به گزارش تابناک یزد، خراسان نوشت: رئیس جمهور در حالی نرخ ارز 4200 تومانی را تصمیم همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی اعلام کرد که اظهارات ولی ا... سیف رئیس سابق بانک مرکزی و نیز مسعود نیلی مشاور مستعفی وی، بر خلاف آن است.

تجربه تلخ شوک ارزی امسال، منجر به تخصیص 18 میلیارد دلار ارز4200 تومانی  برای واردات شد. هر چند در خصوص رقم نهایی ارز تامین شده ارزان برای واردات، خبر قطعی منتشر نشده است، اما در هر حال، این که این تصمیم نامناسب که منجر به واردات بی رویه و خارج از قاعده زیادی به کشور شد، در نهایت توسط چه کسی گرفته شد، مورد سوال بسیاری بوده است. به ویژه این که برخی از کارشناسان از همان ابتدا درباره اشتباه بودن این تصمیم هشدار داده بودند.

در این زمینه، اظهارات چندی پیش سیف رئیس سابق بانک مرکزی در گفت وگو با یکی از روزنامه های اقتصادی کشور، تلویحاً حاکی از آن بود که وی مخالف سیاست ارز 4200 تومانی در فروردین ماه امسال بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، ولی ا... سیف، از استعفای خود در زمان تصمیم گیری برای دلار 4200 تومانی خبر داده بود.

در این مصاحبه، هنگامی که از سیف خواسته شد درباره یکی از موارد اختلاف نظرش با رئیس جمهور توضیح دهد، به مصوبه 22 فروردین درباره ارز 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: «مثلا همین مصوبه ۲۲ فروردین که ارز ۴۲۰۰ تومانی را پایه‌گذاری کرد. ... توصیف و نام‌گذاری سیاست ارزی بانک مرکزی را برای آن چه از ۲۱ فروردین ۹۷ به بعد رخ داد مناسب نمی‌دانم. سیاست مذکور، در حقیقت سیاست ارزی دولت و نتیجه مذاکرات و مباحث انجام‌شده در ستاد اقتصادی بود که در دولت به تصویب رسید.

در حقیقت بانک مرکزی از همان زمان صرفا مجری مصوبات دولت بود و سیاست‌گذاری مستقلی از مصوبات دولت، نمی‌توانست داشته باشد.»اما شامگاه دو شب قبل، رئیس جمهور در جریان سفر به استان سمنان و در نشست توسعه و افتتاح همزمان طرح های زیربنایی و اقتصادی این استان، اظهاراتی را بیان کرد که در تضاد کامل با سخنان ولی ا... سیف است. به گزارش ایسنا، روحانی گفت: «...ما در شرایطی که در آغاز سال با توطئه آمریکا مواجه بودیم، فروردین‌ماه در جلسه‌ مهم اقتصادی که تمامی اقتصاددانان دولت و بسیاری از مشاوران و معاونان وزیران اقتصادی حضور داشتند، تصمیمی را به اتفاق آرا اتخاذ کردیم که بر مبنای آن همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی معتقد بودند ارز باید در کشور تک نرخی شود و اعلام کردند که باید قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کنیم.»

رئیس جمهور افزود: «در آن جلسه همه به اتفاق گفتند که اگر قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کنیم، تمام نیازمندی کشور از لحاظ واردات و سرمایه‌گذاری به طور کامل تامین خواهد شد به شرط آن که کسانی که این ارز را دریافت می‌کنند، براساس اعلام خود دقیق و درست عمل کنند.» به گزارش اقتصاد نیوز، وی تاکید کرد: «اگر یک نظر مخالف بود، (ارز 4200 تومانی را) نمی پذیرفتم.»

روحانی اظهار کرد: «درباره این تصمیم تردید داشتم، آن هم به خاطر این بود که آیا در عمل این طرح موفق می‌شود یا برخی از آن سوء استفاده خواهند کرد.» رئیس جمهور با بیان این که پس از اتخاذ این تصمیم به همه مسئولان و اقتصاددانان گفتم که تصمیم امشب ما «اکل میته» است چرا که شرایط این الزام را به وجود آورده که تصمیم به تک نرخی کردن ارز بگیریم، افزود: «اگر همه مردم همراهی می‌کردند، حتماً می‌توانستیم آن تصمیم را به خوبی به اجرا برسانیم و الان هم اگر همه مردم همراهی کنند و ما نرخی واحد برای ارز تعیین کنیم، می‌توانیم نیازمندی کشور را تامین کنیم، اما متاسفانه در حین اجرا متوجه شدیم برخی از کسانی که به عنوان واردکننده و سرمایه‌گذار از بانک مرکزی ارز دریافت کردند، نصف آن و گاهی بیشتر از آن پول را در بازار فروختند و شروع به ایجاد فساد کردند.»

البته معلوم نیست اظهارات روحانی در خصوص نظر مثبت همه اقتصاددانان دولت شامل مسعود نیلی، مشاور سابق و مستعفی وی نیز می شود یا خیر؟ چرا که وی چندی پیش و در گفت وگو با «تجارت فردا» از موضوع نرخ ارز به عنوان نقطه اختلاف خود با رئیس جمهور سخن گفته و افزوده بود: «تا آن جا که به خاطر دارم، بدون استثنا، همه روسای دولت‌های ما، در زمینه نرخ ارز قائل به ارتباط میان تورم و نرخ ارز نبوده‌اند و تمایل جدی قلبی آن ها، حتی کاهش نرخ ارز بوده است. حالا اگر شما جمع‌بندی داشته باشید که این رویکرد باعث می‌شود پس از یک دوره تثبیت، نرخ ارز جهش کند و نتوانید این نظر را به نتیجه برسانید نخواهید توانست در مسئولیت اجرایی مرتبط با این موضوع نقش‌آفرینی کنید.»