سایت فرارو در پاسخ به اظهارات اخیر رحیم پور ازغدی یادداشتی منتشر کرد.
کد خبر: ۶۹۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 28 December 2018

فرارو- امیر هاشمی مقدم؛ دیروز برخی رسانه، قسمتی از سخنرانی آقای رحیم‌پور ازغدی منتشر شد که در آن می‌گوید: «آیا ژاپن به خاطر تسلیم امریکا شدن پیشرفت کرد؟ نه. یک عالمه کشور داریم که تسلیم مطلق امریکا شدند، اما هیچ پیشرفتی نداشتند، بلکه پسرفت هم داشته‌اند. یکی‌اش هم همین ایران زمان شاه بود. ما در ایران اصلا یک کارخانه مستقل نداشتیم. بزرگترین کارخانه‌های ما یکی‌اش نفت و ذوب‌آهن و این‌ها بودند. همه‎اش خارجی‌ها بودند. بالای سرشان همه خارجی بودند. ایرانی نبوده اصلا. ما پروژه تکنولوژی مستقلی زمان شاه نداشتیم اصلا [..]پیشرفت اقتصادی ژاپن چایی دیگر است علتش. می‌دانید کجاست؟ ژاپنی زحمت می‌کشد و کار می‌کند. ایرانی نمی‌کند. ژاپنی نظم سرش می‌شود، ما نظم نداریم. ژاپنی تولیدش از مصرفش بیشتر است، ما مصرف‌مان از تولیدمان بیشتر است [..]مثل بعضی از آدم‌های ساده که می‌گویند آقا ببینید، غربی‌ها در این صدسال بی‌حجابی، بی‌دینی، شراب‌خواری، چقدر پیشرفت کرده‌اند! آقا این پیشرفت مال بی‌دینی نیست، این پیشرفت مال نظم، کار، تحقیق، دقت و اینهاست [..]تازه همین آل‌سعود و قطر و امارات که تسلیم مطلق امریکا شدند، پیشرفت کردند؟ یک عده می‌روند دو تا پاساژ و خیابان‌های اصلی این‌ها را می‌بینند می‌گویند آقا این‌ها پیشرفت کردند. این‌ها آب خوردن‌شان را از بیرون می‌آورند. کدام پیشرفت؟».

این بخش دو دقیقه‌ای از سخنرانی ایشان در بردارنده چندین ادعای نادرست است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱- بحث منتقدان که آقای ازغدی پاسخ ایشان را می‌دهد، این نیست که، چون ژاپن تسلیم شده پیشرفت کرده، بلکه اینست که ژاپن که بزرگترین قربانی امریکا در جنگ جهانی دوم بود و میلیون‌ها نفر به‌واسطه بمب اتمی جنگنده‌های امریکایی در هیروشیما و ناکازاکی قربانی شدند (چه کشته‌شدگان، چه چندین نسل بیماری‌های ناشی از پرتو‌های هسته‌ای)، دید با دشمنی ورزیدن با امریکا نمی‌تواند پیشرفت کند؛ بنابراین روابطش را با امریکا عادی‌سازی کرد و اکنون با سونی، تویوتا، میتسوبیشی و...، امریکا را به وحشت انداخته، نه با شعار‌های مرگ بر امریکا و آتش زدن پرچم این کشور.

۲- آقای ازغدی مدعی می‌شود که، چون در زمان شاه، مسئولان کارخانه‌های ما خارجی بودند، بنابراین با ژاپن قابل مقایسه نیستیم. برای پاسخ به این بخش از ادعای ایشان، بخشی از آخرین یادداشت دکتر لشکربلوکی در کانال استراتژیست را در اینجا می‌آوریم: «هنوز که هنوز است، «بهره‌کشی» (عمدا کلمه بهره‌کشی را استفاده کرده‌ام) ژاپن از خارجی‌ها ادامه دارد، نه تنها در کسوت مشاور که بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌های معروف ژاپنی، خارجی بودند و یا هستند: یک فرانسوی رییس نیسان است، مزدا از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ مدیران عامل غیر ژاپنی داشته است. آلبرت کریچمن مدیر عامل گروه میتسوبیشی فوسو است و ...»؛ بنابراین مشاور یا رئیس خارجی برای یک کارخانه، لزوما به معنای غیرمستقل بودن آن نیست و یکی از رموز موفقیت ژاپن هم در همین امر نهفته است.

عکس قدیمی از محموله صادراتی "ارج" آقای ازغدی شما درست می‌گویید: ما تنبلیم!

۳- برخلاف ادعای آقای ازغدی، همه کارخانه‌های ایرانی زمان شاه روسای خارجی نداشته‌اند. بسیاری از آنها، یا همه یا بیشتر مدیران‌شان ایرانی بوده و در منطقه و حتی اروپا، برند شناخته‌شده‌ای بودند. لوازم خانگی آزمایش، ارج، پارس الکتریک، کفش‌های ملی و بلّا، شرکت مینو، نساجی مازندران، ماشین‌سازی هپکو و... بخشی از این برندهاست.

دکتر سعیدی در چهار جلد کتاب که به «موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی» می‌پردازد، نشان می‌دهد که بخش اصلی مشکل نه از تنبلی ایرانی در برابر سخت‌کوشی ژاپنی، بلکه به مسائلی همچون مصادره اموال این صنعت‌دارانِ ایران‌دوست و برخورد‌های نادرست با ایشان پس از انقلاب باز می‌گردد.

۴- پیامد کینه‌ورزی با کشور‌هایی همچون امریکا در تفاوت برند‌های پیش و پس از انقلاب هم قابل درک است. آنگونه که مثلا هواپیمایی هما جزو معتبرترین و امن‌ترین خطوط هواپیمایی بود که در فاصله سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ هیچ سانحه هوایی نداشت و طولانی‌ترین پرواز مستقیم دنیا (از ایران به امریکا) را در کارنامه خود داشت؛ اما اکنون هواپیما‌های فرسوده‌مان نه تنها جزو نامعتبرترین هواپیما‌های جهان به شمار می‌آیند، بلکه حتی از دریافت سوخت در فرودگاه‌ها نیز محرومند.

۵- یکجا هم به امارات و عربستان و قطر می‌پردازد که یکی دو پاساژ و خیابان اصلی‌شان شیک است و بقیه فکر می‌کنند این‌ها نشانه پیشرفت است. واقعیت این است که دست‌کم امارات و قطر، خیلی فراتر از یکی دو خیابان و پاساژشان اینگونه است. اکنون معماری امارات و قطر، جزو توسعه‌یافته‌ترین معماری‌ها در خاورمیانه است و بسیاری از پروژه‌های معماری در این کشورها، کارشناسان را هم شگفت‌زده کرده است. می‌توان وضعیت سیاسی و اجتماعی این کشور‌ها را نقد کرد، اما اینکه توسعه شهری و اقتصادی‌شان را نادیده بگیریم منطقی نیست. همانگونه که منصفانه نیست به بخش ناچیزی از آب آشامیدنی این کشور‌های بیابانی که از خارج وارد می‌شود اشاره کنیم، اما به اینکه بزرگترین آب‌شیرین‌کن‌های جهان در عربستان و امارات فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد آب آن‌ها را تامین می‌کند، اشاره نداشته باشیم.

۶- آقای ازغدی از قضا سخنان درستی هم در این میان گفته: پیشرفت به کار و تلاش و تحقیق بسته است نه به بی‌حجابی و شراب نوشیدن. این سخن ایشان کاملا درست است. اما ای‌کاش به برخی همفکران خودشان که مداما از بدحجابی و... در ایران به‌عنوان دلایل همه بدبختی‌های اقتصادی و محیط زیستی نام می‌برند هم این نکته را یادآوری می‌کردند.

۷- نکته درست دیگر در سخنان ایشان، این بود که ژاپنی‌ها بیش از مصرف‌شان تولید می‌کنند و ایرانیان بیش از تولیدشان، مصرف. اما این نکته را نمی‌توان به همه ایرانیان نسبت داد. مثلا ما در ایران بیش از نیاز و مصرف‌مان، تولید سخنران و سخنرانی داریم. سخنرانانی که تولیدات‌شان سخنان غیرمستند و عوام‌فریبانه است. البته این‌ها که در همه شبکه‌های رادیو و تلویزیونی، وزارتخانه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس و... حضور پررنگ دارند، مصرف خودشان بیش از تولیدات‌شان است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
اقای هاشمی مقدم.از بی عرضگی و تنبلی و بی کفایتی بی عقلی هاست که ما اینجای کاریم.چون ما همه چیز برای ساختن کشور داریم.اما بخاطر حرص و طمع خودمان خودخواهانه با دست نابود میشویم.منطور اقای ازغدی مدیران کارخانه های محصولات استراتژیک و پایه ای بوده نه یخچال و کفش و .... ایا در این کشور 80میلیونی 10 مدیر لایق و شایسته نداریم که از خارج بیاوریم؟ شما به تاریخ 500 تا الان امریکا با بومیان سرخپوست. برده های سیاه پوست ونتیجه ورودش به هر کشوری نگاه تریخی کنید.فقط تاریخ همین 150 ساله خودمان را با حضور کشورهای استعماری ببینید.اگر واقعا خائنین در این کشور محکوم و محبوس میشدند بقیه دزدها دست از دزدی بر میداشتند و ایران گلستان میشد.لطفا سطحی نگر نباشید.
پاسخگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
سلام و درود بر صاحبان حقیقی اندیشه
از همه عزیزان میخواهم که قبل از فکر کردن به سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی و صحبتهای استاد هاشمی مقدم به نکته ای که میگویم خوب فکر کنند و در این فضا صحبتهای آنان را بررسی و نقد کنند تا بتوانند به اینکه چه کسی حق را میگوید پی ببرند :
کشورهای استعمارگر در تمام طول دوران حیات خود و یا حداقل در ابتدای راه خود از کشور های مستعمره شان نه از لحاظ منابع و نه از لحاظ سرمایه انسانی و نه از لحاظ موقعیت و نه از لحاظ پیشینه تمدنی و نه از لحاظ قدرت نظامی ، هیچگاه برتر و بالاتر نبوده اند ، بلکه با بد طینتی و ارسال مستشاران (جاسوسان) خود به این ممالک با خیانت و دروغ و القا ناتوانی آنها را به این باور میرساندند که شما باید تحت لوای ما باشید تا بتوانید زندگی کنید ، بعنوان مثال شما هندوستان و انگلستان را به عنوان یکی از بارزترین موارد تاریخ استعمار معاصر ملاحظه بفرمایید !!!
انگلستان یک شبه جزیره کوچک بدون هیچ گونه منابع انرژی نفت و گاز و حتی آفتاب !! و هیچ گونه منابع معدنی قابل ملاحظه را مقایسه کنید با هندوستان سرشار از منابع و تمدنها و با وسعت بسیار و جمعیت بسیارتر !! و این همه سرمایه خدادادی حالا کمی فکر کنید . . . کدام یک به دیگری نیازمند است ؟ انگلیس به هند یا هند به انگلیس ، اگر هندی ها خودشان نیروی انسانی را پرورش میدادند و تولید علم و طرز استفاده از منابع را در کشورشان نهادینه میکردند و . . . و . . و هزار کار دیگر که هیچکدام وابسته به رابطه با انگلیس نبود را انجام میدادند الان به جای آمریکا هند میتوانست ابر قدرت باشد ، اما حالا هنوز که هنوز است هند با همه صنایع و پیشرفت هایش یک گاو شیرده است که گرچه خود لاغر و نحیف است اما شیر فراوانی برای کشورهای استعماریست .
بستر این عقب ماندگی و استخفاف نیز نبود اندیشه و روشنفکران واقعی ضد استعماری در این کشور پهناور است هر آنچه از پیشرفت هم که دارد به یمن وجود روشنفکرانی چون گاندی و نهرو بوده که همگی با نفوذ بیگانه در مملکتشان مشکل جدی داشته اند ، . . .
اما عزیزان ابزار استعمار پلید برای پیشبرد اهدافش استاد نماهایی بوده که تربیت شده اند تا هر فکر ضد استعماری را با سفسطه و حرفهای عامه پسند طوری بکوبند که دیگر کسی جرات حرف زدن در برابر استعمار را به خود ندهد و در این مورد کشور ژاپن و ایران یکسان هستند و هر دو مستعمره بوده اند و عویادشان به جیب آمریکا و متحدان میرود و دعوایش را من و شما میکنیم . اما ابزار این استعمار پلید چیزی نیست چون امثال استاد هاشمی مقدم . . .
مهم نیست که کدام راست میگوید ، مهم این است که اصلا چرا میگوید و دلیلش از این گفتن چیست .
ببینید دوستان همه شما میدانید که هیچ کشوری با وابستگی به یک کشور دیگر به پیشرفت نمیرسد ، تازه آنهم کشوری مانند آمریکا که هرچه فقر و قتل وغارت در سراسر جهان از قاره آفریقا گرفته تا آمریکای جنوبی و ژاپن و کره و خاورمیانه و خاور دور و همه جای جهان !!! در اثر دخالت های اوست .
اما همین مطلب که همه شما قبول دارید را ایت سایت و این استاد با سفسطه های آبکی و حرفهای مردم فریب مانند تربیت سخنران و غیره از نظر شما مخفی نگه میدارند تا شما در نهایت بر خلاف فکر خودتان فکر کنید !!! اگر میخواهید بفهمید که میان دو حرف حق کدام یک حق است !!! باید حرف آندو را در بستر کلی و تاریخی بررسی کنید آنگاه دیگر کسی از فکر شما سواری نمیگیرد تا بر شما سوار شود !!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار