کد خبر: ۶۹۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ 23 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ کسب و کارهای خانوادگی یکی از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است که گاه در ابعاد وسیع‌تری موجبات اشتغالزایی را فراهم می‌کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که "اقتصاد مقاومتی" کاهش وابستگی با تاکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی تعریف شده است. بنابراین اینکه بارها اذعان شده که این الگو می‌تواند راهگشای اقتصاد امروز ایران باشد، حرفی گزاف نیست. 

در میان فعالان اقتصاد مقاومتی، کسب و کارهای خانوادگی نیز دیده می‌شود که علاوه بر اینکه سبب اشتغالزایی در یک خانواده شده موجبات کارآفرینی در ابعادی وسیع‌تر نیز فراهم آورده است. صنعت مرغداری یکی از صنایعی است که هم در آن می‌توان مشاغل خرد و خانگی دید و هم مشاغل کلان و صنعتی. 

شهباز هاشمی شیری یکی از فعالان صنعت مرغداری استان فارس است که با همت و تلاش توانسته در این زمینه فعالیت کند و سالانه 350 کارتن تخم مرغ تولید و وارد بازار کند. این فعال اقتصادی که اصالتا از شهرستان خرمبید است کار خود را در منطقه دشت مرغاب استان فارس آغاز و به همراهی پسرانش اقدام به راه‌اندازی پرورش مرغ تخم‌گذار کرده است. 

وی از فعالان اقتصاد مقاومتی استان فارس است که در همایش ستارگان اقتصاد مقاومتی نیز تجلیل شد.  این فعال اقتصاد مقاومتی در گفت وگو با تسنیم شروع فعالیتش را از سال 89 اعلام می کند و دلیل روی آوردن به این شغل را چنین شرح می دهد.

« کشاورز بودم اما از زمانی که پسرانم با تحصیلات دانشگاهی نتوانستند شغلی برای خود پیدا کنند تصمیم گرفتم که کاری دیگر راه اندازی کنم تا پسرانم نیز مشغول شوند». پسران آقای هاشمی در رشته های حسابداری، مهندسی شیمی و حقوق تحصیل کرده‌اند و یکی دیگر از پسرانش نیز با مدرک دیپلم در امر فروش محصولات با پدر همکاری می کند.

وی کارش را با 20 میلیون تومان آغاز کرده و ابتدا نیز مرغ گوشتی پرورش می داده اما به دلیل اینکه درآمد کافی نداشته رسته کاری خود را عوض و به پرورش مرغ تخم‌گذار می‌پردازد. امروز آقای هاشمی و پسرانش از 50 تا 350 کارتن تخم مرغ تولید می کنند و در شیراز به فروش می رسانند.

حسن شاهی، مسئول اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی استان فارس نیز از قطب‌بندی شهرستان‌های استان فارس خبر داد تا در هر شهرستان بنا بر ظرفیتی که وجود دارد، پروژه‌های اقتصادی تعریف شود.

به گفته وی تلاش شده با آموزش و مشاوره به فعالین اقتصادی زمینه اشتغالزایی در شهرستان‌ها فراهم شود چراکه این امر علاوه بر درآمدزایی برای فعال اقتصادی مانع از مهاجرت افراد از شهرهای کوچک و روستاها می‌شود و آبادانی دیگر شهرها را نیز در پی دارد.

هاشمی شیری در حال حاضر 2 سالن 60 هزار تایی مرغ دارند که برای 30 نفر به صورت مستقیم و ثابت و 50 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

این فعال اقتصادی درباره روال کارش نیز چنین می گوید: مرغ 90 روزه را خریداری می کنیم و 150 روز نگه می داریم پس از آن از زمان تخم‌گذاری مرغ تا زمانی که به اصطلاح پیر شود، مرغ را نگه می‌داریم پس از پیر شدن مرغ را به کشتارگاه می‌دهیم و دوباره مرغ جوان می‌خریم.

وقتی از وی درباره درآمد این کار می‌پرسم، ابتدا از نوسانات بازار سخن می‌گوید. به گفته آقای هاشمی نمی‌توان به صورت صددرصد گفت که این کاری پرسود و درآمد است اما اگر خوب کار شود و بازار خوب باشد درآمدش خوب است.

هاشمی از مشکلات راه تولید نیز دل پُری دارد. وی از بهره بالای بانک‌ها سخن می‌گوید که سالانه مجبور است 150 تا 200 میلیون تنها سود بانکی پرداخت کند. همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش کرایه حمل و نقل را از دیگر مشکلات این کار عنوان می‌کند.

وی که 60 میلیون تومان نیز از بسیج سازندگی تسهیلات اقتصاد مقاومتی گرفته است، معتقد است باید میزان وام‌های کم بهره را بیشتر کرد تا تولیدکننده بتواند به کارش رونق بیشتری دهد. هاشمی می‌گوید: اگر تولید رونق داشته باشد، بیکاری و جوان بیکار هم نیست.

عبدالحمید اسماعیلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم فعالان اقتصاد مقاومتی را افسران جنگ اقتصادی می‌نامد و می‌گوید: امروز به فرمایش رهبری کسانی که در عرصه اقتصادی همت و تلاش می‌کنند حکم جهادگر را دارند.

به گفته وی 250 پروژه در حوزه اشتغال از ابتدای سال تاکنون انجام و 7 میلیارد تومان نیز در این زمینه تسهیلات پرداخت شده و امید است که تا پایان سال منابع بیشتری جذب شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار