کد خبر: ۷۰۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 14 January 2019

تابناک / محمد جواد عامر در نشستی با جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان ماسال با اشاره به سالروز درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: معمولا در کشورهای مختلف احزاب به عنوان ستون فقرات جامعه عمل می کنند و در حل معضلات و مسائل اجتماعی و سیاسی نقش آفرینی می‌کنند اما در کشور ما احزاب به تبع جریان های سیاسی به وجود می‌آیند و معمولا در هنگام انتخابات فعالیت می کنند و در بعد از انتخابات به حاشیه می روند.

فرماندار ماسال ادامه داد: اگر حرکت‌ها و فعالیت‌های حزبی در چارچوب قانون مطالبه‌گر حقوق مردمی باشند، هم آشوب را در پی نخواهد داشت و هم می‌توانند به هدف خود دست یابند.

عامر جامعه کنونی را دچار چندین بحران دانست و گفت: یکی از این بحران‌ها، بحران اعتماد است به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه وقتی نهادهای حکومتی فراخوان جمع آوری کمک برای زلزله‌زدگان می‌کنند چندان موفق نیستند اما در همین زمان یک هنرپیشه در جمع آوری کمک های مردمی موفق‌تر عمل می‌کند که این نشان دهنده بحران اعتماد به نهادهای حکومتی است.

وی در بخش دوم سخنان خویش در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی  حاضران اظهار داشت: طرح ساماندهی ییلاقات شهرستان ماسال در شرایطی ارائه شده است که در حال حاضر منابع طبیعی برای حراست از ییلاقات هیچ غرقبانی ندارد و تنها  4 نیروی منابع طبیعی که در بخش‌های دیگر به کارگرفته شده‌اند با یک دستگاه موتورسیکلت وظیفه گشت زنی در منابع طبیعی را عهده دار هستند و در هنگام آتش سوزی و بحران ها از جنگل حفاظت کنند در حالی که با اجرای این طرح 64 نفر به عنوان غرقبان و نیروی حفاظتی جنگل استخدام می شوند که اولین شرط آن بومی بودن است، همچنین در مجموع 292 نفر در این 4 طرح مشغول به کار می شوند.

فرماندار ماسال خاطرنشان کرد: از بیش از یک سال گذشته پیگیر راه اندازی شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستان بودیم که برای شروع به کار آن باید  حدود 400  نفر از بومیان شهرستان در این تعاونی عضو می شدند که متاسفانه اعضا به حد نصاب نرسید، در صورتی که اگر اعضای این شرکت به حد نصاب می رسید می‌توانست بدون هیچ مزایده‌ای به عنوان مجری این طرح ها در ییلاقات ماسال باشد.

عامر ادامه داد: برخی از افراد به دنبال عدم اجرای این طرح هستند، در پاسخ به این افراد باید گفت مگر الان این جنگل در حال تخریب نیست، فساد در ییلاقات و نظارت بر آن چگونه مدیریت می شود؟ در سال گذشته این جنگل و مراتع در آتش سوزی سوخت چه کسی و با کدام امکانات متولی امر بود؟ در صورتی که با اجرای این طرح بحث حفاظت از جنگل ها  سازماندهی می شود و 3 ایستگاه برای امدادرسانی به خودروها  در ییلاق راه اندازی می شود.

وی با تاکید بر احساس مسئولیت نخبگان و روشنفکران در تشریح برنامه های توسعه ای شهرستان، افزود: در حال حاضر رودخانه های شهرستان آلوده هستند و فاضلاب به صورت خام وارد رودخانه می شود، از همین رو از قبل چند دستگاه تصفیه فاضلاب به شهرستان اختصاص داده شده بود که با رایزنی های انجام شده این دستگاه ها  به 5 دستگاه افزایش یافت که هم اکنون کارهای اولیه جهت نصب پکیج انجام شده است، این در شرایطی است که یکی از شهرستان های همسایه به شدت پیگیر است در صورت عدم اجرای این پروژه این پکیج ها به آن شهرستان انتقال پیدا کند.

فرماندار ماسال با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی در بسیاری از شهرستان ها تهیه و تصویب شده است، گفت: در شهرستان ماسال ما از افراد نخبه و کارشناس خواستیم که این طرح را بررسی کنند، در حالی که در طرح قبلی قرار بود شهرستان ماسال در یک برنامه 20  ساله قطب کشاورزی نباشد که با پی گیری های صورت گرفته این طرح اصلاح شد.

عامر با اشاره به اعطای تسهیلات  قرض الحسنه اشتغالزایی روستایی و فراگیر، افزود: 4 شهرستان موفق به جذب 100 درصدی این تسهیلات شدند اما شهرستان ماسال با جذب و پرداخت 108 درصدی، بیش از 8 میلیارد تومان تسهیلات در جهت اشتغال در زمینه های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع دستی  و گردشگری پرداخت کرده است و در حل حاضر نیز پیگیر دور دوم تسهیلات برای متقاضیان اشتغال در شهرستان هستیم.

وی رونق گردشگری را یکی از راهکارهای اصلی توسعه اقتصاد و اشتغالزایی در شهرستان دانست و یادآور شد: در عید امسال  تعداد گردشگران ورودی شهرستان حدود 40 تا 45 درصد افزایش داشته است که این جای خوشحالی است چرا که ورود این گردشگران موجب رونق و پویایی اقتصاد شهرستان می شود.

فرماندار ماسال احداث 11 هتل در سطح شهرستان را از جمله پروژه هایی دانست که در بخش گردشگری می تواند موجب اشتغالزایی باشد و افزود: با راه اندازی این هتل ها دست کم برای 100 نفر اشتغال ایجاد می شود، همینطور در بخش بوم گردی نیز شهرستان ماسل با احداث 345 واحد بوم گردی در سطح استان اول است و در مجموع همین پروژه های خرد است که می توانیم معضل اشتغال در شهرستان را بر طرف کنیم.

عامر در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بام سبز گفت: در گذشته این طرح از سوی منابع طبیعی به صورت 5 ساله اجاره داده شد که با پایان مهلت اجاره این طرح با مشکل مواجه شد، اما با پی گیری های صورت پذیرفته در این خصوص، طرح جدید به صورت 10 ساله نوشته شد اما شرایط آن به این صورت است که شرکتی که برنده مزایده می شود اگر در 2 سال اول  اجاره به تعهدات خود عمل کرد، اجاره به صورت 5 ساله خواهد بود و در صورت اجرای تعهدات اجرایی در 5 سال اول، قرارداد تا 10 سال تمدید می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی آب بندان ها و رودخانه از سوی استانداری، گفت: شهرستان ماسال و لاهیجان تنها شهرستان هایی هستند که تا کنون در جهت لایروبی آب بندان ها و ساماندهی رودخانه ها اقدام عملی انجام داده اند، در این طرح 28 آب بندان شهرستان با مشارکت بخش خصوصی  پس از سال ها لایروبی می شود و اگر فقط یک متر از کف این آب بندان ها برداشت شود 40 درصد به حجم آب کشاورزی شهرستان افزوده می شود.

فرماندار ماسال با تاکید بر اینکه همچنان بر 3 سه قولی که در ابتدای شروع به کارم در شهرستان در 3 حوزه گردشگری، پسماند و آب روستایی دادم هستم، اظهار داشت: پرژه آبرسانی به روستاهای دوله ملال و خانقاهبر که در گذشته تنها 25 درصد پیشرفت داشت، هم اکنون 65 درصد پیشرفت دارد و تنها چیزی که باقی مانده احداث خط انتقال است و در حال حاضر با کمک نماینده محترم شهرستان پیگیر هستیم از طرق وزارت نیرو، اعتبار لازم جهت احداث خط انتقال این پروژه  را تامین کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار