معاون پایش و نظارت نقشه جامع علمی مطرح کرد
معاون پایش و ارزیابی و نظارت نقشه جامع علمی کشور گفت: زبان فارسی در حوزه‌ علم و فناوری در جایگاه پانزدهم دنیا قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۸۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 09 December 2018

معاون پایش و ارزیابی و نظارت نقشه جامع علمی کشور با اشاره به قرار گرفتن زبان فارسی در حوزه‌ علم و فناوری در جایگاه پانزدهم دنیا، گفت: ارزش دلاری محصولات پیشرفته با فناوری بالا در سال ۸۰، ۲۷ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۲۳۱ میلیون دلار بالغ شده است.

دکتر عباس حاجی‌آخوندی در نشست خبری امروز با بیان این‌که طی دهه‌های اخیر توانستیم با اتکا به دانشمندان کشور، مراکز علمی و دانشگاه‌ها به دستاوردهای امیدبخشی برسیم، اظهار کرد:‌ رکورد و دستاوردهای کشور بسیار حائز اهمیت است. به گونه‌ای که کشور را در تراز متوسط جامعه‌ علمی بین‌المللی قرار داده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، خاطرنشان کرد:‌ این ستاد که متشکل از نمایندگان فعالان عرصه‌ علم و فناوری چون وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است، مامور راهبری نقشه جامع علمی کشور شد و تاکنون جلسات متعدد آن نیز برگزار شده است.

حاجی‌آخوندی با اشاره به جایگاه زبان فارسی در حوزه‌ علم و فناوری، خاطر نشان کرد: زبان فارسی دارای دو جایگاه فرهنگی و علم و فناوری است و بر اساس آمارهای جهانی زبان فارسی در حوزه علم و فناوری رتبه‌ قابل توجهی کسب کرده است.

وی اظهار کرد:‌ بر اساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۰۱ کل مقالاتی که دارای اعتبار علمی بوده و در سایت اسکوپوس ثبت شده است، ۴۲ مورد بوده که بر این اساس رتبه‌ زبان فارسی در میان زبان‌های زنده دنیا ۳۳ گزارش شد.

حاجی‌آخوندی خاطرنشان کرد:‌ در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ثبت هزار و ۸۴۵ مقاله‌ فارسی علمی، رتبه‌ زبان فارسی به رتبه‌ ۱۵ ارتقاء یافته است.

معاون پایش، ارزیابی و نظارت نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه بر این اساس رتبه‌ زبان فارسی در میان زبان‌های علمی دنیا در جایگاه ۱۵ قرار گرفته است، یادآور شد: در سال ۲۰۱۵ رتبه‌ زبان فارسی ۱۶ بوده است که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به جایگاه ۱۵ نائل شدیم.

وی با اشاره به موفقیت برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات محصولات خود، یادآور شد: ارزش دلاری محصولات پیشرفته با فناوری بالا در سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۲۷ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۲۳۱ میلیون دلار رسیده است.

به گفته‌ وی، صادرات خدمات فنی و مهندسی محققان کشور در سال ۱۳۸۰ به میزان ۵۷۵ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۹ میلیارد دلار و ۵۴۴ میلیون دلار رسیده است.

حاجی‌آخوندی با تاکید بر این‌که تعداد ارزش خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در سال ۹۶ به بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، یادآور شد: کشوری که واردات آن بر پایه‌ منابع‌محور بوده، این اعداد و ارقام صادراتی می‌تواند کشور را از حالت تک‌محصولی خارج کند، مشروط بر این‌که این اقدامات صورت گیرد.

وی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی حوزه‌های علم و فناوری کشور، یادآور شد: شاخص‌های تعیین‌شده در این حوزه در سال ۹۳ با مشارکت یکصد دانشمند و صاحب‌نظر کشور منتشر شده است که این شاخص‌ها باید هر دو سال یک بار به‌روز شود که برای این منظور شاخص‌های جدید در سال ۹۵ انجام شده و شاخص‌ها در سال ۹۷ نیز در دستور کار به‌روز رسانی قرار دارد.

حاجی‌آخوندی در باره سهم پژوهش و فناوری در جی‌دی‌پی کشور توضیح داد: بر اساس آمارها این سهم به کمتر از نیم درصد گزارش شده است، ولی برخی مراجع با اضافه کردن فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های دانشگاه آزاد، حوزه‌ علمیه و صنایع نظامی به این اعداد، سهم پژوهش و فناوری در جی‌دی‌پی کشور را تا ۸ دهم درصد و گاهی تا نزدیک یک درصد مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ ولی آنچه که واقعیت دارد، این است که سهم پژوهش و فناوری در جی‌دی‌پی کشور کمتر از نیم درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار