روانشناس بالینی:
روانشناس بالینی کودک و نوجوان گفت: تحقیقات نشان می دهد، بالارفتن شناخت و آگاهی فرزندان از مسائل جنسی به خصوص از طریق رسانه ها موجب شده است دوران بلوغ در دختران از 12 به 10 و در پسرها از 15 به 12 سالگی کاهش یابد.
کد خبر: ۶۸۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 03 December 2018

ثریا علوی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، اظهار داشت: در دوران بلوغ، دختران و پسران شاهد تغییرات فیزیکی و جسمی در بدن خود هستند به طوری که این تغییرات در دختران بین ۱۰ تا ۱۲ سالگی و در پسران در سنین ۱۲ تا 15 سالگی شروع می‌ شود. 
وی اضافه کرد: ظهور دوره بلوغ در بین کودکان متغیر است؛ وقتی صحبت از بلوغ می‌ شود، بیشتر تغییرات جسمی در ذهن تداعی می‌ شود در حالی که بلوغ علاوه بر تغییرات و رشد جسمی شامل بلوغ روانی، عاطفی، اجتماعی و بلوغ فکری نیز می‌شود.
این روانشناس بالینی کودک و نوجوان افزود: عموما بلوغ با رشد جسمی آغاز می‌ شود و با توجه به سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی که در بسیاری از جوامع صورت گرفته باید اذعان کرد سن بلوغ حدود دو سال جلو افتاده است. تا پیش از این، دوره بلوغ 14 یا 15 سالگی عنوان می شد، اکنون افراد 12و 13 ساله آمادگی برای ورود به این دوره را دارند و دلیل عمده آن هم آشنایی آنان با مسائل جنسی از طریق دوستان و همکلاسی ها در مدارس و در بین خانواده است. البته نمی توان این سیر تحولی را در بین فرزندان بلوغ زودرس نامید.
علوی نژاد ادامه داد: در کارگاه های تربیت جنسی سلامت که در سطح شهرها دایر می شود، برای والدین از بدو تولد فرزند و حتی نامگذاری آن تا مراحل بعدی رشد تا ازدواج فرزندان، برنامه های آموزشی و تربیتی در نظر گرفته شده است تا خانواده ها با حضور در این دوره ها با در میان گذاشتن مسائل خود با مشاوران روان درمانی، بهترین مسیر تربیت فرزندان خود را برگزینند.
وی گفت: در این کارگاه ها به طور عمده با توجه به سن فرزندان انواع آموزش های رفتاری و گفتاری به خانواده ها ارائه و از آنان خواسته می شود با فرزندان خود با توجه به سن آنها رفتار مناسب داشته باشند. برای مثال کودکی که به سن پنج یا 6 سال رسیده است و نسبت به مسائل جنسی خود حساسیت دارد در واکنش به سوال او باید با توجه به سن پاسخ مناسب و صحیح ارائه دهند و از بکارگیری کلمات مبدل و اسم گذاری روی اندام جنسی خودداری کنند.
علوی نژاد افزود: وقتی فرزندی پاسخ قانع کننده و قابل درک از سوی والدین خود دریافت کرد به خصوص در زمینه مسائل جنسی، دیگر نیازی نمی بیند برای تکمیل کردن آگاهی خود به دیگران مراجعه کند. از طرفی دادن اطلاعات صحیح به فرزند بدون استرس و اضطراب، زمینه رشد و توانمندی و حفاظت او را در مقابل سخنان کذب و منحرف، فراهم می کند.
این روانشناس از خانواده ها خواست نسبت به مسائل ذهنی کودکان خود حساس باشند و ادامه داد: کودکان در سنین کودکی بسیار کنجکاو هستند و باید در مقابل سوال های آنها پاسخ قانع کننده داد چرا که ظرفیت هوشی بچه ها بسیار بالا رفته است و به سادگی قانع نمی شوند. نباید به آنان دروغ گفت و باید با توجه به شخصیت، میزان آگاهی خانواده، سن و سال بچه ها، به ذهنیات آنان پاسخ داد.

برچسب ها: بلوغ زودرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار