از افت تحصیلی تا تهدید سلامت روان:
نتایج مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد، تجربه فقر در دوران کودکی تأثیر منفی و پایداری بر رشد و توسعه مغز دارد.
کد خبر: ۶۹۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 28 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ در این مطالعه، پژوهشگران موسسه ملی سلامت روان (آمریکا) با بررسی 1243 اسکن مغزی افراد 5 تا 25 سال، تأثیرات وضعیت اجتماعی- اقتصادی در دوران کودکی و نوجوانی بر رشد و تکامل مغزی را مورد ارزیابی قرار دادند.

بر این اساس، تجربه فقر در دوران کودکی تأثیر منفی و پایداری بر رشد مغز دارد و حمایت‌های بیشتر (از این گروه از کودکان) در سال‌های پیش از دبستان می‌تواند پیامدهای منفی از جمله به خطر افتادن سلامت روان یا افت تحصیلی در آینده را به حداقل برساند.  

کسیدی مک‌درموت (Cassidy McDermott)، نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: رشد و توسعه ابتدایی مغز همزمان با کسب تجربه‌های اولیه در دوران کودکی و در محیط خانواده اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل وضعیت اجتماعی – اقتصادی خانواده تأثیر قابل توجهی بر رشد مغزی کودک دارد.

وضعیت اجتماعی – اقتصادی شامل سطح درآمد خانواده، سطح تحصیلات والدین و عوامل دیگری است که بر سلامت روان، رشد مغزی و موفقیت تحصیلی کودک اثر می‌گذارد.  

پژوهشگران آمریکایی دریافتند، مناطق مغزی درگیر در فرآیندهای یادگیری، زبان و رشد عاطفی در بین فرزندانی که والدین آنها از تحصیلات بالاتری برخوردار بوده یا در مشاغل حرفه‌ای‌تر مشغول فعالیت هستند، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.  

در مطالعه‌های قبلی، ارتباط بین شغل والدین و سطح درآمد آنها و افزایش حجم کلی ماده خاکستری مغز مشخص شده بود. اما مطالعه جدید به صورت دقیق‌تر نشان داد که وضعیت اجتماعی – اقتصادی در دوران کودکی تأثیر قابل توجهی بر دو منطقه تالاموس و جسم مخطط / استریاتوم (striatum) دارد.

تالاموس ناحیه کلیدی در مرکز مغز و درگیر در انتقال و پردازش اطلاعات حسی است. حجم بزرگتر تالاموس با تفکر سریع‌تر و مهارت‌های کلامی بالاتر در ارتباط است.

البته پژوهشگران تأکید می‌کنند که این مسیر تنها یک مجموعه از تعاملات اثرگذار بین محیط رشد کودک، توسعه مغزی، سلامت روان و وضعیت تحصیلی را نشان می‌دهد. عوامل دیگری نیز در سال‌های ابتدایی زندگی کودک بر رشد و توسعه مغزی تأثیر دارند و پژوهشگران امیدوارند با شناسایی این عوامل بتوانند پیامدهای منفی مرتبط با این عوامل را به حداقل برسانند.

نتایج این مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شد.

 

/*sinapress

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار