ادوارد کورتین
سکس و ازدواج با رُبات‌ها نه لغزش و نابهنجاری بلکه دنباله‌های منطقی جامعه‌ای است که در آن خودمحوری در رؤیای آمریکایی با ماشین تلاقی می‌کند.
کد خبر: ۷۰۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰ 06 January 2019
واقعیت جدید آمریکا: زندگی در ناواقعیت

به گزارش «تابناک تهران»؛ متون ادبی بسیار زیادی وجود دارند که پیش بینی سیاسی جرج اورول در کتاب 1984 خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. برادر بزرگ، تله اسکرین و سایر اصطلاحات ابداعی او، تماما به وضعیت سیاسی فعلی ما قابل اطلاق هستند. این زبان به بخشی از فرهنگ لغات ما تبدیل شده و به این ترتیب با استفاده بیش از حد، به شکل یک کلیشه درآمده است.
تردیدی نیست که اورول هشدار سیاسی درخشانی را درباره شیوه های کنترل تمامیت گرایانه مطرح کرده است. اما در عمق کتاب او آموزه دیگری پنهان است که از چشم بیشتر خوانندگان و مفسران مخفی مانده است. موش ها، شکنجه و نیواسپیک از سوی کسانی که در سرکوب سیاسی دست دارند. اما دو مقوله حریم خصوصی و هیجانات جنسی نیز در کشوری که فکر گروهی و کار گروهی بر آن حاکم است و در آن «برادر بزرگ» شما را در فرهنگ سرگرمی مسموم می کند نیز به همین ترتیب است.
ایالات متحده ای جامعه پورنوگرافیک است. منظورم از پورنوگرافیک هم فقط به معنی فروش  رایج و همه جایی سکس همراه با بهره کشی نیست؛ کاری که از طریق تمامی رسانه ها برای به جنبش درآوردن غرایز جنسی یک جامعه گرفتار معضل محظوظ شدن از طریق تماشای صحنه های جنسی  انجام می شود؛ جامعه ای که در ناواقعیت «زندگی» نمایشگری و سکس نمایشگری از طریق برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و دلمشغولی های آنلاین زندگی می کند. منظورم یک شعور کالاسازی شده است که در آن همه کس و همه چیز بخشی از یک حلقه روسپیگری با ژرف ترین معنایی که از پورنوگرافی مستفاد می شود است؛ برای فروش و خرید. و مصرف کردن ازطریق به دست آوردن، هزینه کردن و فروختن. گرفتار در تور برادر بزرگ که کار او اطمینان یافتن از این است که  تمام چیزهای اساسا انسانی و فیزیکی از این روند متاثر می شود.

 به این ترتیب مردم مصرف کنندگان غیرواقعیت شده و از تجربه مستقیم دلسرد می شوند. جهان طبیعی به شیئی برای فتح شدن و استفاده کردن تبدیل می شود. حیوانات درکارخانجات شیمیایی تولید می شوند تا میلیارد میلیارد به سلاخ خانه فرستاده شوند، فقط برای آنکه وقتی پیچیده در پلاستیک داخل یخچال های ویترینی سوپرمارکت ها می روند، عاری از خون به نظر آیند.
تماشای زندگی از نتفلیکس یا فیس بوک به فیلم زندگی تبدیل می شود. اعوجاج نورانی واقعیت دستکاری شده از یک جامعه نمایشگری- چیزی که گای دبورد آن را «جامعه مرایا» می نامد- به گونه ای است که گویی مردم را از واقعیت های بنیادین دور می کند و این ایده را تقویت می کند که واقعیتی که از طریق فانتزی های نمایشگری دیده شود واقعیت است.
و سکس و ازدواج  با روبات ها نه لغزش و ناهنجاری بلکه دنباله های منطقی جامعه ای است که در آن خود محوری در رویای آمریکایی با ماشین تلاقی می کند.
همزمان با وقوع این اتفاق، کلمات و زبان توسط همان نیروهایی که اورول آن را برادر بزرگ می نامد و کارش تبلیغات کامل و کنترل اجتماعی است به فساد کشیده می شوند. درست همانطور که واقعیت فیزیکی اکنون تقلیدی است از واقعیت نمایشگری و از این روست که زبان که از طریق آن انسان ها حقیقت را کشف می کنند و از آن پرده برمی دارند، هرچه می گذرد بیشتر و بیشتر انتزاعی و موهوم می شود. جنگ های تهاجمی وجود ندارند، آنها «عملیات های فرامرزی ضد شورشیان» هستند. کشتن انسان ها با پهبادها کشتن نیست، «خنثی کردن آنها»ست. خروارها مثال وجود دارد، ولی اطمینان دارم که «شماها» نیازی ندارید که تعداد بیشتری از آنها را برایتان فهرست کنم.

اورول زبان برادر بزرگ را نیواسپیک نامید این نابودی زبان مدت هاست که جریان داشته است. آنطور که یونانیان به ما گفته اند، زبان باید معبری به حقیقت را برایمان باز کند و به گونه ای ظاهر شود که ما بتوانیم جوهره حیات را درک کنیم. اما همانطور که از کتاب 1984 می آموزیم و امروز در ایالات متحده آمریکا باید بیاموزیم، «به نظر می رسد» کلمه ای کلیدی است.
آزادی جنسی به خود خود می تواند به سادگی مورد دخل و تصرف قرار گیرد، همانگونه که به شکل موثری در ایالات متحده صورت گرفته است. شما به مردم اجازه می دهید فانتزی های جنسی شان را به شیوه هایی کالاسازی شده تحقق بخشند، شیوه هایی که حاکمان می توانند آنها را در کنترل خود بگیرند و در عین حال بر اذهان و طغیانگری سیاسی بالقوه آنها حکومت کنند. سکس به بخشی از اقتصاد خدمات تبدیل می شود که در آن مردم به یکدیگر خدمات ارائه می دهند و در عین حال به اربابانشان نیز خدمت می کنند.
استفاده از شبه سکس برای فروختن یک شیوه زندگی به مردم که آنها را در یک نظم اجتماعی تمامیت گرایانه فزاینده گرفتار می کند، نظمی که آزاد به نظر می رسد. این کار در اصل از طریق فرهنگ نمایشگری و سردرگمی توامان نسبت به هویت جنسی انجام می گیرد. شاید متوجه شده باشید که در دوره تشدید سردرگمی اجتماعی و سیاسی در طول بیشتر از 25 سال گذشته، ما شاهد رشدی تصاعدی در «زندگی الکترونیک»، استفاده از مواد مخدر روانگردان و سردرگمی جنسی بوده ایم.
این اتفاقی تصادفی نیست. چرا که جنگ ها همیشگی شده اند و سکس به شکل یک محرک و واکنشی برای رها شدن از تنش در جامعه ای «تنش زده» تبدیل شده است.
نویسنده: ادوارد کورتین (Edward Curtin) دانش آموخته جامعه شناسی، آثار کلاسیک، فلسفه، ادبیات، الهیات و مدرس جامعه شناسی در کالج هنرهای لیبرال ماساچوست
منبع: yon.ir/BKEZk

انتهای پیام. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار