وزارت خارجه لهستان در توجیه برگزاری کنفرانس مشترک ضدایرانی با آمریکا، در بیانیه ای مدعی شد که برگزاری چنین نشستی حق ورشو است.
کد خبر: ۷۰۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 14 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ وزارت خارجه لهستان در این بیانیه به احضار کاردار سفارت این کشور در تهران به اعتراض ایران به برگزاری کنفرانس ضدایرانی در ورشو واکنش نشان داد.
این بیانیه به دیدار روز گذشته کاردار سفارت لهستان در ایران با رئیس اداره اول اروپای شرقی وزارت امور خارجه کشورمان اشاره کرد و افزود: دیپلمات لهستانی موضوع های این کنفرانس وزیران درمورد خاورمیانه را که به صورت مشترک با ایالات متحده آمریکا ترتیب داده شده و قرار است در ماه فوریه(بهمن ) در ورشو برگزار شود، توضیح داد.
بیانیه وزارت خارجه لهستان مدعی شد که از نگاه ما، جامعه بین المللی حق دارد درباره مسائل مختلف منطقه ای و جهانی بحث کند و لهستان نیز (حق دارد) کنفرانسی را که هدف آن ایجاد زمینه ای برای اقدام های ترویج دهنده ثبات و پیشرفت در منطقه خاورمیانه است، به صورت مشترک برگزار کند.
روز گذشته «ویچخ اونلت» کاردار لهستان در تهران در اعتراض به برگزاری کنفرانس ضدایرانی به اصطلاح صلح و امنیت در خاورمیانه با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان که قرار است در 24 و 25 بهمن ماه در ورشو برگزار شود، به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام کرد.
رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می رود لهستان از همراهی با واشنگتن در برگزاری این کنفرانس خودداری کند.
کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضد ایرانی نبودن آن و بیان اینکه مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقام های آمریکایی متفاوت است تاکید کرد. 
رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان تاکید کرد در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدام های متقابل است.
کاردار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت که پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذیربط لهستان منعکس خواهد کرد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از برگزاری نشستی با موضوع ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) خبر داد.
این اقدام که در ادامه تلاش‌های مذبوحانه آمریکا در ماه‌های گذشته برای القای سیاست ایران‌هراسی صورت می‌گیرد، واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان را به دنبال داشت.
ظریف در توئیتر نوشت: به میزبان و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ضدایرانی یادآوری می‌کنم؛ آن‌هایی که در نمایش قبلی آمریکا علیه ایران شرکت کردند، یا الان مرده‌اند، یا روسیاه و منزوی‌اند. ایران اما قوی‌تر از همیشه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار