کد خبر: ۶۹۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳ 13 December 2018

مهرداد نعیمی | بی قانون

اخیرا استفان هیلنبرگ، خالق باب اسفنجی درگذشت و با توجه به آنگلوساکسون بودن این کاراکتر منحط، ما بسیار خوشحال هستیم. به هر حال جلوی ضرر رو از هر جایی بگیرید فایده‌س! این جناب خوشبختانه در اثر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مُرد! لامصب اسم بیماریش هم غربزده بود. تا قبلش یه بار هم اسم این بیماری رو نشنیده بودم. مثلا می‌خواست بگه در مرگ هم خلاقیت داره... هر چند که نیت پلید ایشون از خلق باب اسفنجی سالهاس برای ما عیان شده... ما که می‌دونیم چند میلیون جوانِ شرقی در اثر تماشای باب اسفنجی به انحراف کشیده شدن. کلا سادگی و بلاهتی که در دو شخصیتِ باب اسفنجی و پاتریک هست، باعث می‌شه جوانان و نوجوانانِ ما دچار اشتباه دردآوری بشن و به اینها اعتماد کنن، فکر کنن که چیزی توی دل‌شون نیست و خامِ حرکاتش بشن و در نتیجه برده غرب و استعمار بشن! جوونای ما باید آگاه باشن.. حالا من براتون یجوری واکاوی می‌کنم که باباها، ننه‌ها رو اونجوری واکاوی نمی‌کنن:

اول اینکه کلِ داستان زیر دریا اتفاق می‌افته و همه کاراکترها پیوسته مشغول زیرابی رفتن هستند.. سازندگان این سریال در واقع قُبحِ زیرابی رفتن رو شکستن و این عمل زشت رو تبدیل به موضوعی سرگرم‌کننده کردن... از طرف دیگه همه کاراکترهای اصلی سریال مذکر هستند، آیا غیر از اینه که غرب با این کار مقام و جایگاه زن رو بی‌ارزش دونسته و تاثیرگذاری زنها رو نادیده گرفته؟ آیا کارتون باب اسفنجی سمبل زندگی تک‌جنسیتی نیست؟ بی‌شک درصد بالای اعتیاد و انحراف جوانان از همین سریال سرچشمه گرفته... اینهمه آپارتمان خالی توی تهران فکر کردید برای چیه؟ حالا بذارید یخورده مسئله رو با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. یه قسمتی توی سریال هست به اسم «شوک فرهنگی». در اون قسمت خرچنگ که نماد تاجرهای پولدار یهودی آمریکاست، از هنر برای درامدزایی سوء‌استفاده می‌کنه تا مردم جذب رستورانش بشن و این درحالی هست که در پایان همین قسمت ما ایشون رو نادم و پشیمون نمی‌بینیم. چطوری میشه ته سریال آدم بدها نادم نباشن؟ ما در ایران سالهاس این مشکل رو حل کردیم. همین سریال «پدر» یا اون سریال «همه چیز آنجاست»، رو یادتونه؟ حس زیبای آمادگی برای متحول شدن رو میشد در ساقِ پای کاراکترها هم مشاهده کرد...
توی یکی دیگه از قسمتها، نماد هرم و چشم جهان رو روی کلاه یکی از کاراکترهای مهمان که در بین جمعیتی چند هزار نفره ایستاده، مشاهده می‌کنید، حتما این قسمت رو روی پرده‌های 70 متری سینمایی تماشا کنید تا تصویر واضح باشه، حالا از قضا این کاراکتر خیلی هم چاق است و برای خودش اعتباری دارد (شکم گنده) افسوس که خواب فراماسونی همه‌ی ما رو فرا گرفته و متوجه چنین نماد روشنی نشدیم.
حالا اصلا همه اینا بی‌خیال... چندی پیش یک نوزاد عربستانی، عروسک باب اسفنجی رو بلعیده بود و دچار مشکلات مری شده بود، واقعا تا کِی باید خسارات مالی و جانی متحمل شویم و دست از حمایت این عنصر معلوم‌الحال برنداریم؟ اصلا چرا باید عروسکِ یه اسفنج رو بسازن؟ در یه قسمت دیگه کاراکتری داریم به نام ژرژملیروس، که اگر خوب دقت کنید، حروف زیادی از اسم «جورج سوروس» رو درون خودش داره... همین برای محکوم کردن یک سریال کافی نیست؟
این سریال پا رو فراتر گذاشته و بصورت آشکاری به ترویج تنبلی و سست کردن بنیان‎های خانواده توسط پاتریک، و همینطور تزریق و اشاعه‌ی خشونت در جامعه توسط هشت‌پا، تبلیغ جاسوسی با کمک کاراکتر سندی (که اسمش هم کاپیه! و یه سنجابه که با کپسولِ اکسیژن اومده زیر دریا و بین این کاراکترها زندگی می‌کنه)، و رواج خودبرتربینی توسط اختاپوس و دعوت به اغتشاش و تحکیم انحراف توسط ماهی‌های ریزِ کف دریا می‌پردازه.... حالا بماند که کاراکتر اختاپوس موقع دلتنگی کلارینت می‌زنه و چه چیزی زشت‌تر از ساز؟ حتما خبر دارید که هفت کاراکتر باب اسفنجی هر کدوم نماینده‌ی یکی از ویژگی‌های بدِ آدمها هستن، مثل پرخوری و دروغگویی و...، این بخشودنی نیست... چرا؟ چون ما صدها ویژگی بد داریم بین آدما. خالق باب اسفنجی اگه راست میگه باید چهارصد تا کاراکتر می‌ساخت و همه ویژگی‌های بد رو پوشش می‌داد نه اینکه هفت تاشو که خودش حال می‌کنه بیاره... همین نکات هست که باعث لیبرالیسم شدن جوونا میشه... اصلا ببینم، چرا یه کارتون باید برای بزرگترها هم جذاب باشه؟ همین نشون نمیده این ملعون می‌خواسته حرفهای مهمی بزنه و دنبال فرهنگ‌سازی بوده؟
فکر کنم دیگه تا الان متوجه امپریالیستی بودن پاتریک و باب شدید، بهرحال چیزی که بدیهیه اینه‌که هنرمندان صرفا برای سرگرمی من و شما وقت و هزینه صرف نمی‎کنن و قطعا مقاصد شومی دارن... ما بی‌قانون‌مداران ضمن محکومیت ساخت این اثر ضدبشری و ضدانسانی، مرگِ خالق این سریال رو تهنیت عرض کرده و طلب عمر بیشتر برای خودمون داریم تا با واکاوی زی‌زی‌گولو در خدمت باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
چرا از مرگ یکی دیگه شما خوشحالید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
داداش مطلب طنزه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار