یک روان‌شناس گفت: کاهش عملکرد مفید، احساس شکست، بی‌کفایت بودن و ... سیکل معیوب ایجاد می‌کند که منجر به افسردگی، اضطراب، اختلال، کاهش اعتماد به نفس، فرار از خانواده، فرار از جامعه، اعتیاد و ترک تحصیل می‌شود.
کد خبر: ۷۰۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 09 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ مرتاح خادم، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: وقتی یک جوان به مواد مخدر روی می‌آورد در واقع به دنبال لذت زیاد، بی منت و در دسترس است، یعنی چیزی را می خواهد که یک احساس آرامش و راحتی ظاهری را برایش فراهم کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اعتیاد در بین جوانان نسبت به گذشتگان افزایش یافته و سن اعتیاد به دانش آموزی رسیده است؟ تصریح کرد: جوان به دنبال لذت سریع و فوری است که بخشی از افزایش گرایش به سمت مصرف مواد به دلیل در دسترس بودن و تغییر فرم مواد است. در واقع بدون بو بودن و استفاده آسان از مخدرهای صنعتی به این موضوع دامن زده است.

خادم ادامه داد: جوان به دنبال چیزی می گردد که مانند یک مادر تامین کننده تمامی نیازش باشد چراکه نوجوانان با همان دانش آموزان نسل امروز حتی تحمل لحظه ای بیکاری و تنهایی را ندارند و می خواهند به سرعت چیزی را جایگزین کنند تا سرخوش شوند.

این روان‌شناس افزود: جوانان و نوجوان نسل حاضر نمی خواهند تحمل سختی داشته باشند و یک لحظه ناکامی را به خود ببیند بنابراین به دنبال لذت های غیرواقعی و حتی لحظه ای می روند. در واقع نوجوان و جوانی که تحمل تنهایی خود را ندارد در هنگام تحصیل نیز مشخص است با چنین ویژگی در وجودش، درس خواندن برایش سخت بوده و باز هم به دنبال راهی برای فرار از آن می گردد که در نهایت آسان ترین مسیر مصرف مخدر و نتیجه آن ترک تحصیل به دلیل عوارض مصرف خواهد بود.

وی با اشاره به مهمترین آسیب های مصرف مواد در بین دانش آموزان خاطرنشان کرد: کاهش عملکرد مفید، احساس شکست، بی کفایت بودن و ... سیکل معیوب ایجاد می کند که منجر به افسردگی، اضطراب، اختلال، کاهش اعتماد به نفس، فرار از خانواده، فرار از جامعه و ترک تحصیل می شود.

خادم بیان کرد: همچنین احساس گناهکار بودن ترسی را در درون شان ایجاد می کند که اثرات دائمی آن بر مغز، ذهن، جسم و روان در کوتاه ترین زمان خود را نشان می دهد چراکه آنها می دانند برخلاف قوانین جامعه و خانواده رفتار کرده اند.

این روان شناس با اشاره به راهکارهای برون رفت از اعتیاد جوان و نوجوانان تاکید کرد: قدم اول این است که پدر و مادر در زمان تربیت فرزند به تناسب سن او، ناکامی را از کودکی برای وی فراهم کنند چراکه کودکی که یک ساله است می تواند تا چند لحظه تحمل ناکامی را تا رفع نیازش داشته باشد. در واقع از یک سالگی به بعد کودک می تواند خیلی از ناکامی های جزئی را تحمل کند.

خادم گفت: این باور اشتباه است که نباید کودک را ناکام گذاشت. البته نباید او را در پاسخ به نیازش سرکوب کرد اما می توانیم به اندازه کافی و متناسب با شرایط به خواسته فرزندمان دیر پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: با اینگونه رشد و تربیت، کودک وقتی به سن مدرسه می رسد تا بزرگسالی به آسانی مغلوب شرایط و افکار خسته کننده نمی شود چراکه یاد گرفته همه چیز به آسانی در دسترس نیست و باید برای تنهایی خود برنامه ریزی مفید داشته باشد.

خادم افزود: برای پیشگیری از ورود فرزندان مان به دنیای اعتیاد، خانواده ها رابطه دوستانه ای با جوان و نوجوان برقرار کنند و از رفتار کارآگاهانه بپرهیزند.

خبرنگار: هدی نتاج

 

برچسب ها: مرتاح خادم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار