یک ساله از برنامه 5 ساله شهر تهران باشد ارائه بودجه 98 پایتخت را 10 روزی به تاخیر انداخته است .

 

در خصوص رقم بودجه سال آینده شهر تهران گمانه زنی های متفاوتی شده است . یکی از اعضای شورای شهر تهران از رشد 20 درصدی رقم بودجه گفته است و برخی از اعضای شورای شهر هم با پیش بینی عدم تحقق درآمدهای سال 97 اعلام کرده اند که سقف درآمدی در سال آینده کاهش پیدا می کند .

 

اما سکینه اشرفی ، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران می گوید: سناریو برای بودجه سال 98 پیش بینی شده است که بعد از بررسی توسط شهردار تهران آن را اعلام می کنیم . اما تلاش می شود سقف بودجه کم تر از بودجه سال 97(17 هزار میلیارد و 450 میلیارد تومان) نباشد .

 

او درپاسخ به این پرسش که افزایش 20 درصدی هزینه حقوق و دستمزد در بودجه سال 98 پیش بینی شده است می گوید:افزایش حقوق را با کاهش مصرف هزینه ای در شهرداری تامین می کنیم.

 

موضوع بودجه 98 در شورای معاونان مورد بررسی قرار می دهیم و نتیجه این بررسی را اعلام خواهیم کرد .

 

این درحالی است که محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از افزایش احتمالی بودجه سال آینده خبر می دهد . او با تاکید بر این که بودجه سال آینده شهرداری برش یک ساله برنامه 5 ساله شهر تهران است می گوید : برآورد من این است که همانند ارقام بودجه امسال اما با شیب ملایمی افزایش بودجه داشته باشیم. پیش بینی می شود بودجه سال آینده شهر تهران حدود ۲۰ درصد افزایش یابد، زیرا نمیتوانیم فعالیتهای شهرداری را در تمامی بخش ها از جمله عمرانی متوقف کنیم.

 

میرلوحی اضافه می کند: بدین ترتیب بودجه شهرداری در سال ۹۸، حدود ۱۹ هزار میلیارد و با احتساب بودجه سازمان های شهرداری این رقم به ۲۵ تا ۲۶هزار میلیارد برآورده می شود. نکته مهم این است که این برآورده است و احتمال دارد با بررسی کارشناسی در شهرداری تهران و شورای اسلامی این رقم کاهش یابد.

 

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نیز تحریم ها، مدیریت شهری تهران باید برنامه های جدی برای جذب سرمایه گذار داخلی و حتی خارجی داشته باشد؛ برای همین انتظار می رود که شهرداری تهران دو برنامه در سه سطح به شورا ارائه دهد.

 

برنامه نخست بودجه عمومی و جاری شهردار تهران و برنامه دوم فعالیت های عمرانی و توسعه شهر تهران. به عبارتی اگر برای مثال ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه جاری، نگهداشت و حقوق و دستمزد تصویب می شود همین میزان برای بودجه برای فعالیت های عمرانی داشته باشیم.

 

وی ادامه می دهد: بودجه فعالیت های عمرانی و توسعه شهر تهران باید به صورت جداگانه توسط سرمایه گذاران تامین شود. برای نمونه ادامه بزرگراه صیاد شیرازی توسط سرمایه گذاران عملیاتی شود. این برنامه می تواند در سه سطح خوشبینانه، متوسط و بدبینانه طراحی و تصویب شود.

 

اتمام پروژه های نیمه تمام شهر، توجه به پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، جلوگیری از هزینه های غیرضروری، کاهش بهای تمام شده خدمات از اولویت های اصلی بودجه ۹۸ شهر تهران است، به گفته مسئولان شهری در بخش سازمان و شرکت های وابسته به شهرداری نیز تلاش شده تا علاوه بر کاهش وابستگی مالی به شهرداری تهران، درآمدهای سازمان ها و شرکت ها افزایش یابد.

 

کاهش هزینه های غیرضرور و اصلاح ساختار تشکیلات بر اساس ماموریت های سازمانی از دیگر اولویت های بودجه سال آینده شهر عنوان شده است .

 

اصلاح ساختار و تشکیلات شهرداری تهران و ارائه لوایح بهای خدمات شهرداری تهران مطابق طرح «تکلیف شهرداری تهران به ارائه جدول بهای خدمات در قالب لوایح و بودجه سنواتی» مصوب شورای شهر تهران از دیگر اولویت های بودجه سال آینده است .

 *سایت اسکان نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار