کد خبر: ۶۹۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 31 December 2018

مرتضی داستانی* - حوادث دیماه سال ۱۳۹۶که از مشهد و به بهانه اعتراض به افزایش قیمت‌ها آغاز و به شهرهای مختلف کشیده شد، تصور می شدآموزه‌های زیادی  برای کنشگران سیاسی کشور داشته باشد.

در حوادث سال گذشته برخی جریانات با هدف زمین زدن دولت اراده کردند نارضایتی مردم از گرانی‌هارا به خیابان‌ها بکشانند و از این طریق به مقاصد سیاسی خود برسند، ولی خیلی زود دشمنان بر اسب راهوار آنها سوار شده و مطالبات را از گرانی و دولت به سمت حاکمیت نظام و اسلام کشاندند.

در آن برهه مسئولان با خویشتنداری و تدبیر توانستند شعله‌های ایجاد شده را خاموش کنند، ولی این خاموشی به دلیل تشدید گرانی‌ها می‌تواند مانند آتش زیرخاکستر دوباره با جرقه‌ای شعله‌ور شود.

هزینه‌هایی که این حوادث برای کشور و نظام آفرید تصور می‌شد که باعث می‌شود کسانی که حوادث سال گذشته را آغاز کردند، عبرت بگیرند و از تکرار آن خودداری کنند و یا حداقل به استقبال آن نروند. ولی به نظر می‌رسد بعضی‌ها کاملا آن را فراموش کرده‌اند و یادشان رفته است که سال گذشته چگونه خودشان هم به هراس افتاده بودند.

این روزها سخنان رهبری که مردم و مسئولان را به بیداری نسبت به احتمال وقوع حوادث در سال 98 فراخواندند، بهانه‌ای شده است تا عده‌ای در پی اهداف سیاسی و جناحی از همین حالا برای سال آینده بر آتش زیر خاکستر ناآرامی‌ها بدمند و آن را هرچه زودتر شعله‌ور کنند. استقبال این عده از انواع فتنه‌ها به قدری زیاد شده است که گویا برخی علاقه‌مندند هر روز در کشور یک فتنه جدیدی رقم بخورد.

اگر رهبری برای حوادث احتمالی آینده هشدار می‌دهند برای این است که از آن پیشگیری شود، نه اینکه با تشدید اختلافات و ایجاد التهاب و نزاع‌های کلامی و تحریک احساسات مردم وقوع آن تسریع شود.

کسانی که هر روز و به هر بهانه‌ای سعی می‌کنند در این کشور اختلافات عمیق‌تر شود و مانع ایجاد آرامش و همدلی در کشورند، خواسته یا ناخواسته، بسترسازان فتنه‌های آینده هستند. مردم به خوبی می‌دانند تنها عاملی که می‌تواند دشمن را در اهداف و نقشه‌های احتمالی برای سال 98 ناکام بگذارد، ایجاد آرامش و همدلی در کشور است و بس.

* این مطلب، سرمقاله روزنامه ۱۹دی در ۱۰دی ماه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار