آسا وینستنلی
همانند دیگر شرکت‌های خصوصیِ منطقه سیلیکون ولی در کالیفرنیا، گوگل نیز برحسب عادت در اشغال‌گری‌ها و جنایات جنگی در فلسطین جانب اسرائیل را می گیرد.
کد خبر: ۷۰۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 13 January 2019
گوگل فلسطین را از نقشه پاک می‌کند!

به گزارش «تابناک تهران»؛ همانند دیگر شرکت‌های خصوصیِ منطقه سیلیکون ولی در کالیفرنیا، گوگل نیز برحسب عادت در اشغال‌گری‌ها و جنایات جنگی در فلسطین جانب اسرائیل را می گیرد.
مدت زیادی است که دیگر در برنامه‌ی نقشه‌های گوگل (Google maps) که برنامه‌ای بسیار قدرتمند و تاثیرگذار است، نام فلسطین به‌کار نمی رود‌.
یک گروه حقوق بشریِ فلسطینی، ماه گذشته گزارشی منتشر کرد که عمق تعهد گوگل به اشغالگری‌های اسرائیل را نشان می دهد.
بر طبق سند تاریخی معروفی که قدمتش به ۳۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد، برای سرزمینی که بین رود اردن و دریای مدیترانه قرار دارد، فلسطین، تنها نامیست که به طور مداوم استفاده شده است.
فلسطین دقیق‌ترین نام تاریخی است. اما از سال ۱۹۴۶، زمانی‌که شبه‌نظامیان صهیونیستی، اکثر جمعیت فلسطین را با اعمال زور از کشور بیرون کردند، کشور جدیدی به نام اسرائیل به‌وجود آمد.
این کشور هرگز مرزهای خود را مشخص نکرده است‌. در نتیجه وقتی صحبت از اسرائیل است، مشخص نیست که دقیقا به چه منطقه‌ای اشاره می شود. اما صهیونیست‌های چپ‌گرا و راست‌گرا هر دو عموما ادعا می‌کنند که تمام قلمرو تاریخی فلسطین، "سرزمین اسرائیل" است.
"حمله" ـ سازمان فلسطینی که از حقوق آنلاین و فضای مجازی حمایت می کند ـ در گزارشی جدید شرح می‌دهد که گوگل چگونه از مرزهای خود فراتر رفته تا ماهیت و اصالت تاریخی فلسطین را از بین ببرد.
در سال ۲۰۱۶، وقتی گوگل عبارات "کرانه باختری" و "غزه" را از نقشه‌های خود حذف کرد، مورد انتقاد شدید کاربران فلسطینی فضای مجازی قرار گرفت.
گوگل اظهار کرد که حذف این عبارات به دلیل یک نقص فنی جزئی بوده و آنها از ابتدا هرگز کلمه‌ فلسطین را (در نقشه‌های خود) استفاده نکرده بودند.

استعمار منطقه‌ای اسرائیل و اکو آپارتاید (جدایی نژادی و محیطی)
از سال ۱۹۴۸ که اسرائیل در اشغال کرانه‌ باختری و غزه با شکست مواجه شد و این دو جزو سرزمین فلسطین باقی ماندند، از مناطق مهم فلسطین محسوب می‌شوند.
گرچه در سال ۱۹۶۷، اسرائیل بر این دو منطقه نیز مسلط شد.
باتوجه به نقشه‌برداری و نام‌گذاری در برنامه‌ Google maps می‌توان نتیجه گرفت که گوگل به جای فلسطین اسرائیل را به رسمیت می شناسد و اورشلیم را نیز پایتخت اسرائیل می داند.
گرچه حتی شواهد بیشتری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل به نوعی فلسطین را از نقشه پاک کرده است.
همانطور که "حمله" به شرح برخی جزئیات نقشه می‌پردازد‌، در منطقه‌ای که گاهی" توابع اسرائیل" نامیده می شود (مناطقی که در سال ۱۹۴۸ اشغال شد) روستاهای فلسطینی صحرای نگب قرار دارد که اسرائیل آن ها را به رسمیت نمی‌شناسد و گوگل نیز به‌درستی آنها را نقشه برداری نکرده است.
این روستاها در نقشه‌های گوگل تنها زمانی قابل مشاهده‌اند که نقشه را بسیار بزرگنمایی کنیم.
این گزارش شرح می‌دهد که چگونه روستاهای کوچک اسرائیل حتی زمانی‌که نقشه بزرگنمایی نشده است نمایان هستند، درحالی‌که روستاهای فلسطینیانِ بادیه نشین که به رسمیت شناخته نمی شوند، بدون در نظر گرفتن اندازه‌شان تنها زمانی قابل مشاهده‌اند که نقشه را بسیار بزرگنمایی کنیم.
همه‌ این‌ها با در نظر گرفتن این واقعیت است که جمعا ۴۶ روستای بادیه نشین در نگب وجود دارد و اکثر آن‌ها قبل از به‌وجود آمدن اسرائیل در سال ۱۹۴۸ وجود داشته‌اند. ادعا می‌شود حتی برخی از آنها از قرن هفتم میلادی وجود داشته‌اند.
اسرائیل چندین بار برای حذف فیزیکی این روستاها تلاش کرده‌است اما به دلیل مقاومت فلسطینیانی که آنجا زندگی می‌کنند و همچنین در سایه همبستگی و اتحاد ملی و بین‌المللی که در حمایت از این روستاها ابراز می‌شود، به‌طور مکرر شکست خورده است.
عنوان "ناشناخته" یا "غیررسمی" که اسرائیل به این روستاها داده است همچنین به این معناست که دولت از متصل کردن این روستاها به خدمات اصلی مثل آب یا برق امتناع می‌کند، با وجود این حقیقت که مناطق تحت اشغال اسرائیلی ـ یهودی تقریبا همه‌ی خدمات و پشتیبانی‌های ممکن را دریافت می‌کند.
بصما ابو قویدر،یکی از روستانشینان فلسطینی نگب توضیح می‌دهد که:
"برنامه‌ Google maps نیز با همان روش تبعیض آمیز حکومت اسرائیل با روستاهای به رسمیت شناخته نشده رفتار می‌کند. گوگل دقیقا مانند اسرائیل ماهیت این روستاها را نادیده می‌گیرد. و به نظر من اگر تو در نقشه وجود نداشته باشی به این معناست که غیر قابل رؤیت هستی و این همان چیزی‌است که اسرائیل می‌خواهد ما باشیم."
این اعمال یاری‌دهنده به اسرائیل برای پاکسازی کامل و سراسری فلسطین از نقشه، که نشان‌دهنده‌ همکاری گوگل با اسرائیل در نژادپرستی است حتی به امتداد مرز توافقی ۱۹۶۸ (green line)  نیز رسیده است.
گوگل حتی روستاهای فلسطینی در ناحیه‌ کرانه‌ی باختری دره‌ اردن را نیز به‌درستی نقشه‌ برداری نکرده است.
گزارش شرح می‌دهد: درحالی‌که مناطق تحت اشغال اسرائیل در محدوده‌ بزرگتری از نقشه‌ی گوگل قابل مشاهده‌اند، برخی روستاهای فلسطینی تنها وقتی قابل مشاهده‌اند که نقشه بزرگنمایی شود و این خود تنها نتیجه‌ فشاری است که یک سازمان حقوق بشری بر گوگل اعمال کرده است‌.
گوگل هم‌چنین از مشخص کردن، یا نقشه برداری از سیستم جاده‌ای مستقلی‌که اسرائیل برای فلسطینیان به وجود آورده امتناع ‌می‌کند‌.
دسترسی به قسمت‌های بزرگی از کرانه‌ باختری، به‌عنوان قسمتی از مناطق تحت اشغال اسرائیل که در حال پیشروی در خاک فلسطین است و توسط حکومت نظامی اداره می‌شود، برای فلسطینیان ممنوع شده است.
تعداد زیادی از جاده‌ها نیز تنها مخصوص استفاده‌ یهودیان است.
علیرغم غیرقانونی بودن این اعمال از نظر قوانین بین المللی، نرم افزارهای مسیریاب جاده‌‌ای گوگل، اشغال‌گری‌ اسرائیل در کرانه‌ی باختری را غیرقانونی محسوب نمی‌کند.
نرم افزار Google maps به عنوان بزرگترین سیستم نقشه‌برداری و مسیریابی جاده‌ای، این قدرت را دارد که بر اذهان عمومی جهان تاثیر بگذارد و این مسئولیت را برعهده بگیرد که به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد و سرویسی را ارائه دهد که حقیقت فلسطین را بازتاب کند.
گوگل باید ملزم شود تا به همکاری خود در نژادپرستی و تفرقه‌افکنی اسرائیل، پایان دهد.‌
نویسنده: آسا وینستنلی Asa Winstanley
منبع: yon.ir/VRdWn

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار