معاون تحقیقات وزارت بهداشت می‌گوید سهم کبد چرب در بروز ابتلا به نارسایی‌های مزمن کبدی در ایران در حال افزایش است و کاهش پرخوری و افزایش تحرک، دو نیاز بسیار ضروری برای سلامت کبد ایرانیان است.
کد خبر: ۶۹۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 29 December 2018

تابناک فارس به نقل از پانا:رضا ملک‌زاده مهمترین علل نارسایی کبد و مرگ زودرس ناشی از آن را هپاتیت نوع B و C دانست و گفت: اکنون یک میلیون و 500 هزار نفر در ایران ناقل هپاتیت B و 300 هزار نفر ناقل هپاتیت C هستند.

کبد ایرانی‌ها با چاقی و بی‌تحرکی چرب‌تر شده است

وی با هشدار نسبت به روند شیوع چاقی در ایران، آن را یک عامل خطرمهم برای بروزکبد چرب دانست و گفت: متاسفانه سهم کبد چرب در بروز ابتلا به نارسایی‌های مزمن کبدی در ایران در حال افزایش است و به جرأت می‌توان گفت کاهش پرخوری و افزایش تحرک، دو نیاز بسیار ضروری برای سلامت کبد ایرانیان است.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون شاهد افزایش قابل توجه مراکز شناسایی بیماران مرگ مغزی به 53 واحد هستیم و این تلاش سبب شده است که 90 درصد پیوند کبد در کشور با اهدای بیماران مرگ مغزی صورت گیرد و 700 مورد اهدای کبد سالانه بیماران مرگ مغزی را شاهد باشیم که این یک رکورد بی‌نظیر در جهان است. افزایش دسترسی به اهدا کنندگان متوفی کبد، همچنین دستیابی به اهداکنندگان متوفی کلیه برای بیماران نیازمند و در نهایت کاهش فشار ناشی از شرایط بر اطرافیان زنده فرد بیمار برای پیوند کلیه را به دنبال داشته است.

افزایش دسترسی تمام بیماران نیازمند به خدمات پیوند کبد

ملک‌زاده گفت: درحالی‌که اکنون تقریبا 95 درصد جمعیت ایران شامل کشاورزان، کارگران، کارمندان دولت و سایر اقشار جامعه، تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار دارند، نظام سلامت ایران موجب کاهش اختلاف در میزان دسترسی بیماران طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی در دسترسی به خدمات پیوند کبد شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت همچنین تلاش گسترده‌ای را برای پوشش صددرصدی هزینه بستری بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو و نیز پوشش کامل بیمه‌ای و حمایت‌های مالی و تجهیزاتی بسیار مناسب از صدها بیمار نیازمند پیوند کبد انجام داده است.

معاون وزیر بهداشت، در همین زمینه به تاسیس بزرگترین بیمارستان خیریه فوق تخصصی پیوند اعضای خاورمیانه اشاره کرد و گفت: انگیزه‌های عالی برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند کبد در ایران سبب تاسیس بیمارستان خیریه فوق تخصصی پیوند اعضا «بوعلی سینا» واقع در صدرای شیراز به عنوان بزرگترین بیمارستان پیوند اعضای خاورمیانه شد؛ به طوری که تمام پیوندهای شیراز هم‌اکنون در این بیمارستان انجام می‌شود که 90 درصد هزینه‌های ساخت آن را خیرین و بیماران بهبود یافته پس از پیوند کبد، پرداخت کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار