«لولاگر» پیش از آنکه نام کوچه ای در پایتخت باشد نام خانواده ای است که رسم امانتداری یکی از پسران خانواده، او را در ساخت کوچه ای قرینه و منحصربه فرد از نظر معماری کمک کرد.
کد خبر: ۷۰۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 09 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ کوچه لولاگر در خیابان نوفل لوشاتو واقع شده که ابتدا و انتهایش، در دارد و ساختمان های آن به طور کامل قرینه هستند؛ کوچه ای که هنوز تخریبی در آن انجام نشده و هوای ساخت ساختمان های بلندمرتبه نیز در آن به سر مالکانش نزده است.
سال 1317 خورشیدی «محمدباقر لولاگر» که در تهران و سایر شهرها ساخت و ساز انجام می داد، با سرمایه برادرش اکبر (تاجر فرش در آلمان) زمین کوچه لولاگر را ‌خرید و مشغول ساخت خانه‌هایی در آن شد.
لولاگر به رسم امانتداری مشابه هر چیز که برای خود ساخت، یکی هم به همان شکل در طرف دیگر کوچه برای برادرش که مقیم کشور آلمان بود، احداث کرد.
از این رو ساختمان های این کوچه قرینه هستند و هیچ کوچه یا خیابانی در پایتخت این ویژگی را ندارد.
ساختمان ها، حیاط ها، درختان درون آنها و طراحی، همه و همه قرینه است و چیزی نیست که در سمت راست کوچه باشد اما در سمت چپ کوچه آن را نبینید.
این کوچه اکنون حدود 80 سال دارد و ساختمان های آن نیز پیر اما باصفا و زیبا، استوار و محکم سر جایشان ایستاده اند؛ بخشی از ساختمان های کوچه با حفظ معماری و فضای قدیمی به کافه، پیتزافروشی و یک هتل-بوتیک (هتل های دارای معماری تاریخی و خاص) درحال مرمت تبدیل شده و قرار است با حمایت های مدیریت شهری، سبک و سیاق قدیمی و سنتی این کوچه به شکل قرینه حفظ شود.
معماری بی نظیر ساختمان های کوچه لولاگر در حالی است که از عمر آن سال ها می گذرد و نیازمند توجه برای استفاده بهینه از ساختمان های موجود است.
شهرداری البته می گوید که علاقه مند است با ارائه کاربری مناسب و حمایت از طرح های فرهنگی و گردشگری در این کوچه، هم زمینه صیانت از این بافت تاریخی را فراهم کند و هم رونق سرمایه گذاری و گردشگری در آن اتفاق بیافتد.
لولاگر هم اینک نیز محل پاتوق جوانان و حتی پیرانی است که برای خوردن فست فود در قدیمی ترین پیتزافروشی تهران به این محل می روند و درصورت توجه بیشتر برای احداث مکان های دیگر، می تواند زمینه ساز حضور تعداد بیشتری از شهروندان و گردشگران باشد.

**توجه به معماری، احترام به شهروندان
به گزارش ایرنا اعضای گروه تهرانگردی مدیریت شهری نیز در تازه ترین تهرانگردی احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در جمعه قبل، سری به کوچه لولاگر زدند و از ساختمان های موجود در این کوچه دیدن کردند.
مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از کوچه لولاگر درباره هتل بوتیک واقع در این کوچه گفت: این هتل در خانه قدیمی متعلق به دوره پهلوی ایجاد می شود که دو سال قبل خریداری شده، حالا مرمت آن به اتمام رسیده است و به نظر می رسد اواسط اسفند ماه امسال افتتاح شود.
وی بیان کرد: این هتل هشت اتاق دارد و با رستوران و کافه برای 62 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
مسجدجامعی با بیان اینکه طرح هتل بوتیک ها از سوی سرمایه گذاران مورد استقبال قرار می گیرد بیان کرد: توجه به نمای بیرونی ساختمان ها در شهر احترام به شهروندان و شهر است و شهرداری منطقه نیز نقش تسهیل ‌گری داشته است.
وی با بیان اینکه ما به همه چیز با سوء نیت نگاه می‌کنیم گفت: برای تنبیه تخریب کنندگان باغ و درخت مصوبه داریم اما برای تشویق آنان هیچ تلاشی نکرده ایم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معماری شهرها بر روی روح و روان شهروندان تاثیر دارد گفت: باید کاری کنیم تا این هیجان های منفی از شهرمان دور شود و ایجاد فضاهای مناسب انرژی مثبتی در شهر ایجاد کند.

**سرنوشت کاربری کوچه قرینه پایتخت
شهردار منطقه 11 تهران هم درباره تغییر کاربری و سرنوشت کوچه لولاگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یکی از کارهایی که باید در بافت تاریخی که رویکرد اولیه خود را از دست داده انجام داد، تعریف کارکردی متناسب با نیاز برای این بافت هاست.
نصرالله آبادیان افزود: کوچه لولاگر در نزدیکی پهنه رودکی دارد و تعریف کاربری مناسب برای آن، موجب پشتیبانی و تقویت پهنه رودکی هم می شود.
پهنه رودکی بخشی از خیابان انقلاب محدوده چهار راه ولی عصر(عج)، چهارراه کالج و خیابان نوفل لوشاتو را در بر می گیرد که
قرار است در آن با همکاری شهرداری های مناطق 6، 11و 12 و نیز سازمان زیباسازی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران راسته های کتاب، صنایع دستی، نمایش و هنرهای تجسمی ایجاد شود.
براساس اعلام مسئولان شهری قرار است این پهنه فرهنگی سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.
شهردار منطقه 11 تهران همچنین با بیان اینکه شهرداری در کنار علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی قرار دارد گفت: 2 پلاک در کوچه لولاگر به گالری و کافه تبدیل شده و بوتیک هتل اقامتی نیز در ساختمان دیگری در حال مرمت است که بزودی باکاربری مسکونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آبادیان اظهارامیدواری کرد که طی چند سال آینده این کوچه با ارائه کاربری های مختلط به ارزشمند ترین کوچه از نظر تاریخی و ارزش مادی و معنوی تبدیل شود.
وی تاکید کرد: وجود بافت تاریخی و بهره برداری مناسب از آن موتور محرک منطقه 11 خواهد بود و اگر توسعه را توسعه همه جانبه در نظر بگیریم، این نوع کاربری ها، بهترین کاربری خواهد بود.
شهردار منطقه 11 تهران عنوان کرد: به شورای اسلامی شهر نیز پیشنهاد می کنیم مانند بافت فرسوده برای بافت تاریخی نیز بسته های تشویقی ارائه شود تا سرمایه گذاران به پشتوانه آن سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: اگر متناسب با هر پارسل (قطعه) از بافت های تاریخی و هویت هر پلاک، بسته های تشویقی مناسب ارائه شود می تواند زمینه رشد سرمایه گذاری ها در این بخش ها را فراهم کند.

گزارش: معصومه آقاامینی

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار