یکی از اهداف وزارت نفت در دولت دوازدهم اتمام طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاها بوده و طبق آمار اعلام شده قرار است تا پایان دولت دوازدهم ۹۶ درصد جمعیت کشور از گاز استفاده کنند. اما در این میان گازرسانی به زاهدان که از سال ۹۵ توجه ویژه ای به آن شده است با تمام چالش های موجود و تلاش های صورت گرفته بازهم نتوانست در این زمستان دل مردم این سرزمین را گرم کند.
کد خبر: ۶۸۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 01 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ این روزها که هوا رو به سردی نهاده و در اغلب نقاط کشور شاهد افزایش میزان مصرف گاز شهری هستیم اما در جنوب شرق کشور همچنان مردم از این نعمت بی بهره اند. تامین گاز یکی از مهمترین معضلات مردم سیستان و بلوچستان حتی در مرکز استان و شهر زاهدان است، چون با انحراف کوپن سوخت های مایع و افزایش قاچاق سوخت، تهیه کپسول گاز در این استان در فصل‌های مختلف سال و یا با شروع فصل سرد سال، مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان یا عید نوروز افزایش یافته و با مشکل مواجه است و سیلندرهای گاز در این بازه زمانی یک‌باره کیمیا می‌شود و گاهی توسط دلالان در بازارهای سیاه چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسد.

در این بین با وجود همه این مشکلات و گلایه‌ها پس از افتتاح گازرسانی شهری به استان در اسفندماه 95 با حضور رئیس جمهور نور امید در دل‌های مردم سیستانی و بلوچستانی روشن و عملیات گازرسانی به منازل آغاز شد و تا امسال 9 هزار و 200 مشترک در سطح شهر زاهدان از گاز طبیعی استفاده می کنند؛ طرحی که عملیات اجرایی آن در خیابان‌ها و محله‌های مختلف زاهدان حدود 2 ماه بعد از رسیدن گاز آغاز شد و با اجرایی شدن عملیات گازکشی در نگاه اول دلگرمی مردم را به دنبال داشت. اما پس از راه اندازی اولیه و رسیدن خط لوله گاز به مقصد با روند کند واگذاری علمک ها، بازهم دل این مردمان به آمدن گازشهری در زمستان امسال گرم نشد چراکه هزینه گازکشی منازل بالابوده و از عهده خانوارها برنمی آید. یک حساب سرانگشتی برای تخمین هزینه گازکشی و تجهیزات جانبی مانند آبگرمکن، پکیج و ... به منازل در این استان نشان می دهد هر باب منزل مسکونی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بسته به مساحت هزینه روی دست صاحب آن می گذارد.

در این بین چند ماه پیش دولت به منظور ایجاد سهولت در امر گازرسانی تخصیص وام دو میلیون تومانی به هریک از منازل مسکونی این استان را تصویب کرداما به گفته مردم این استان به دلیل کمبودها و مشکلات اقتصادی، صاحبان منازل توان بازپرداخت این وام را نداشته و همچنین وام دو میلیون تومانی سهم کمی از این هزینه را پوشش می دهد. در نتیجه بسیاری از خانه ها بازهم امسال طعم گرمای گاز را نخواهند چشید.

کمبود کپسول گاز در سیستان و بلوچستان داد مردم را درآورد از سویی دیگر با مشکلات عنوان شده و نرسیدن گاز شهری به داخل خانه سیستان و بلوچستانی ها، قاچاق نفت سفید و گازوئیل، حال شاهد صف های عریض و طویل مردم برای دریافت کپسول گاز مایع هستیم. درحالی مردم شهرستان زاهدان و دیگر شهرهای استان این روزها وقت خود را در صف های طولانی کپسول گاز مایع و پمپ بنزین ها می گذرانند که شرکت های موزع گاز مایع و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بی اعتنا به شرایط سخت تامین سوخت همچنان در حاشیه امن و خواب زمستانی به سر می برد.

گاز که نیست، هیچ، نفت هم نیست

درحالی مردم شهرستان زاهدان و دیگر شهرهای استان این روزها وقت خود را در صف ها طولانی گاز مایع می گذرانند که شرکت نفت زاهدان بی اعتنا به شرایط سخت تامین سوخت همچنان از پاسخگویی سربازمی‌زنند. شرایطی که با سیاست گذاری صحیح توسط شرکت ملی پخش فرآورده ای نفتی می توانست روندی بهتر از سال های پیش در امر توزیع گاز مایع بوجود اورد. این در حالی است که سهمیه گاز مایع در شهرستان زاهدان هنوز به اندازه سهمیه تابستانی است و افزایش سهمیه زمستانی محقق نشده است.

در خاش نیزمدتی است گاز مایع نایاب شده یا به قیمت‌های بالایی در بازارسیاه عرضه می‌شود‌. وجود گرانی‌ها و تشکیل صف‌ها در شهرستان خاش واقعا تاسف‌بار است و در هیچ جای کشور و استان این معضلات با این شدت وجود ندارند‌. در خاش همه چیز گران است و هر چیزی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اگر قیمت گرفته ‌شود، به صورت آنی است. این بخشی از اظهارات شهروندان است.

/*اقتصادآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار