حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، که منجر به فوت ۸ نفر از دانشجویان شد، در حالی رخ داد که پروژه تله کابین این واحد دانشگاهی که می‌توانست جایگزینی برای اتوبوس‌های آن باشد، در سال ۹۵ و پس از تغییر مدیریت دانشگاه آزاد، به دلایل نامشخصی متوفق شده بود.
کد خبر: ۶۹۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸ 25 December 2018

حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، که منجر به فوت ۸ نفر از دانشجویان شد، در حالی رخ داد که پروژه تله کابین این واحد دانشگاهی که می‌توانست جایگزینی برای اتوبوس‌های آن باشد، در سال ۹۵ و پس از تغییر مدیریت دانشگاه آزاد، به دلایل نامشخصی متوفق شده بود.

به گزارش «تابناک تهران»؛ ماجرا از این قرار است که از سال ۱۳۹۲، طرح جایگزینی سیستم جابجایی دانشجویان و کارمندان واحد علوم و تحقیقات از اتوبوس به حمل ونقل کابلی (تله کابین) توسط محسن هاشمی رفسنجانی معاون عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد.

مسافت 7 کیلومتری به 1800 متر کاهش می یافت

مدیرکنترل پروژه سامانه حمل ونقل کابلی (تله کابین) واحد علوم وتحقیقات در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: بر اساس این طرح، مسافت حدود هفت کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم وتحقیقات با احداث یک سامانه حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیر، یعنی ۱۸۰۰ متر و ۴ ایستگاه در مکان‌های دانشجویی، کاهش پیدا می‌کرد و یک سیستم حمل ونقل سریع، ایمن، سازگار با محیط زیست و مدرن برجابجایی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می‌شد.

بر اساس این گزارش، در این طرح با محاسبه هزینه جابجایی دانشجویان با اتوبوس، اتلاف وقت، سوخت و درامد زایی تلکابین در روز‌های تعطیل برای کوهنوردی وگردشگری شهروندان تهرانی، بازگشت سرمایه این سیستم برای دانشگاه آزاد با احداث تلکابین در کمتر از سه سال پیش بینی شده بود.

با تصویب این طرح در دانشگاه آزاد، مناقصه‌ای بین المللی در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و دوپل مایر معتبرترین سازنده تله کابین در جهان و شرکت تام ایران خودرو به عنوان تامین کننده تجهیزات این سامانه انتخاب شدند.

امکان جابجایی چهار هزار نفر در هر ساعت

به این ترتیب، عملیات اجرایی طرح در سال ۱۳۹۴ آغاز شد تا تله کابینی با ظرفیت ۷۲ کابین هشت نفره مدرن که امکان جابجایی چهار هزار نفر را در هرساعت بصورت رفت و برگشت ظرف ده دقیقه فراهم می‌آورد، جایگزین اتوبوس‌ها شود.

فقط سه ماه تا تکمیل پروژه مانده بود اما ناگهان متوقف شد

در تابستان سال ۱۳۹۵ تمامی تجهیزات سامانه حمل ونقل کابلی واحد علوم و تحقیقات وارد کشور شده و از نظر تجهیزاتی تکمیل شده ومورد تست قرار گرفته بود، و پیشرفت پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده بود و می‌توانست ظرف سه ماه راه اندازی شود، اما با تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد این پروژه متوقف شد و همچنان پس از گذشت سی ماه متوقف است و تجهیزات مدرن آن، در انبار واحد علوم وتحقیقات رها شده.

خطر تصادف‌هایی این چنین جان ۴۰ هزار دانشجو و هزاران کارمند و مراجعه کننده به این دانشگاه را تهدید می‌کند، اما همچنان خبری از بهره برداری از این پروژه نیست و سیستم جابجایی دانشجویان با اتوبوس‌های فرسوده انجام می‌شود.

چرا پروژه تله‌کابین دانشگاه علوم و تحقیقات با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد ناگهان متوقف شد؟ / طرحی که مسیر هقت کیلومتری اتوبوس‌ها را به ۱۸۰۰ متر کاهش می‌داد / پروژه در سال ۹۵ حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشت و فقط ۳ ماه دیگر تا تکمیل آن باقی مانده بود / آیا دلیل توقف پروژه، نگرانی از «اختلاط دانشجویان» در داخل تله کابین بود؟ +تصاویر

چرا پروژه تله‌کابین دانشگاه علوم و تحقیقات با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد ناگهان متوقف شد؟ / طرحی که مسیر هقت کیلومتری اتوبوس‌ها را به ۱۸۰۰ متر کاهش می‌داد / پروژه در سال ۹۵ حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشت و فقط ۳ ماه دیگر تا تکمیل آن باقی مانده بود / آیا دلیل توقف پروژه، نگرانی از «اختلاط دانشجویان» در داخل تله کابین بود؟ +تصاویر

چرا پروژه تله‌کابین دانشگاه علوم و تحقیقات با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد ناگهان متوقف شد؟ / طرحی که مسیر هقت کیلومتری اتوبوس‌ها را به ۱۸۰۰ متر کاهش می‌داد / پروژه در سال ۹۵ حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشت و فقط ۳ ماه دیگر تا تکمیل آن باقی مانده بود / آیا دلیل توقف پروژه، نگرانی از «اختلاط دانشجویان» در داخل تله کابین بود؟ +تصاویر

طرحی که می‌توانست از مرگ ۸ دانشجو جلوگیری کند / چرا طرح جایگزینی تله‌کابین با اتوبوس‌های فرسوده دانشگاه علوم و تحقیقات نیمه کاره ماند؟ / طرحی که با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد ناگهان متوقف شد / پروژه‌ای که مسیر ۷ کیلومتری اتوبوس‌ها را به ۱۸۰۰ متر کاهش می‌داد / پروژه در سال ۹۵ حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشت و فقط ۳ ماه دیگر تا تکمیل آن باقی مانده بود +تصاویر

 
برچسب ها: علوم و تحقیقات
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
همه میدانیم که این امکانات وثروتهای کلان مربوط به عده ای خاص ، اقازاده هایی که از مردمی که در فقر وفلاکت در حال زنده بودن ونه زندگی هستن واز حداقل های زندگی محروم هستن تعلق دارن اقا زاده هاواونهائی که در مملکت صاحب مقام وقدرت هستن ومشکلات مردم در نظر اونها معنی نداره از این امکانات استفاده میکنن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار