گروهی مستندساز از یکی از رازآلود ترین مکان‌های تاریخی و اسطوره‌ای ایران پرده برداشته و به اعماقی نفوذ کرده‌اند که تا به حال کسی این کار را نکرده است.
کد خبر: ۶۸۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 11 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ در ۴۵ کیلومتری شمال شرق تکاب در استان آذربایجان غربی، جواهری مهجور و ناشناس باقی مانده است.

داستان اسطوره‌ای تخت سلیمان و زندان دیوش حکایتی است شنیدنی اما آن دریاچه اسرارآمیزروبروی ویرانه‌های باقی مانده از معبد آناهیتا، خود به تنهایی داستان عجیبی دارد. دریاچه‌ای که در واقع چشمه‌ای جوشان است و عمقش در برخی نقاط به ۱۲۰ متر هم می‌رسد.

توریست‌هایی که به اصطلاح به «توریست انرژی» یا «توریست معنوی» معروف هستند، در جستجوی انرژی‌های شفابخش و برای حفاظت از کره زمین هرساله به چنین نقاطی سفر می‌کنند.

به جز بقایای زندگی شهری و آثار به جا مانده از انسان‌ها، سازه های باقیمانده در این محوطه شامل حصار محیطی، دروازه های ساسانی و ایلخانی، آتشکده آذر گشسب (آذرگشسپ)، معبد آناهیتا و ایوان غربی معروف به ایوان خسرو است.

داستان های زیادی در مورد این دریاچه گفته شده که مشهورترین افسانه، وجود گنج های بی شمار در اعماق دریاچه است، گنج هایی با ارزش بی پایان که در طول تاریخ به دریاچه انداخته و پنهان شده‌اند. 

بحث برانگیزترین گنجی که ممکن است در کف دریاچه وجود داشته باشد انگشتر حضرت سلیمان است.

براساس باورهای عامیانه، کل مجموعه تخت سلیمان توسط نیروهایی ماورایی ساخته شده که از حضرت سلیمان فرمان می بردند، براساس همین باورها وی انگشتری در دست داشت که تمام قدرت خود را از آن می گرفت. 

حالا گروهی مستندساز به سرپرستی آرمین ایثاریان از یکی از رازآلودترین مکان‌های تاریخی و اسطوره‌ای ایران پرده برداشته و به اعماقی نفوذ کرده‌اند که تا به حال کسی این کار را نکرده است.

البته پیش از این هیات‌های کاوش اروپایی نیز به سراغ دریاچه آمدند اما هیچ غواصی نتوانست به دلیل فشار آب دریاچه و املاح غلیظ و سنگین آن، به عمق بیش از ۳۱ متر نفوذ کند.

نخستین بار غواصان آلمانی وارد دریاچه شدند، بر طبق مشاهدات آنها که بعدها منتشر شد گودالی در میان دریاچه دیده می‌شد که ۱۱۲ متر عمق داشت. همچنین ۱۰ کانال آب در حاشیه دریاچه کشف شد اما به دلیل رسوبات زیاد آب و محدودیت دید آنها موفق به کشف اثری خاص در اعماق آب نشدند.

این منطقه که مهم‌ترین ذخایر طلا را در خود جای داده رازهای جادویی زیادی در دل دارد که آرمین ایثاریان در مستند «اسرار دریاچه» تلاش کرده تا بخشی از آن‌ها را به تصویر بکشد.

وی در حاشیه اولین روز نمایش مستند «اسرار دریاچه» در پردیس چارسو اظهار داشت: زمانی که ما تصمیم به ساخت این مستند گرفتیم هیچ اطلاعاتی در مورد دریاچه، مختصات آب، دریچه های ورودی سیلندر اصلی دریاچه وجود نداشت.

ایثاریان با اشاره به کمک سازمان میراث فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دپارتمان ژئوفیزیک و تیم‌های تخصصصی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف گفت: اکتشافات ما در پروسه تولید فیلم صورت گرفت و توانستیم نقشه سه بعدی دریاچه  را بکشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ شیء کشف شده‌ای از درون دریاچه خارج شده یا نه؟ گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با میراث فرهنگی به امضا رسید ما فقط اجازه تماشا و تصویربرداری داشتیم و نمی توانستم هیچ شی ای را بیرون بیاوریم.

این مستندساز ادامه داد: البته امکان خروج اشیایی هم که دیده شد وجود نداشت چرا که به احتمال قوی فشار آب این اشیا را نگه داشته و ممکن بود با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد آسیب ببینند.

وی ادامه داد: ما تا عمق 42 متری رفتیم و چندین بار هم به دلیل وجود آرسنیک در آب دچار سانحه شدیم، به همین جهت از تراز 42 متر به پایین با ROV  یا زیر دریایی ریموت کنترل کار را ادامه دادیم.

وی در مورد قدمت اشیا و آثاری که در این مستند به تصویر کشیده شده، گفت: بر اساس حدسیاتی که مطرح شده  بخشی از سنگ‌ها متعلق به دوره ساسانی است اما یک سری وسیله فلزی پیدا شد که به طور قطع نمی‌شد قدمت آنها را تشخیص داد.

مستند «اسرار دریاچه» که متقاضی حضور در بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت شده در مدت زمان 72 دقیقه، به بیان اسرار دریاچه تخت سلیمان واقع در استان آذربایجان غربی می‌پردازد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار