کد خبر: ۷۰۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 11 January 2019

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر تلاش کشورش برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه، از کشورهای خاور میانه خواست که برای مقابله با تهران، دشمنی های قدیمی خود را کنار بگذارند.

به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از رسانه های خبری جهان عرب، «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا عصر امروز (پنج شنبه) در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی شهر قاهره در جریان سفر به پایتخت مصر، از کشورهای منطقه خاور میانه درخواست کرد که برای مقابله با ایران، دشمنی و خصومت های قدیمی خود را پشت سر بگذارند.

پومپئو که برای بیان راهبرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در خاور میانه سخنرانی می کرد، در این باره اظهار داشت: زمان آن رسیده که دشمنی های قدیمی پایان یابند؛ واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف راهبردی در خاور میانه با هدف رویارویی با مهم ترین خطرهای منطقه تلاش می کند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن ادعای این که ایران در رویای تسلط بر خاور میانه به سر می برد، در اشاره به تصمیم رئیس جمهوری کشورش مبنی بر خروج از توافق هسته ای میان تهران و قدرت های جهانی نیز تصریح کرد: ترامپ به چشم پوشی از خطر ایران پایان داد و از توافق هسته ای ناقص و وعده های دروغین این کشور دست کشید؛ تحریم های آمریکا علیه ایران هرگز نباید برداشته می شد.

پومپئو ضمن تاکید بر این که دولت کنونی آمریکا سکوت نمی کند و در نتیجه آن چه دوره غلفت و سکوت در قبال اقدامات ایران خواند، به پایان رسیده، در این باره افزود: توافق هسته ای برای ما یک درس مهم داشت؛ وقتی با دشمن خودمان ایران توافق کردیم، افراط گرایی در منطقه افزایش یافت؛ نظام حاکم در ایران از این توافق برای گسترش تروریسم سوء استفاده کرد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن درخواست از کشورهای هم پیمان واشنگتن برای ادامه تلاش در راستای آن چه مهار فعالیت های شرورانه ایران و جلوگیری از گسترش تروریسم در جهان خواند، اظهار داشت: تحریم های آمریکا علیه ایران شدیدترین تحریم به شمار می آید با این حال تا زمانی که ایران به یک کشور عادی تبدیل شود، ما فشار بر آن را ادامه می دهیم و تحریم نیز همچنان شدیدتر خواهد شد.

پومپئو ضمن ادعای این که کشورهای خاور میانه تا زمانی که ایران به رویکرد کنونی خود ادامه دهد، از ثبات برخوردار نخواهند بود، تاکید کرد که تلاش های واشنگتن برای محدود کردن فعالیت های تهران، تنها به منطقه خاور میانه محدود نمی شود.

وزیر خارجه آمریکا از آغاز تلاش های جدید برای قطع منابع درآمد تهران خبر داده و مدعی شد که کشورهای خریدار نفت خام ایرانی، واردات خود را به صفر رساندند در حالی که برخی کشورهای دیگر از تقابل واشنگتن با جمهوری اسلامی حمایت می کنند و مصر، عمان، کویت و اردن نیز در مقابله با دور زدن تحریم ها از سوی ایران، به کشورش کمک کرده اند.

پومپئو با بیان این که تهران نفوذ خود در یمن،‌ سوریه و عراق را بیشتر کرده، همچنین تصریح کرد: ایران تلاش داشت تا در یمن نفوذ کند با این حال ما به شرکای خود در ائتلاف (متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی) کمک کردیم تا مانع گسترش نفوذ ایران در این کشور شود.

وزیر خارجه آمریکا در رابطه با برنامه های دولت کشورش در قبال مسائل خاور میانه در آینده نیز ضمن ادعای این که همچنان به دیپلماسی اعتقاد دارند، خاطر نشان ساخت که واشنگتن تلاش خواهد کرد آخرین نیروی ایرانی از سوریه خارج شود تا بنا به ادعای وی، درد و رنج مردم این کشور پایان یابد.

پومپئو ضمن اعلام این که تا زمانی که ایران از سوریه خارج نشود و راه حل سیاسی برای بحران این کشور به دست نیاید، آمریکا از بازسازی مناطق تحت کنترل نظام حاکم در دمشق پشتیبانی نخواهد کرد، در رابطه با ادعای حملات شیمیایی نظام حاکم نیز گفت: اسد وقتی حمله شیمیایی انجام داد در واقع تقلید همان کاری را کرد که پیشتر صدام حسین (دیکتاتور معدوم عراق) علیه مردم کُرد انجام داده بود، آن هنگام ما واکنشی نداشتیم اما وقتی اسد دست به حمله شیمیایی زد، دو بار به وی حمله کردیم.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که کشورش در لبنان نیز در راستای کاهش خطر حزب الله و تهدید ناشی از زرادخانه حاوی بیش از صد هزار موشک آن علیه رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد، مدعی شد: حزب الله برای ایران نقش عروسک را بازی می کند و با نقض آشکار قانون بین المللی، تسلیحات زیادی را جمع آوری و در لبنان انبار کرده است؛ این تسلیحات هم پیمان ما یعنی اسرائیل را نشانه گرفته است؛ ایران گمان می کند بر لبنان تسلط دارد با این حال در اشتباه است.

پومپئو در رابطه با عراق نیز تصریح کرد: با شرکای خود در راستای ساخت یک کشور عاری از نفوذ ایران و مخالف با فرقه گرایی مشارکت خواهیم کرد و شاهد برقراری دمکراسی و برگزاری انتخابات شفاف و درست خواهیم بود.

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این که کشورش همچنان از رژیم صهیونیستی در برابر ایران پشتیبانی خواهد کرد، در این باره افزود: تلاش خواهیم کرد اسرائیل قدرتمند باقی بماند، همچنین برای تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان فعالیت خواهیم کرد.

پومپئو در اشاره به سفر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسقط، پایتخت عمان و همچنین پخش سرود این رژیم ‌نامشروع موسوم به «هاتیکوا» در جریان مسابقات بین المللی جودوی جایزه بزرگ ابوظبی در پایتخت امارات نیز اظهار داشت: چه کسی گمان می کرد نخست وزیر اسرائیل روزی به مسقط سفر کند؟ در اکتبر سال گذشته نیز سرود اسرائیل پس از پیروزی یک جودوکار اسرائیلی در امارات نواخته شد.

انتهای پیام

شفقنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار