کد خبر: ۷۰۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 13 January 2019

جلوگیری از کسب و کار جوانان خیانت به کشور است/ نباید به جنگ خلاقیت‌ها برویم

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری جلوگیری از کسب و کار جوانان را خیانت به کشور می‌داند.

به گزارش «تابناک تهران»؛ سورنا ستاری امشب در سی و ششمین جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در سالن اجتماعات استانداری اصفهان افزود: صنعت فقط فولاد، پتروشیمی، سیمان و صنایعی از این قبیل نیست بلکه امروزه صنایعی در حال جایگزین‌شدن هستند که فعالیت آنها آلودگی و از بین بردن منابع زیر زمینی و آب را به همراه ندارد و چند برابر سودآوری دارند.

وی با اشاره به توسعه استارتاپ‌ها در کشور در سال‌های اخیر اظهارداشت: اکنون سرمایه هر یک از این استارتاپ‌ها بیش از چند هزار میلیارد تومان است درحالیکه چهار سال قبل نامی از آنها نبود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های بیوتک، تجهیزات پزشکی، سلول‌های بنیادین، نانو اشاره و اضافه کرد: هیچ‌یک از این شرکت‌ها دودکش ندارند که هوا را آلوده کنند و منابع زیر زمینی را از بین نمی‌برند اما در خلق ثروت و اشتغالزایی نقشی موثر دارند و در کمترین فضا فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. در این شرکت‌ها نسل جدیدی از جوانان زیر 30 سال مشغول فعالیت شده‌اند و چیزی که می‌تواند به توسعه فعالیت این شرکت‌ها کمک کند ایجاد محیطی سالم و به دور از استرس است.

ستاری با اشاره به اینکه این شرکت‌ها توسط بخش خصوصی بوجود آمده‌اند، تصریح کرد: بنابراین باید زمینه فعالیت این شرکت‌ها را فراهم کنیم و با اعمال قوانین دست و پا گیر و سخت‌گیرانه مانع فعالیت آنها نشویم.

وی جلوگیری از کسب و کار جوانان را خیانت به کشور دانست و گفت: باید شرایط اکوسیستم خلاقیت را برای جوانان بوجود آوریم تا آنها بتوانند با ارائه ایده های خلاق خود، نوآوری و برای کشور کارآفرینی و ثروت اندوزی کنند. برای ایجاد و توسعه استارتاپ‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و اصفهان با داشتن نیروی انسانی مورد نیاز از ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد این شرکت‌های نوپا برخوردار است.

ستاری به ایجاد شرکت‌های نوپا فعال در زمینه حمل و نقل و تاکسیرانی در فضای مجازی اشاره و اضافه کرد: هم‌اکنون 60 شرکت نوپا و فناور با استفاده از فضای مجازی در زمینه تاکسیرانی فعالیت دارند و شرکت‌های تاکسیرانی در شهرها که به‌صورت سنتی اداره می‌شوند چنانچه در گذشته به فکر خلاقیت و نوآوری و استفاده از فضای مجازی بودند، دچار عقب‌ماندگی نمی‌شدند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در استارتاپ‌ها در بخش‌های مختلف گفت: 50 درصد استارتاپ‌های خاورمیانه ایرانی هستند و باید با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها به توسعه این شرکت‌های فن‌آور و خلاق کمک کنیم.

وی با بیان اینکه باید از نوآوری‌ها استقبال کنیم نه اینکه به جنگ خلاقیت‌ها برویم، اضافه کرد: باید به جوانان خلاق و نوآور اجازه فعالیت دهیم و نباید با تنگ‌نظری‌ها و قوانین دست و پاگیر کسب و کار آنها را از بین ببریم.

ستاری به محدودیت منابع دولتی برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهارداشت: دولت این‌قدر توان ندارد که همه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را مورد حمایت قرار دهد بنابراین باید بخش خصوصی را به این عرصه وارد کنیم و با سرمایه‌گذاری این بخش مراکز نوآوری و کارخانه‌های نوآوری ایجاد کنیم. در این زمینه بزرگترین کارخانه نوآوری خاورمیانه با سرمایه بخش خصوصی و اشتغال پنج هزار و 300 نفر تا پایان امسال در تهران راه اندازی خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده و مدت زمان احداث این کارخانه اشاره ای نکرد.

وی با اشاره به نقش صادرات فرش دستباف در اقتصاد کشور گفت: به‌دلیل اینکه خاستگاه این صنعت ایران بویژه اصفهان بوده حتی اعمال تحریم‌ها نتوانسته صادرات فرش ایران را به صفر برساند. اصفهان در زمینه فرش و صنایع دستی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است اما این شهر نتوانسته از خلاقیت و نوآوری برای استفاده بیش از پیش این صنایع بهره برداری کند و متاسفانه تاکنون دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای کمک به این صنایع بی توجه بوده‌اند. اصفهان به‌رغم داشتن کارخانه‌های بزرگ صنعتی در زمینه بیکاری جز استان‌های اول کشور است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: باید از اکنون برای شهری که از سبقه کاری بالا، مردم خلاق و کارآفرین، جوانان اندیشمند و دانشگاه‌های مطرح برخوردار است تصمیم گرفت که صنعت این استان باید در آینده بر چه پایه ای استوار باشد. توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها می تواند به حل معضل بیکاری و محیط زیست اصفهان کمک کند.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار