مرگ سالانه 60 هزار ایرانی به علت بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار
اگر سخنان پزشکان در مورد امراضی که در مورد سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، درست است، پس چرا مجوز کشیدن سیگار در کشور صادر می‌شود، یا اینکه بگوییم سخنان پزشکان در امور امراض مرتبط با سیگار دروغ است کدام حرف را باید باور کرد.
کد خبر: ۶۹۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰ 21 December 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات که در مدرسه علمیه امام سجاد (ع) برگزار شد، با اشاره به ضرر‌های سیگار برای سلامتی، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۰ نوع بیماری از سیگار به وجود می‌آید.

وی افزود: چه طور ممکن است جوانان ما در دانشگاه درس بخوانند و با بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات آشنا شوند، ولی باز هم به طرف سیگار کشیده شوند.

مرجع تقلید شیعیان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت و آمار موجود در حال حاضر در خصوص استعمال دخانیات در کشور بخصوص در بین جوانان تصریح کرد: ما باید یا دور پزشکی را خط منفی بکشیم و یا دور سیگار را خط منفی بکشیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: امروز با وجود سخنانی که در ارتباط با امراضی که با کشیدن سیگار و قلیان به وجود می‌آید، یا باید دور پزشکی را خط کشید؛ یا دور سیگار را.

آیت الله مکارم‌شیرازی خاطر نشان کرد: اگر سخنان پزشکان در مورد امراضی که در مورد سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، درست است، پس چرا مجوز کشیدن سیگار در کشور صادر می‌شود، یا اینکه بگوییم سخنان پزشکان در امور امراض مرتبط با سیگار دروغ است کدام حرف را باید باور کرد.

وی تصریح کرد: وضعیت فعلی که اشخاصی گرفتار سیگار و قلیان هستند مناسبت نیست چراکه گرفتار امراض گوناگون خواهندشد، آمار‌هایی که درباره کشیدن سیگار و قلیان از سوی نسل جوان ارائه می‌شود، نگران کننده است.

مرگ سالانه 60 هزار ایرانی به علت بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار

در ابتدای این دیدار دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از مرگ سالانه 60 هزار نفر در ایران به علت بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار خبر داد که چهار برابر تصادفات جاده ای است.

محمدرضا مسجدی، فتوای این مرجع تقلید خصوص حرمت استعمال دخانیات را مورد توجه قرار داد و با اشاره به استقبال سازمان بهداشت جهانی از فتوای ایشان به عنوان یک کارشناس فقه دینی اظهار کرد: مصرف سیگار دچار شدن به سرطان‌های مختلفی می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده سیگار در جهان اسرائیلی است، تلاش این شرکت برای تاسیس نمایندگی در ایران را مورد توجه قرار داد و افزود: با وجود اینکه سال‌ها تلاش شد و از این کار ممانعت کردیم اما به تازگی سیگار برند «فیلیپ موریس» به عنوان برند معروف اسرائیلی در ایران شعبه خود را تاسیس کرده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور از مرگ سالانه 60 هزار نفر در ایران به علت بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار خبر داد که چهار برابر تصادفات جاده ای است و افزود: براساس آمار به دست آمده پیش از این 20 درصد مردان و 2 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشیدند که این آمار امروز افزایش یافته و تنها 40 درصد دانشجویان و دانش آموزان دختر قلیان می‌کشند.

وی افزایش مصرف دخانیات در کشور را زنگ خطر دانست و با اشاره به اولویت بندی اجناس مورد نیاز کشور در 10 گروه کالایی برای تخصیص ارز 4200 تومانی گفت: امروز در کشور با تامین دارو مشکل داریم اما دولت سیگار را در ردیف پنجم اولویت‌های ارزی قرار داده که قابل پذیرش نیست.

مسجدی از ورود 32 میلیون دلار سیگار آمریکایی در 2 سال گذشته به کشور خبر داد و افزود: این در حالی است که هر شرکت و یا کشوری بیش از 5 میلیون دلار با ایران مبادله داشته باشد، توسط آمریکا تحریم می‌شود و تنها در این‌ سال‌ها واردات سیگار به ایران تحریم نشده است.

انتقاد از تلاش دولت برای اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات دخانیات

رئیس هیات‌ مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور نیز رویه دولت در واردات مواد دخانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: دولت در پی اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات دخانیات و سیگار به کشور است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌حسن معین شیرازی، فتوای مرحوم شیرازی در تحریم استعمال مواد دخانی را یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در زمینه بهبود وضعیت دخانیات در کشور در دوران مشروطه دانست و اظهار کرد: قبل از انقلاب استعمال سیگار و دخانیات در کشور امری معمول و عادی بوده اما پس از انقلاب شرایط کمی بهتر شد و تلاش شد از گسترش این مواد مضر در جامعه جلوگیری شود.

وی دخانیات را در جهان صنعتی پول‌ساز دانست و با بیان اینکه ایران جزء سه کشور دارای قانون منع تدخین است خاطرنشان کرد: کشورهای صادرکننده و تولیدکننده دخانیات در دنیا حاضر نیستند سودهای سرشار حاصل از دخانیات را کنار بگذارند و به همین خاطر روز به روز شاهد توسعه مصرف این مواد در دنیا و کشور ما هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با بیان اینکه دخانیات یکی از سه صنعت پول‌ساز دنیا است، جلوگیری کشورهای غربی از کاهش این منبع غنی درآمدی را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از مسائلی که در حوزه تحریم عجیب بوده آزاد بودن واردات دخانیات و سیگار به ایران است که نشان می‌دهد تا چه اندازه غرب نگاه‌های منفعت طلبانه ای نسبت به این کار دارد.

وی با تاکید بر تحریم‌های ظالمانه غرب در حوزه دارویی تصریح کرد: روزنه‌های وارداتی در کشور موجب شد که به آسانی واردات مواد دخانی به کشور انجام شود و سیاست مجلس نیز بر این است که به مرور عرضه مواد دخانی در مراکز عمومی آزاد شده و قهوه‌خانه‌ها را از لیست مراکز عمومی خارج کنند.

معین شیرازی با تاکید بر اینکه با مستثنی شدن قهوه‌خانه‌ها از لیست مراکز عمومی دیگر امکان ورود و دخالت نیروهای قضائی و انتظامی در این مراکز غیرممکن می‌شود افزود: با این کار نیروهای انتظامی و قضائی صرفاً با حکم قضایی می‌توانند وارد این مراکز شوند و به نوعی تصویب این قانون می‌تواند در تسهیل و گسترش استعمال دخانیات در بین مردم اثرگذار باشد.

وی رویه دولت در واردات مواد دخانی را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به تلاش دولت برای اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات دخانیات و سیگار گفت:بالغ ‌بر 14 درصد از جمعیت کشور سیگار مصرف می‌کنند و مصرف قلیان باوجود مضرات بسیار زیاد امروز به یکی از تفریح‌ها و پذیرایی‌های خانوار تبدیل‌شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار