اردکانیان گفت: میانگین بارش تا ۱۶ آذر در کل کشور ۸۵ میلی متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۸۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ 09 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه سال آبی از ابتدای مهر آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد افزود : میزان بارش ها در مقایسه بامیانگین دراز مدت کشور که 45 میلی متر بوده 85 درصد افزایش یافته است .

وی گفت : البته سازمان هواشناسی در عین حال که پاییز خوبی را از نظر بارش ها پیش بینی کرده است، اما اعلام کرده زمستان پربارش نخواهد بود .

وزیر نیرو افزود : در هر حوزه آبریزی اگر خشکسالی شود خاک مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می دهد و اگر بارش در سال های بعد مناسب باشد تا مدتی آب قابل توجهی تولید می شود زیرا مقدار زیادی آب جذب خاک می شود .

اردکانیان گفت : امیدوارم بارش ها به صورت برف باشد اما وزارت نیرو سال آبی 98-97 را متناسب با سال گذشته در نظر گرفته است تا غافلگیری برای ما ایجاد نشود .

وی افزود : از مردم برای همکاری در مصرف آب و برق قدردانی می کنیم و تابستان ممتازی از نظر مصرف داشتیم .

وزیر نیرو گفت: ورودی آب سدها تا کنون دو برابر مدت مشابه سال گذشته است .

اردکانیان افزود : حتما باید روش مصرف در آب کشاورزی تغییر کند و کشت ها باید الگوی مناسبی داشته باشد که اگر دچار خشکسالی شدیم جامعه تحت تنش قرار نگیرد .

وی گفت : برنامه‌های تشویقی برای تعداد کمی از مصرف کنندگان داریم که درصد بالایی از مصرف را به خود اختصاص داده اند،  تا به جمع خشک مصرف ها بپیوندند .

وزیر نیرو افزود : حدود 90 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی و 6 تا 7 میلیارد متر مکعب در بخش خانگی آب مصرف می شود .

اردکانیان گفت : می‌گویند به جای پرداختن به آب شرب مسئله آب مصرفی کشاورزی را پیگیری کنید، اما کشاورزی را می توان در مناطقی محدود یا جابه جا کرد اما مناطق جمعیتی ما مناطق مستقر هستند و جمعیت را نمی توان جا به جا کرد .

وی افزود : آب شهرها باید تامین شود و اکنون همه ظرفیت ها را در این زمینه به کار بردیم .
وزیر نیرو گفت : یک میلیارد و چند صد میلیون متر مکعب آب برای شهر تهران تامین می شود اما بیش از این امکان تهیه آب نیست .

اردکانیان افزود : آب عرصه چند انضباطه و میان بخشی است است و همه دستگاه ها باید برای مصرف بهینه آن همکاری کنند .
وی گفت : باید ساز و کارهای عرصه آب تهیه شود که یکی از آنها موضوع استقرار جمعیت است و شهرداری ها باید به این مسئله توجه داشته باشند .

وزیر نیرو با بیان اینکه 57 درصد مشترکان زیر الگوی مصرف و فقط 34 درصد آب از میزان آب را مصرف می کنند افزود : سیستمی برای شهروندان کم مصرف طراحی شده است که آنها مبلغی را که صرفه جویی کرده اند دریافت کنند .

اردکانیان با اشاره به اینکه بهای آب در کشور فوق العاده ارزان است گفت : 43 درصد مشترکان آب مصرف بالای الگو دارند و حتی چند برابر الگو مصرف می کنند. 

وی افزود : بابت یک لیتر آب با کیفیت در شبکه در شهرها حدود پنج ریال و در روستاها حدود دو ریال دریافت می شود .

وزیر نیرو گفت : با تعرفه های جدید هیچ تغییری در قبض برق 75 درصد مشترکان ایجاد نمی شود و برای پرمصرف ها نیز مسیر برای اصلاح مصرفشان باز است.

اردکانیان افزود: با تعرفه های افزایشی برای پر مصرف ها درآمدهای وزارت نیرو نیز در بخش برق کاهش می یابد زیرا برای کم مصرف ها تشویق هایی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با اعمال تعرفه های جدید نیاز به سرمایه گذاری های سنگین برای ساخت نیروگاه ها کاهش می یابد.

وزیر نیرو افزود: سالانه باید چند هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم تا 7 درصد افزایش مصرف برق جبران شود.

اردکانیان گفت: تعرفه های جدید برای چهار ماه خرداد ، تیر ، مرداد و شهریور اعمال می شود .

وی افزود: تفاوت اوج بار مصرف 22 هزار و 800 مگاوات است که بیشتر به دلیل استفاده از دستگاه های سرمایشی است.

وزیر نیرو گفت : سالانه 850 هزار کولر گازی وارد کشور می شود که 70 درصد آنها غیر استاندارد و قاچاق است و حدود سه هزار مگاوات برای این دستگاه ها افزایش مصرف داریم.

اردکانیان افزود: تا پایان آذر افزایش تعرفه پرمصرف ها تصویب می شود و همراه قبض برق یک قبض مجازی ارسال خواهد شد که به مشترک اعلام می شود اگر در خرداد 98 مصرف برق به اندازه خرداد 97 باشد رقم مصرف افزایش خواهد یافت.

وی گفت: اگر درجه دستگاه های سرمایشی در تابستان از 18 درجه روی 24 درجه تنظیم شود 30 درصد مصرف برق کاهش می‌یابد.

وزیر نیرو افزود: رقمی که مردم ایران برای مکالمات می پردازند 83 هزار میلیارد تومان در سال است در حالی که کل پول آب و برقی که پرداخت می شود کمتر از 25 هزار میلیارد تومان است.

اردکانیان گفت : اکنون گرفتار قیمت تمام شده و درآمد ها هستیم و به بخش خصوصی بدهکاریم .

وی افزود: سرمایه گذاری های سنگین انجام می دهیم که نیروگاه داشته باشیم و پرمصرف ها از این یارانه عظیم استفاده می‌کنند.

وزیر نیرو گفت: ​البته پرمصرف ها فقط در بخش خانگی نیستند.

وی افزود: در پی سطحی از عدالت اجتماعی به نفع اقشار محروم کشور هستیم و بر این اساس باید در بهای حامل‌ای انرژی تغییری ایجاد شود.

اردکانیان گفت: 334 شهر کشور با جمعیت 34 میلیون و 500 هزار نفر تحت تنش آبی قرار دارند و منابع و مصارف در این زمینه سر به سر شده است، اما در دولت برنامه ریزی کرده ایم تا سال 1400 شهر تحت تنش نداشته باشیم.

وزیر نیرو افزود : این طرح در شورای عالی آب ارائه و کارگروهی ایجاد شده است که 4 وزارتخانه عضو آن هستند و لایحه بودجه 98 نیز چارچوب های اصلی آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه اگر در جایی با کمبود آب روبرو باشیم دولت موظف است آب را تامین کند گفت : منابع خوبی از جمله آب‌های آزاد در شمال و جنوب کشور برای شیرین کردن داریم.

اردکانیان افزود : اگر توجیح اقتصادی داشته باشد نمک حاصل از شیرین کردن آب دریا را به جای بازگرداندن آب شورتر به دریا به صورت جامد استخراج می کنیم.

وزیر نیرو گفت : اگر اطمینان داشته باشیم که در منطقه آب درست مصرف می شود تامین آب شرب برای آن منطقه ضروری است، اما اگر اطمینان وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری در آن منطقه مانند آب ریختن در مشک سوراخ است و این ما را دچار مشکل بیشتر می‌کند.

وی افزود: هیچ طرحی را بدون مجوز و در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی آغاز نمی کنیم.

اردکانیان گفت: بر اساس تاکید رئیس جمهور درباره استفاده از آب های ژرف اکنون در یک مورد که به چاه زابل معروف است متمرکز شده ایم و تا عمق بیش از دو هزار متری حفاری و نمونه برداری کرده ایم.

وزیر نیرو افزود: آب به دست آمده از نظر کیفیت و شاخصه های دیگر باید آزمایش شود و اکنون این آب از نظر کیفیت در داخل و درباره بقیه موارد در آزمایشگاه های مطرح جهان آزمایش می شود که هنوز پاسخ آن آماده نشده است.

وی گفت: با توجه به اینکه برداشت از آب های ژرف کاری علمی است باید در فضای آرام پیش برود.

اردکانیان افزود: توجه به منابع آبی نباید ما را از اصلاح الگوی مصرف غافل کند.

وزیر نیرو گفت: مسئله اب را نباید تقسیم کنیم و هر دستگاهی یک تکه را بر دارد و به بقیه کاری نداشته باشد.

وی افزود: برنامه سه ساله ای داریم که کشاورزان در مناطق کم آب اقدام به کشت برنج نکنند.

اردکانیان گفت: در نیمه تابستان امسال به فکر تابستان سال آینده بودیم و در باره آن برنامه ریزی دقیق کرده ایم.

وزیر نیرو افزود: هشت هزار مگاوات کمبود برق برای تابستان 98 داریم و برای جبران آن 5 هزار و 200 مگاوات نیروگاه جدید می سازیم و سه هزار مگاوات نیز با مدیریت مصرف جبران می شود.

وی اضافه کرد: 11 برنامه اجرایی برای کاهش سه هزار مگاوات مصرف برق از جمله تعویض پنج میلیون لامپ فلورسنت خانگی و 10 میلیون از این نوع لامپ در شهرها با لامپ های ال ای دی، سرویس پنج میلیون کولر آبی و یک میلیون کولر گازی و افزایش تعرفه برق پرمصرف ها داریم.

اردکانیان گفت: در حالی که در 40 سال گذشته جمعیت کشور 3 برابر شده ظرفیت نصب شده 11 برابر افزایش یافته است.

وزیر نیرو افزود: اگر قطعه ای را وارد می کنیم ممکن است ساخت آن در داخل توجیح اقتصادی نداشته باشد.

وی گفت: همه فشار ها به جمهوری اسلامی ایران به دلیل مقابله با بهره ور شدن کامل ظرفیت منابع انسانی است زیرا اگر ظرفیت انسانی کشورمان مدیریت شود نه تنها کشور بلکه منطقه آباد خواهد شد.

اردکانیان افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است پنج هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر ایجاد کنند.
وزیر نیرو با بیان اینکه در انرژی باد 30 هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده است گفت: پهنه های گسترده ای نیز درباره انرژی خورشیدی داریم .

وی افزود: با افزایش نرخ ارز شیب سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر کاهش یافت اما اکنون با تمهیداتی که اندیشیده شده است در حال بازگشت به شیب مثبت در این زمینه هستیم.

اردکانیان درباره کار کمیسیون مشترک همکاری های مشترک ایران و روسیه گفت: وزارت نیرو نقش موثری در کم کردن فاصله سطح همکاری های اقتصادی و روابط سیاسی دو کشور دارد .

وزیر نیرو افزود : زمینه های بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارد.

وی گفت: اکنون که در شرایط تحریم های غیر قانونی آمریکا هستیم و روسیه نیز مشمول تحریم های تحمیلی برخی کشورهای غربی شده است فرصتی برای باز شدن عرصه های گوناگون همکاری با روسیه داریم.

اردکانیان افزود: روسیه ، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان اتحادیه اقتصادی اورآسیا را شکل داده‌اند و از طرف آنها برای پیوستن ایران به این اتحادیه ابراز علاقه شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما نیز علاقه داریم به این اتحادیه بپیوندیم، گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا در مراحل تصویب و این موضوع در روسیه تصویب شده است .

وی افزود: روسیه بازار 150 میلیون نفری دارد و می خواهد سالانه 80 میلیون متر مربع ساخت و ساز کند که ظرفیت خوبی برای مهندسان و پیمانکاران ایرانی است.

اردکانیان گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو معدود سازندگان توربین های گازی در جهان است در حالی که روس ها این توربین ها را نمی سازند و از ایران خواسته اند در این زمینه به روسیه کمک کند.

وزیر نیرو افزود: در دو ماه اخیر با پشتیبانی وزارت امور خارجه کشورمان نقشه راهی را برای توسعه روابط اقتصادی ایجاد کرده ایم و زمینه های کار مشخص شده است.

وی گفت: اوایل اسفند اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در تهران برگزار می شود و 10 کارگروه مشترک در زمینه های حمل و نقل، انرژی، بانکی، گردشگری، کشاورزی و استاندارد سازی ایجاد شده است.

اردکانیان افزود: کنفرانس همکاری ها بین استان های ایران و جمهوری های قفقاز شمالی نیز با اختلاف یکی دو روز از اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در کشورمان برگزار می شود.

وزیر نیرو گفت:​ از خط اعتباری پنج میلیارد دلاری روسیه ساخت نیروگاه هزار و 400 مگاواتی سیریک را آغاز کرده ایم و خط ریلی گرمسار اینچه برون نیز از این خط اعتباری استفاده می کنند.

وی افزود: بخش تولید داروی کشورمان فرصت مناسبی برای حضور در بازار داروی روسیه را دارد زیرا این کشور سالانه 20 میلیارد دلار دارو وارد می‌کند، ایران باید بخشی از این بازار باشد.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو در پی یکسان سازی برق کشورمان با روسیه است زیرا از نظر کیفیت به شبکه قوی تری وصل می شویم و از نظر کنترل فرکانس بهره می بریم .

وزیر نیرو افزود : ظرفیت نصب شده ما 80 هزار مگاوات است در حالی که روسیه سه برابر ما ظرفیت نصب شده دارد .

وی گفت : از طریق ارمنستان و گرجستان یا آذربایجان می توانیم به خطوط شبکه برق روسیه وصل شویم.

اردکانیان افزود: ​در این ماه اجلاسی در سطح معاونان وزیران نیروی روسیه و آذربایجان در تهران برای ایجاد مقدمات فنی کار برگزار می شود.

وزیر نیرو گفت:​ بحث استفاده از پول ملی در مبادلات دو جانبه مطرح است و جلسات بین کارشناسان دو طرف در این زمینه وجود داشته است.

وی افزود: اخیراً رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با همتای روسی خود دیدار داشته است 

اردکانیان گفت:​ استفاده از پول ملی بستر همکاری در اتحادیه اقتصادی اورآسیا خواهد بود و چارچوبی است که همه فعالیت ها را در خود جای می دهد.

وزیر نیرو افزود: استفاده از پول ملی در مبادلات دو جانبه در دیدار با رئیس دومای روسیه مطرح و تا پایان سال به سرانجام مناسبی می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار