اسیدهای چرب امگا-3 موجود در گردو همانند سوخت برای مغز عمل می کنند. مصرف منظم گردو می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل پیشگیری کند.
کد خبر: ۶۹۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 19 December 2018

افراد بسیاری برای افزایش هوشیاری و تمرکز خود به مصرف نوشیدنی های  حاوی شکر و کافئین وابسته هستند. مصرف این نوشیدنی ها، مانند نوشابه های انرژی‌زا و قهوه شما را بیدار نگه می دارند، اما این بیداری ممکن است هزینه ای سنگین را به همراه داشته باشد.

تقویت حافظه و تمرکز با تغذیه سالم مغز

به گزارش تابناک ایلام به نقل از "هلث پرو"، خبر خوب این است که مواد غذایی بسیاری وجود دارند که می توانند به تقویت مغز و سطوح تمرکز انسان کمک کنند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

روغن زیتون فوق بکر

روغن زیتون فوق بکر به تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند افرادی که یک رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند، با کاهش خطر زوال عقل و دیگر بیماری های مختل کننده مغز مواجه هستند. روغن زیتون یکی از مواد پر مصرف در این رژیم غذایی است که حاوی مواد مغذی تقویت کننده مغز، مانند اسیدهای چرب امگا-3 است.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی دیگر از منابع غذایی خوب برای اسیدهای چرب امگا-3 است. این مواد مغذی به مبارزه با زوال شناختی کمک می کنند. البته برای بهره‌مندی از فواید مصرف ماهی سالمون باید انواع وحشی و نه پرورشی را خریداری کنید زیرا سطوح اسیدهای چرب امگا-3 در آنها کاملا متفاوت است.

روغن نارگیل

این روغن طبیعی طی چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد محبوبیت خود بوده است. روغن نارگیل را می توان برای حفظ شادابی و جوانی پوست، نرمی مو، و تامین سوخت مورد نیاز مغز استفاده کرد. تری گلیسریدهای زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل به تجزیه کتون ها کمک می کنند که با پردازش بیشتر تولید سوخت برای مغز را در پی دارد.

زردچوبه

زردچوبه دیر زمانیست که برای مصارف پزشکی و آشپزی استفاده می شود. یکی از فواید مصرف منظم زردچوبه پیشگیری از زوال عقل و ترومای مغزی است. کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه از خواص ضد التهاب برخوردار است که می تواند عملکردهای شناختی را بهبود ببخشد.

بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هاست. این آنتی اکسیدان ها می توانند به بهبود عملکرد شناختی، تقویت حافظه و قدرت مغز، و مبارزه با پیری زودرس مغز کمک کنند.

گردو

اسیدهای چرب امگا-3 موجود در گردو همانند سوخت برای مغز عمل می کنند. مصرف منظم گردو می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل پیشگیری کند. اگرچه بیشتر مغزدانه ها حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند، اما گردو یکی از بهترین منابع برای این مواد مغذی است.

تخم مرغ

تخم مرغ منبعی عالی برای پروتئین، ویتامین B، و کولین است. کولین یک عنصر کلیدی مورد استفاده بدن برای تولید استیل کولین است. مغز از این ماده برای تنظیم خلق و خو و حافظه استفاده می شود.

دانه های کدو تنبل

همانند گردو و ماهی سالمون، دانه های کدو تنبل سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند. همچنین، دانه های کدو تنبل منبع خوبی برای ماده معدنی روی هستند که به تقویت عملکرد شناختی کمک می کند.

بادام

بادام به واسطه مواد مغذی موجود در خود مانند ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی نیز محسوب می شود، نه تنها به تقویت حافظه کمک می کند، بلکه عملکرد کلی مغز را نیز بهبود می بخشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ و کاکائو حاوی سطوح بالا از فلاونول هستند که این ماده مغذی گیاهی می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و از زوال عقل و بیماری آلزایمر پیشگیری کند. البته به شکلات های تلخ افزودنی هایی مانند شکر و طعم دهنده ها اضافه می شود که می تواند فواید این ماده غذایی را خنثی کند، از این رو، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

اسفناج

سبزی های برگدار سبز، مانند اسفناج، حاوی مواد مغذی مفید برای مغز از جمله لوتئین، فولات و ویتامین K هستند. پژوهش ها نشان داده اند که این مواد مغذی می توانند به پیشگیری از تخریب مغز و زوال شناختی کمک کنند. همچنین، اسفناج حاوی سطوح بالا از ویتامین C است که فواید سلامت دیگر مانند تقویت پوست و مو و سیستم ایمنی را ارائه می کند.

آووکادو

آووکادو منبع خوبی برای چربی های سالم است. چربی های تک غیر اشباع موجود در آووکادو به تقویت گردش خون کمک می کنند که کیفیت و کمیت جریان خون به مغز را بهبود می بخشد. همچنین، آووکادو منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-3 است.

جیکاما

جیکاما محصولی شبیه به سیب زمینی بوده، اما مزه آن شبیه به سیب است. جیکاما حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای کمک به حفظ عملکرد مطلوب مغز مانند فولات و ویتامین های C و E است. همچنین، این محصول حاوی سطوح بالا از آنتی اکسیدان هاست که به جوان نگه داشتن مغز و تقویت حافظه کمک می کند.

بروکلی

افرادی که به طور منظم بروکلی مصرف می کردند، عملکرد بهتری را در آزمون های حافظه نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دادند، نشان داده اند. بروکلی که در خانواده سبزی های چلیپایی قرار دارد حاوی ویتامین K و کولین است که دو ماده مغذی مرتبط با عملکرد شناختی و قدرت حافظه بهتر هستند.

کیل

کیل یکی دیگر از اعضای خانواده سبزی های چلیپایی است و محتوای پروتئین آن نسبت به سبزی های دیگر چشمگیر است. جدا از مفید بودن این سبزی برای پوست و ناخن، کیل می تواند به بهبود عملکرد کلی مغز کمک کند. محتوای آهن، فولات، و ویتامین B6 کیل را به یک ابرماده غذایی تبدیل می کند.

کیمچی

غذاهای تخمیر شده نه تنها گزینه های خوبی برای جمعیت باکتریایی روده هستند، بلکه از خواص تقویت کننده مغز نیز سود می برند. محتوای پروبیوتیک موجود در کیمچی می تواند به آرامش مغز برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کرده، از این رو، کمتر مستعد تجربه اضطراب و حملات هراس، شرایطی که می توانند اثر منفی بر حافظه کوتاه مدت داشته باشند، خواهید بود.

مارچوبه

مارچوبه از سطوح بالای اسید فولیک برخوردار است که به پیشگیری از سرطان و همچنین درمان کم خونی کمک می کند. مارچوبه می تواند گردش خون را بهبود ببخشد که افزایش کیفیت و کمیت اکسیژن دریافتی توسط مغز را به همراه دارد و به تقویت عملردهای شناختی کوتاه و بلند مدت کمک می کند.

آب گوشت

آب گوشت می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند، اما محتوای مواد مغذی آن می تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل نیز کمک کند.

چغندر

چغندر می تواند بسیاری از نیازهای روزانه انسان به مواد مغذی را تامین کند. این ماده غذایی توانایی بهبود گردش خون را دارد. گردش خون بهتر به معنای دریافت اکسیژن بیشتر توسط مغز و دیگر اندام های بدن است که تقویت حافظه و عملکرد کلی مغز را در پی دارد.

پرتقال

پرتقال منبع خوبی برای ویتامین C است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از زوال شناختی با افزایش سن پیشگیری می کند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند که می تواند تقویت قدرت مغز و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را در پی داشته باشد./ح

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار