چندی است که در شهرستان بهارستان مغازه‌داران و صاحبان واحدهای تجاری با اجاره و یا واگذاری سرقفلی بخشی از خیابان مقابل واحدهای خود عرصه را بر شهروندان تنگ کرده و روز به روز سهم پیاده‌روها را از فضای شهری کم‌تر می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 11 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ پدیده فروش معابر و پیاده‌روها چندی است در شهرستان بهارستان به رغم مخالفت‌های بسیار شهرداری و برخورد مأموران سد معبر با دست‎‌فروشان روز به روز در حال افزایش بوده و مغازه‌داران و صاحبان واحدهای تجاری با اجاره بخشی از خیابان مقابل واحدهای خود به دست‌فروشان نه تنها با زیر پا گذاشتن قوانین، هنجارشکنی نوینی را ابداع می‌کنند و برخی نیز پا را فراتر از این گذاشته و پادری مغازه‌هایشان را به عنوان سرقفلی به دست‌فروشان اجاره می‌دهند.

فروش پیاده‌روها این روزها آن‌قدر در بهارستان قوت گرفته که صدای شهروندان را نیز درآورده است و مردم به ویژه بانوان برای عبور از پیاده‌روها در خیابان‌های منتهی به بازار، خیابان سوم و کوچه تولیدی با شرایط دشواری روبه‌رو هستند.

روزی نیست که از این خیابان گذر کنید و سر و صدای دست‌فروشان و مردم عادی به گوش نرسد و در این میان با ورود صاحبان مغازه‌ها به گود دعواها به عنوان شاهد، حق به دست‌فروشان می‌رسد و عابران پیاده دست از پا درازتر راه خود را کج می‌کنند و در این وانفسا نیز گویا شهرداری نیز به عنوان مدعی‌العموم در دفاع از حق شهروندان در استفاده از فضاهای عمومی شهر یا قادر به کنترل این پدیده در حال گسترش نیست و یا هنوز پایی بر دم شهرداری گذاشته نشده که بخواهند برای برخورد با این پدیده ورود کنند.

هدف از این گزارش برخورد با کسب و کارهای کوچک و دست‌فروشان نیست که هر از گاهی انگشت اتهام به سمت آن‌ها گرفته می‌شود و مأموران سد معبر با بی‌اخلاقی تمام بساطشان را به وسط خیابان پرت می‌کنند، بلکه هدف نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی به واسطه برخی کاسب‌نماهایی است که با سوء‌استفاده از جانمایی مغازه‌ها و واحدهای تجاری خود در غفلت شهرداری، حق مالکیت بر فضای پیرامونی خود قائل شده و عرصه را بر شهروندان تنگ می‌کنند و روز به روز سهم پیاده‌روها را از فضای شهری کم‌تر می‌کنند.

با وجود تلاش‌های بسیار برای گفت‌‌وگو با دست‌فروشان پیرامون میزان و مدت اجاره محل بساط‌شان، تنها پیرمرد دست‌فروش با این قول که اسم و عکسی از وی منتشر نشود قبول می‌کند تا با هم کمی صحبت کنیم.

این پیرمرد می‌گوید 40 سال از این خیابان به آن خیابان بساطم را پهن می‌کردم و نان بخور نمیری درمی‌آوردم اما الان مدتی است که مغازه‌داران اجازه نمی‌دهند جلوی مغازه‌شان بساط پهن کنم.

وی ادامه داد: بارها با مغازه‌داران برای اینکه بساطم را جلوی مغازه‌شان پهن کرده بودم دعوایم شد و هر بار کلی ضرر کردم تا اینکه شنیدم بعضی از این مغازه‌داران جلوی سکوی مغازه‌شان را اجاره می‌دهند.

پیرمرد دست‌فروش که هر از گاهی بین صحبت‌هایش تا نگاه مشتری را به خود می‌دید از آن‌ها می‌خواست ‌تا نگاهی به جنس‌هایش بیندازند گفت: خدا رو شکر الان حداقل صبح می‌دانم که باید کجا بساط را پهن کنم و از این بابت هیچ نگرانی ندارم اول به اول هر هفته اجاره‌ام را به صاحب ‌مغازه می‌دهم و کاری به کار هم نداریم.

وی در پاسخ به این سوأل که برای این سکو چقدر اجاره می‌دهی؟ گفت: شنبه به شنبه هر هفته 100 هزار تومان اجاره می‌دهم و دیگر خیالم راحت است و به فکر این نیستم که خدایا فردا کجا باید بساطم را پهن کنم؟ هم خیال خودم راحت است و هم مشتری‌ها که جایم را می‌دانند.

از پیرمرد جدا می‌شوم اما نمی‌دانم این بی‌اخلاقی را پای مغازه‌داران بگذارم یا اینکه مسئولان شهرداری را مسبب این پدیده بدانم؟

برای پاسخگویی به این سؤال به سراغ عباس شوندی شهردار نسیم‌شهر رفتیم.

شوندی با اشاره به وضعیت آزاردهنده سد معابر در سطح شهر اظهار داشت: شهرداری مکلف است تا معابر را برای عابران پیاده باز نگه دارد و از سد معبر جلوگیری کند اما متأسفانه علی‌رغم وظایف قانونی سال‌هاست که سد معبر رها شده است.

وی بیان کرد: به جهت بار مالی و برخی مشکلات در این راستا تاکنون اقدام درستی انجام نشده است و همچنان شاهد وضعیت آزاردهنده در همه نقاط شهر هستیم.

شهردار نسیم‌شهر با اشاره به عدم برخورداری از نیروهای کارآمد در این حوزه افزود: برخی افراد به دلیل این بی‌تدبیری و مشکلاتی که در برخورد با این پدیده وجود دارد خیابان‌های اطراف خود را با در نظر گرفتن موقعیت مکانی آن بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان اجاره می‌دهند.

شوندی با اشاره به واگذاری امور سد معبر به بخش خصوصی تصریح کرد: به‌زودی با مجوز شورای نسیم‌شهر رفع عملیات سد معبر در برخی از نقاط شهر به یک شرکت معتبر واگذار می‌شود تا از آشفتگی و چهره درهم شهر رها شویم.

وی با بیان اینکه بارها پیگیر مطالبات مردم و ارگان‌های مختلف نسبت به این معضل اجتماعی بودیم گفت: به خاطر مشکلات و درگیری‌هایی که توسط برخی دست‌فروشان در سطح شهر با مأموران سد معبر انجام می‌شود، برنامه را آهسته پیش می‌بریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شهرستان بهارستان به جهت محرومیت و سکونت اقشار آسیب‌پذیر طبیعی است که با حجم بسیاری از دست‌فروشان روبه‌رو باشد اما گسترش پدیده اجاره معابر عمومی نه تنها گره‌ای از این محرومیت باز نمی‌کند بلکه شرایط را برای افسارگسیختگی برخی مغازه‌داران فراهم می‌کند تا به دور از هرگونه نظارتی تنها به فکر کسب درآمد بیشتر حال از طریق گران‌فروشی و یا اجاره معابر مقابل مغازه‌‌شان باشند که به نظر می‌رسد شهرداری با ساماندهی دست‌فروشان در مکانی سرپوشیده می‌تواند هم مانع از اقدام فراگیر پدیده معبرفروشی شود و هم سروسامانی به بساط دست‌فروشان بدهد.

گزارش از احسان همتی

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار