کد خبر: ۶۸۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 10 December 2018
 
اجرای پروژه های آبخیزداری در  ۷ شهرستان و ۱۳ حوزه آبخیز تهران

تهران- سرپرست اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه های آبخیز در ۷ شهرستان و ۱۳ حوزه آبخیز استان اجرا شد.

به گزارش «تابناک تهران»؛ ایرج قاسمی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه هم اندیشی تسهیلگران در اجرای پروژه های آبخیزداری گفت: یکی از ارکان مهم و اصلی در اجرای این پروژه ها را مشارکت مردم و دست اندرکاران دانست و افزود: بدون شک مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی و پایدار از منابع آب و خاک بر عهده دارند که بدون مشارکت و کمک مردم و دست اندرکاران حفظ و توسعه منابع طبیعی بسیار دشوار خواهد بود.

 وی به نقش تسهیلگران در آگاهی رسانی و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت آنان در اجرا و پیشبرد این پروژه ها اشاره کرد و اظهار داشت: تسهیلگران در تقویت روحیه مشارکت پذیری مردم و مسئولیت پذیری دست اندرکاران می توانند نقش بسزائی ایفاء کنند که با اقدامات تسهیلگری شاهد تسریع و تعمیم اجرای این پروژه ها خواهیم بود.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: تسهیلگران افرادی معتمد، با تجربه و از اهالی مناطق اجرای پروژه ها انتخاب شده اند که علاوه بر ارتباط موثر با ذی نفعان که شامل جوامع محلی، روستائیان، آبخیزنشینان و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاری ها می شوند با دست اندرکاران که در این خصوص می توان دستگاه های اجرائی و سیاستگذار را نام برد نیز ارتباط خواهند داشت.

وی به مراحل تسهیلگری جهت نیل به اهداف مورد نظر که همان ظرفیت سازی و توان افزایی برای امر مشارکت می باشد اشاره کرد و در همین ارتباط اظهار داشت: اولین مرحله تحلیل دست اندرکاران است که در این مرحله کارگاه های مشارکتی با حضور ذی نفعان و دست اندرکاران برای تبیین و اولویت بندی انتظارات آنان تشکیل می شود.

این مسئول آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی استان تهران بیان داشت: در دومین مرحله نوبت به تهیه برنامه اقدام و عمل می رسد که در این مرحله دوره ها و کارگاه های آموزشی تشکیل و بازدید میدانی از پروژه ها و الگوهای موفق صورت می گیرد.

قاسمی ظرفیت سازی و توان افزایی در بین آحاد مردم را مرحله نهایی از اقدامات تسهیلگری دانست و یادآور شد: این مرحله که در قالب ایجاد تشکل ها، تعاونی ها و اتحادیه ها بروز و ظهور می کند تصمیم گیری  و تصمیم سازی که همان معنای واقعی مشارکت می باشد نمایان خواهد شد.

در این نشست هر یک از تسهیلگران ضمن ارائه گزارش از روند اقدامات مرتبط، پیشنهادات خود را برای برطرف شدن برخی موانع و پیشبرد امور مربوطه بیان داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار