رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات صورت‌ گرفته برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: استانداردسازی خودروها از جمله اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است.
کد خبر: ۶۸۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 09 December 2018

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد: اگر شرکت خودروسازی نتواند استاندارد تولیدات خود را با یورو۴ تطبیق دهد، شماره‌گذاری این تولیدات ممنوع می‌شود.

به گزارش «تابناک تهران»؛ مسعود زندی با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست محیطی کلانشهرها است، گفت: در چند سال اخیر آلودگی هوا در نیمه دوم سال، به دلیل فصل سرما نمود بیشتری داشته است البته وارونگی دما، شرایط توپوگرافی، منابع آلوده‌کننده هوا می‌توانند تشدید کننده آلودگی هوای کلانشهرها باشند.

وی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا چند وجهی است و تنها مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست، در مورد قوانین مصوب برای کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست از انتهای سال ۷۹ طرح جامع کاهش آلودگی هوا را در هفت محور دنبال کرد. پس ازآن به دنبال بازنگری طرح جامع، در سال ۹۰ آیین‌نامه جدیدی را مصوب کرد و در ادامه در سال ۹۳ راهکارهای کاهش آلودگی هوا تدوین شد. همچنین در سال ۹۵ در معاونت اجرایی ریاست جمهوری آیین‌نامه مشخصی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد. در آخرین مرحله نیز قانون هوای پاک تدوین شد که تمام دستگاه‌هایی که زمینه کیفیت هوا دخیل هستند، به نحوی وظایفی برای کاهش آلودگی هوا دارند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قانون هوای پاک تقریبا ۱۳ آیین‌نامه دارد که ۹ آیین‌نامه به‌طور مشخص مربوط به مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم است. تقریبا هفت آیین‌نامه‌ها ابلاغ شده است و ما درصدد پیگیری اجرای دقیق آن هستیم. براساس آیین‌نامه‌ها و قوانین حوزه آلودگی هوا، اقدامات بسیار خوبی در شهرها انجام شده و شرایط کیفی هوا نسبت به گذشته بهبود یافته است به طوری که اگر شرایط گذشته ادامه پیدا می‌کرد، کلانشهرها دیگر جایی برای زندگی نبود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات صورت‌ گرفته برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: استانداردسازی خودروها از جمله اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است. در حال حاضر خودروها با استاندارد یورو ۴ تولید می شوند و اگر شرکتی نتواند استاندارد خود را با این شرایط تطبیق دهد، به‌طور قطع مانع شماره‌گذاری تولیدات آن خواهیم شد.

رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه درمصوباتی که در حوزه کاهش آلودگی هوا داشتیم، بحث خودرو و استانداردسازی سوخت در اولویت کار قرار داشت، تاکید کرد: خودروها در کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند و سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید آن‌ها نظارت مستقیم دارد. در شش ماه اول امسال حدود ۸۰۰ خودرو تحت تست آلایندگی قرار گرفته‌اند که نشانه توجه خودروسازان نسبت به استانداردسازی است. این تست‌ها گران هستند و برای هر خودرو تقریبا ۵ میلیون تومان هزینه دارد. برای خودروهای وارداتی نیز سازوکاری را داریم تا نظارت کافی برای اطمینان از رعایت استاندارد انجام شود.

وی ادامه داد: در گذشته نه چندان دور، مشکلات مونواکسید کربن و اکسیدهای گوگرد به عنوان عوامل تأثیرگذار در آلودگی شهرها وجود داشت اما در حال حاضر هیچکدام از این پارامترها مطرح نیست و مهمترین آلاینده، ذرات معلق کوچکتر از دو نیم میکرون است که منشا آن خودروها و هم بسیاری از عوامل احتراقی موجود در شهرها هستند.
کیفیت بنزین قابل قبول است

زندی با بیان اینکه سوخت یکی از اصلی‌ترین المان‌های تاثیرگذار بر آلودگی هوا است،گفت: خوشبختانه وزارت نفت اقدامات خوبی برای استانداردسازی سوخت انجام داده و سوختی که در هشت کلانشهر توزیع می‌شود، استاندارد یورو ۴ دارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم با همکاری وزارت نفت از جایگاه‌های توزیع سوخت نمونه‌برداری و میزان بنزن، گوگرد و سایر عناصر سوخت را کنترل می‌کند. سوختی که در حال حاضر در هشت کلانشهر توزیع می‌شود، مناسب است و این اطمینان را برای ما ایجاد کرده که کیفیت سوخت یورو ۴ رعایت می‌شود و اگر گاهی موردی باشد که بعضی از پارامترها بیشتر از حد استاندارد باشد، قابل اغماض است چون سوخت شرایط خیلی خوبی پیدا کرده است.
ایجاد تغییر در سوخت نیروگاه‌ها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ایجاد تغییر سوخت نیروگاه اظهار کرد: سوخت نیروگاه‌ها از ۳۰ تا ۴۰ درصد سوخت سنگین به ۱۰ درصد رسیده و در حال حاضر بخش عمده‌ای از سوخت نیروگاه‌ها گاز است.

زندی همچنین با اشاره به کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در دبیرخانه این کارگروه حدود ۹ کمیته تخصصی برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره هر مورد تأثیرگذار در آلودگی هوا تشکیل شده است. این دبیرخانه در تهران و دیگر کلانشهرها برای انجام کارهای اجرایی در حوزه کاهش آلودگی هوا فعالیت می‌کند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا در صورت اعلام از سوی وزارت بهداشت، تصمیم‌هایی برای کنترل آلودگی هوا و کاهش آسیب به شهروندان اتخاذ می‌کند.

زندی از راه‌اندازی سامانه «سیمفا» برای معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از فعالیت‌های تاثیرگذار یاد و اظهارکرد: حدود مجاز معاینه فنی را بازنگری کردیم اگر در محدوده‌های تعیین شده در کلانشهرها خودرو وارد شود، دوربین‌های هوشمندی که نصب شده تخلف را ثبت می‌کنند و مشمول جریمه می‌شوند و همین باعث شده مراجعات به مراکز معاینه فنی خودرو به حدود ۸۰ درصد برسد.

وی در پایان با اشاره به اینکه از ابتدای آبان ماه، نصب سیستم‌های هوشمند و دوربین‌ها برای کل شهر عملیاتی شده است، گفت: تعداد دوربین‌های نصب شده در تهران از ۳۰۰ به ۱۲۰۰ رسیده است و تمامی حرکات خودروها ثبت می‌شود و اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، به‌طور قطع مشمول جرایم خواهد شد.

 
 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار