داریوش قنبری:
معاون پارلمانی شهرداری تهران مدل ارایه شده درلایحه بودجه ۹۸ برای توزیع عوارض ارزش افزوده را نامناسب دانست و گفت: این بودجه همانند سال قبل ۷۰-۳۰ در نظر گرفت شده است درحالی که جمعیت تهران عمدتا شهری است و خیلی از روستاهای تهران هم بر اساس تعریف، روستا به حساب نمی آید زیرا مناطقی مثل لویزان مناطق تفریحی و ییلاقی برای ثروتمندان است که در آنجا ویلاسازی کردند بنابراین روستا حساب نمی شوند که بخواهیم به آنها خدمات دهیم.
کد خبر: ۷۰۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 08 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ داریوش قنبری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص پیشنهادات اخیر شهرداری به مجلس در رابطه با بودجه ۹۸ گفت: چند پیشنهاد را به نمایندگان مجلس تقدیم کردیم که یکی از پیشنهادها در رابطه با بحث توزیع عوارض ارزش افزوده است که متاسفانه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، مدل نامناسبی برای توزیع آن در نظر گرفته شده است که ۷۰ درصد به شهرها و ۳۰ درصد به روستاها اختصاص یابد. اما این مدل برای کل کشور عادلانه به نظر نمی رسد. استانی مثل سیستان و بلوچستان ۵۴ درصد جمعیت آن روستایی و ۴۶ درصد شهری است پس این ناعادلانه است که ۷۰ درصد را به شهرها اختصاص دهیم درحالی که کمتر از ۵۰ درصد جمعیت آن شهری است.

او افزود: همچنین در جایی مثل تهران ۹۴ درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند و کمتر از ۶ درصد از جمعیت در روستاها هستند و خیلی از این روستاها هم بر اساس تعریف، روستا به حساب نمی آید مثلا روستاهای اطراف تهران مثل لویزان را نمی توان روستا حساب کرد چراکه بسیاری از آن، مناطق تفریحی و ییلاقی برای ثروتمندان است که در این مناطق ویلاسازی کردند بنابراین روستا حساب نمی شوند که بخواهیم به آنها خدمات دهیم.

معاون پارلمانی شهرداری تهران تصریح کرد: در تهران باید به نوعی تنظیم می شد که ۹۴ درصد از این عوارض به شهر اختصاص یابد که مشکلات تهران برطرف شود و ۶ درصد هم به روستاها داده شود اما عملا این اتفاق نیفاده است و بر اساس قانون برنامه در تهران هم مانند سال قبل ۷۰-۳۰ در نظر گرفت شده است. اما سال گذشته نمایندگان تهران این مدل ۷۰- ۳۰ را تبدیل به ۸۸- ۱۲ کردند اما ما معتقد هستیم که حتی این مدل هم برای تهران عادلانه نیست. زیرا با توجه به اینکه جمعیت تهران عمدتا شهری است و جمعیت روستایی چندانی ندارد و با توجه به تعریفی که از روستا به عمل آمد ما شاهدیم که در مجموع روستاهای اطراف تهران در قالب روستا جای نمی گیرند و لازم است که این مساله برای تهران اصلاح شود و پیشنهاد ما این است که حداقل همان ۸۸-۱۲ سال گذشته در نظر گرفت شود و مطلوب ما این است که این نسبت برای تهران به ۹۴-۶ برسد یعنی ۶ درصد برای روستاها و ۹۴ درصد برای شهرها اختصاص یابد و امیدواریم که این پیشنهاد مورد توجه قرار بگیرد.

قنبری اختیار توزیع عوارض ارزش افزوده به شورای برنامه ریزی توسعه استان ها را باعث دولتی شدن شهرداری‌ها دانست و گفت: پیشنهاد دیگر ما در ارتباط با بودجه سال آینده حذف بند () تبصره ۶ است که اختیار توزیع عوارض ارزش افزوده را به شورای برنامه ریزی توسعه استان داده که یک مقدار باعث دولتی شدن شهرداری‌ها می‌شود و استقلال شهرداری ها را از بین می برد. ما دنبال این هستیم که این مورد حذف شود و در همین خصوص پیشنهاداتی به مجلس ارایه کردیم.

معاون پارلمانی شهرداری تهران ادامه داد: پیشنهاد بعدی ما جلوگیری از اختصاص دادن منابع مربوط به شهرداری ها به دولت است که در تبصره ۱۴ این موضوع پیش بینی شده است و ما خواهان این هستیم که جلوی این کار هم در مجلس گرفته شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: مساله بعد در ارتباط با بحث فاینانس است که دولت در لایحه آورده است که ۲ میلیارد دلار به شهرداری ها برای توسعه قطار شهری و طرح های مبارزه با آلودگی هوا اختصاص پیدا کند و بازپرداخت توسط شهرداری ها باشد در صورتی که بحث هوای پاک و محیط زیست یک بحث حاکمیتی است و دولت هم باید در ارتباط با آن احساس مسوولیت کند و پیشنهاد ما این است که بازپرداخت این مبلغ فاینانس در صورت استفاده توسط شهرداری به نسبت ۵۰ درصد توسط شهرداری و ۵۰ درصد هم توسط دولت باشد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار