مشکلات معیشتی نانوایان؛
در پی اعلام نشدن نرخ جدید نان و مشکلات معیشتی برای نانوایان، تعداد زیادی از آنان به امید بهتر شدن اوضاع از قزوین به تهران و کرج مهاجرت کرده اند.
کد خبر: ۶۸۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 01 December 2018

ثابت ماندن قیمت نان در چند سال گذشته در عین افزایش قیمت خدمات، مواد اولیه و امکانات مورد نیاز برای تأمین نان، نانوایان را با مشکلات متعدد روبه‌رو کرده و موجب نبودن تطابق میان درآمدها و هزینه‌ها شده است.

در این میان کارفرمایان نانوایی‌ها به دلیل آنچه که جور نبودن دخل و خرج می‌خوانند، ناتوان از افزایش دستمزد کارگران نانوایی‌ها هستند و بسیاری از نانوایان قزوین به امید بهبود معیشت، به مهاجرت به شهرهایی نظیر تهران و کرج روی آورده‌اند؛ چراکه معتقدند درآمد کار در نانوایی‌های آن شهرها، می‌تواند حق‌الزحمه بهتری نصیب آنان کند.

تمام این موارد در شرایطی اتفاق می‌افتد که نان سنتی قزوین از گذشته برند بوده و نانوایان و استادکاران قابلی در این شهر، نان پخت می‌کرده‌اند که با مهاجرت این افراد باتجربه از یک سو و مشکلات مالی و بی‌انگیزگی نانوایان فعلی فعال در قزوین از سوی دیگر، کیفیت نان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

چندی پیش هم مصیب بهرامی، رئیس اتحادیه نانوایان قزوین گفته بود که کم‌فروشی نان یک واقعیت است؛ چرا که تولیدکنندگان نان با نرخ کنونی که در طول چند سال ثابت مانده است، قادر به تأمین هزینه‌های فراوان آن نیستند و در این بین، وجود واحدهای نانوایی چند برابر حد مورد نیاز استان، بر مشکلات پیشین افزوده است.

یک سال پیش البته مصوبه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان ابلاغ و یک روز در نانوایی‌ها اجرا شد؛ اما به دلیل ملاحظات دولت، این مصوبه باطل شد و قیمت نان دوباره به وضعیت پیش بازگشت.

نانوایان در خسران

یکی از نانوایان قدیمی شهر قزوین که از حدود ۴۰ سال پیش در حرفه نانوایی مشغول کار است، درباره مشکلات قشر خود می‌گوید: در چند سال گذشته بهای خدماتی مانند آب، برق، گاز، مِلک و نظایر آن که الزامات تولید نان هستند، افزایش یافت و در عین حال، هزینه‌های زندگی نیز تا حد زیادی بیشتر شد؛ اما به دلیل ثابت ماندن نرخ نان، قشر نانوا در گذران زندگی دچار سختی شدند.

فرامرز بهرامی ۵۰ ساله اضافه می‌کند: قزوین از قدیم بهترین و متبحرترین نانوایان را داشت؛ اما به دلیل پایین بودن دستمزدها تعداد زیادی از آنها به ناچار یا به تنهایی در نانوایی‌های شهرهای اطراف مشغول کار شده اند و رفت و آمد می‌کنند یا اینکه با خانواده به تهران و کرج مهاجرت کرده‌اند تا به شرایط بهتری دست پیدا کنند که مهاجرت این استادکاران و نانوایان باتجربه، بر کیفیت نان تولیدی در شهر هم تأثیر داشته است.

کار در تهران، خانواده در قزوین

یکی دیگر از نانوایان قزوینی که مدتی است در تهران مشغول فعالیت شده است، بیان می‌کند: حدود ۲۵ سال سابقه نانوایی و شاطری دارم و سال‌ها در قزوین کار کرده‌ام اما به دلیل اینکه تهران از نظر درآمد، شرایط بهتری دارد، در یک نانوایی در تهران مشغول کار شده‌ام.

او که مایل به ذکر نام خود نیست، با بیان اینکه همسر و فرزندانم ساکن قزوین هستند و هر چند وقت یک بار به خانواده‌ام سر می‌زنم، اضافه می‌کند: به ناچار به تهران رفته‌ام زیرا کار در قزوین کفاف زندگی را نمی‌دهد؛ اما فقط من نیستم که این شرایط را دارم بلکه تعداد دیگری از همشهریان من نیز در نانوایی‌های اطراف مشغول کار شده‌اند.

دغدغه نانوایان به حق است

معاون اقتصادی استاندار قزوین در این باره می‌گوید: از آنجا که نان پرمصرف‌ترین کالای مورد نیاز مردم است و تمام دهک‌های جامعه، آن را سر سفره‌های خود مصرف می‌کنند، کیفیت، کمیت و قیمت آن اهمیت ویژه‌ای دارد و با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.

منوچهر حبیبی می‌افزاید: دغدغه نانوایان و کارفرمایان به‌جاست و از طرفی برای افزایش قیمت نان باید مجوز کشوری داشته باشیم؛ چرا که به واسطه حساسیت فراوان نان، سال گذشته نیز شاهد لغو مصوبه افزایش قیمت نان از سوی شخص رئیس جمهور بودیم.

پیشنهادهای حمایتی برای نانوایان

او ادامه می‌دهد: امسال طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد قیمت نان مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و این موضوع در شورای آرد و نان استانها از جمله قزوین نیز بررسی و با طرح آن پیشنهادهای کارشناسی، جمع‌بندی این نظرات به تهران ارسال شده که به محض نهایی شدن آن، نتیجه مورد نظر با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون استاندار با بیان اینکه تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده می گوید: ممکن است ستاد تنظیم بازار با افزایش نرخ نان موافقت کند یا مخالف آن باشد اما کلیت موضوع نان در حال پیگیری است، به نحوی که هم قیمت نان کمترین فشار را به خصوص به قشر آسیب‌پذیر جامعه وارد کند و هم نانوایان با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه دهند و به کیفیت نان هم لطمه نخورد.

حبیبی تصریح کرد: برای دست یافتن به این شرایط، افزایش نرخ متعادل قیمت نان، حمایت از نانوایی‌ها در قالب تخفیف ویژه در قیمت برق و گاز یا کاهش هزینه بیمه از سوی تأمین اجتماعی و مالیات از جمله پیشنهادها محسوب می‌شود.

بر پایه این گزارش؛ این روزها که زمزمه‌های احتمال افزایش قیمت نان، امیدی برای نانوایان و بیم‌هایی را برای مردم رقم زده است، انتظار می‌رود مسئولان امر در اسرع وقت تدبیری قطعی بیندیشند تا هم مردم در شرایط اقتصادی فعلی به خسران نیفتند که بی‌شک آثار اجتماعی و سیاسی خاص خود را دارد و در کنار آن قشر نانوا نیز همچون چند سال اخیر، فشارهای مالی را متحمل نشوند و بتواننند بخشی از مشکلات خود را کاهش دهند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار