طرح پوششی غربالگری سنجش شنوایی برای کودکان 3 تا 5 سال برای دومین بار در استان قزوین اجرا شد.
کد خبر: ۶۹۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱ 24 December 2018

آغاز طرح غربالگری شنوایی در قزوین

به گزارش تابناک قزوین، علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی قزوین در مراسم افتتاحیه این طرح که در مهدکودک مهرمادر قزوین برگزار شد، بیان کرد: سال گذشته 1000و 150 کودک در این طرح مورد سنجش شنوایی قرار گرفتند و برای امسال نیز 3 هزار کودک را هدف گذاری کرده ایم.
علیرضا وارثی افزود : برنامه غربالگری شنوایی در استان از نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان صورت می پذیرد و در صورت مشکوک بودن نوزاد، به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع داده می شود.
این مسئول تصریح کرد: طرح سنجش شنوایی برای کنترل و جلوگیری از افزایش معلولیت و کم شنوایی صورت می پذیرد،اجرای چنین طرح هایی باعث می شود تا ما در آینده شاهد کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی که افراد دچار چنین عارضه هایی می شوند، باشیم.
تداوم چنین برنامه هایی در حوزه شنوایی و پیشگیری از آن توسط بهزیستی باعث می شود تا ما شاهد کاهش پرونده ها در این زمینه باشیم،هم اکنون چهار هزار پرونده به واسطه غفلت های صورت گرفته در حوزه پیشگیری شنوایی در سطح استان وجود دارد.


این مسئول، پیشگیری را اولویت مهم سازمان بهزیستی دانست و خاطرنشان کرد: نگهداری از معلولان، معتادان، کارتن خواب ها و سایر معضلات موجود اجتماعی که توسط بهزیستی مورد مراقبت و پیگیری قرار می گیرد خود نیز نوعی پیشگیری به حساب آمده تا جایی که امروز با وجود برخی مراکز مانند گرمخانه ها، کارتن خوابی در سطح استان نداریم.
وی، تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از طرح سنجش شنوایی، سازمان بهزیستی با در نظر گرفتن یک سوم هزینه های بخش خصوصی و با تجهیزات مدرن خود، شهرها و روستاهای دارای مهدکودک را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و خانواده‌ها تنها با پرداخت 160 هزار ریال می توانند ضمن اطمینان پیدا کردن از سلامت کودکان خود، در صورت بروز هر مشکل تحت درمان های بعدی از سوی متخصصان گوش و حلق و بینی نیز قرار گیرند.
وارثی تاکید کرد: در صورت جدی گرفته شدن این طرح، افراد و جامعه از بسیاری هزینه ها و معلولیت های بعدی مانند سمعک و مشکلات اجتماعی مصون خواهند بود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این اداره کل با انجام طرح های پیشگیرانه خود توانسته با کمک کارشناسان و متخصان حوزه اجتماعی از 70 مورد خودکشی افراد در استان جلوگیری به عمل آورد.

زهرا غلامرضایی، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در این نشست عنوان کرد: سال گذشته از یک هزار و 150 کودک مورد سنجش شنوایی قرار گرفته، 172 مورد نیازمند مداخلات پزشکی تشخیص داده شدند.
زهرا غلامرضایی ادامه داد: در این طرح سه مرحله تست بر روی کودکان توسط افراد آموزش دیده شده و مجرب با دستگاه های پیشرفته صورت می پذیرد و در صورت تشخیص، کودک به پزشکان متخصص ارجاع داده می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت گسترش خدمات به مناطق محروم و اجرای عدالت اجتماعی، تیم های سیار ما به برخی مناطق روستایی محروم نیز اعزام می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار