محققان آمریکایی دریافتند که باکتری های موجود در دستگاه گوارش بر نحوه تعامل بدن با داروهای دیابت اثرگذار هستند.
کد خبر: ۶۹۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 28 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ در این تحقیقات که با بررسی اطلاعات بیش از 100 تحقیق منتشر شده در رابطه با میکروبیوم روده انجام گرفت مشخص شد باکتری های موجود در سیستم گوارش انسان قادرند داروهای دیابت را خنثی کرده یا اثر این داروها را بهبود بخشند. 
بر اساس این تحقیقات ممکن است دو شخص دیابتی داروی یکسانی را مصرف کنند؛ اما قند خون آن ها به طور یکسان کنترل نشود. همچنین ممکن است دارویی که به صورت وریدی تزریق می شود، آثار مطلوب را برجای گذارد، اما مصرف همان دارو به صورت خوراکی فاقد اثر مطلوب باشد. هورمون انسولین یکی از این نوع داروها است. 
این در حالی است که داروی متفورمین به صورت خوراکی اثر مطلوب را دارد و مصرف آن به صورت وریدی فاقد اثر است. این دارو به دلیل تعامل موثر آن با میکروبیوم سیستم گوارش به خوبی شناخته شده است. 
داروی دیگری که برای دیابت تجویز می شود و بر منبع غذایی میکروبیوم سیستم گوارش اثرگذار می گذارد، داروی آکاربوز است که موجب تاخیر در جذب روده ای و هضم برخی از کربوهیدرات ها می شود. 
در حال حاضر پس از تشخیص دیابت نوع 2 پزشکان یکی از داروهای دیابت را تجویز می کنند و در صورتی که اثر مطلوب به دست نیاید به سراغ داروی دیگری می روند. اما اگر ساختار میکروبیوم روده بیمار را در اختیار داشته باشند به سادگی می توانند میزان تاثیر هر یک از داروها را پیش بینی کنند. 
به همین علت محققان در تلاشند تا روش هایی را برای تعیین ساختار میکروبیوم بیماران توسعه دهند. همچنین محققان در حال توسعه پروبیوتیک هایی هستند که موجب بهبود عملکرد میکروبیوم روده می شوند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در مواد غذایی مختلف وجود داشته و موجب تسریع رشد باکتری های سالم در بدن می شوند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه EBioMedicine منتشر شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار