طی یک ماه گذشته اسناد مالی مبنی بر رابطه خاص گروه قطعه‌سازی عظام با ایران خودرو منتشر شد، حالا اسناد جدیدی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد این رابطه ریشه در سال‌ها قبل دارد به گونه‌ای که طی مدت ۱۰ روز در سال ۱۳۸۹ حدود ۱۲ میلیارد سود راهی حساب عظام کرده است.
کد خبر: ۷۰۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 09 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ که خصوصی سازی ظاهری در دو خودروساز کشور شکل گرفت، بسیاری از شرکت‌ها که دارای رانت و ارتباط ویژه بودند، توانستند یک شبه سود بسیاری از نحوه واگذاری‌ها به جیب بزنند. در این میان نام گروه قطعه‌سازی عظام که این روز‌ها با انتشار اسناد مختلف متهم به رابطه خاص با ایران خودرو شده، به عنوان یکی از شرکت‌هایی که بیشترین سود را از فرآیند خصوصی‌سازی برده به گوش می‌رسد.

اکنون با سندی که در این گزارش به تحلیل آن خواهیم پرداخت، متوجه می‌شوید که این شرکت فقط با یک خرید و فروش ساده توانسته ۱۲ میلیارد تومان در عرض ۱۰ روز سود ببرد.

در تابستان سال ۱۳۸۸، سهام شرکت بازرگانی سپهر ایرانیان کیش- یکی از سهامدارن ایران خودرو- به ۶ شرکت واگذار شد. (عکس شماره ۱). شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ۳۴ درصد، شرکت سرمایه گذاری عظام ۳۱.۷۵ درصد، شرکت کروز ۳۱.۷۵ درصد، آذین خودرو ۲ درصد، شرکت تولیدی و صنعتی فنرلول ایران ۲ درصد، شرکت تیسر۲ درصد و شرکت فولاد فام یک درصد از سهام این شرکت را خریداری کردند.

 

طبق آنچه قرارداد واگذاری سهام شرکت بازرگانی سپهر ایرانیان کیش نشان می‌دهد (عکس ۲) مبلغ و زمان پرداخت هزینه خرید سهام شخص است و شرکت عظام در تاریخ دوم مرداد ۱۳۸۹ با دیرکرد ۱۵ روزه در پرداخت مبلغ نسبت به سایر خریداران مبلغ ۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان برای ۳۱.۷۵ درصد از سهام پرداخت کرده است. تا اینجای کار چیزی غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد.

اما موضوع وقتی جالب می‌شود که توافقنامه بین عظام و تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو را مشاهده کنید. (عکس شماره ۳) در این توافقنامه که ۱۰ روز پس از پرداخت عظام برای خرید سهام صورت گرفته، شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان بدهی پیشین شرکت عظام را با سهام این شرکت در سپر ایرانیان کیش که ارزش ۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیونی داشته، تهاتر می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که طبیعتا باید تمامی این معاملات در صورت‌های مالی ایران خودرو موجود باشد، اما چگونه کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی که ۴ سال پیش مسئولیت تحقیق از ۲خودروساز کشور را داشته، با این نوع معاملات برخورد نکرده که همچنان شاهد بدهی‌های عظام به ایران خودرو باشیم؟ آیا قرار نیست نهاد‌ها نظارتی سکوت خود را در برابر فساد مالی موجود در خودروسازی‌های کشور بشکنند و در برابر اسنادی این چنین واکنش نشان دهند؟ حالا که کار ایران خودرو و عظام به کمیسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی رسیده باید ببینیم که آیا این مجلس هم مانند مجلس قبل با توضیحات قانع می‌شود یا واقعا شمشیر به مبارزه با فساد ریشه‌ای در صنعت خودرو برمی‌دارد؟

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار