کاهش 50 درصدی قیمت‌ها با تزریق گوشی‌های جدید به بازار
کد خبر: ۶۸۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 28 November 2018

بازار گوشی‌تلفن‌همراه طی ماه‌های اخیر با التهابات فراوانی روبرو بود و افزایش نرخ ارز مهمترین علت ایجاد قیمت‌های نجومی در این بازار بود.

به گزارش ایلنا، با وجود کاهش نرخ ارز طی دو ماه اخیر همچنان شاهد بالا بودن قیمت‌ها در این بازار هستیم و دلار 12 هزارتومانی هنوز نتوانسته بر روند قیمت گوشی تاثیر بگذارد.

هفته گذشته نیز ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه از عرضه گوشی‌های توقیفی به بازار خبر داد و گفت:«رایزنی های انجام شده با مقام‌های قضایی سبب شد تا آنها در این زمینه تصمیم‌های جدیدی اتخاذ کنند و بر همین اساس مقام‌های قضایی از همین هفته اقدام‌های لازم برای آزادسازی گوشی‌های تلفن همراه را انجام داده‌اند و قرار است از هفته آینده این گوشی‌ها وارد بازار شود.»

به نظر می‌رسید با اجرا شدن این اقدام شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار باشیم؛ اما شواهد حاکی از آن است که قیمت‌ها همچنان بدون تغییر در بازار یاقی مانده‌ است.

وزیر ارتباطات نیز به تازگی به عدم کاهش قیمت‌ها در بازار واکنش نشان داده و در توئیتر نوشت : «متاسفانه نه مشکل واردات گوشی حل شده و نه گوشی‌های موجود در گمرک ترخیص شده است. علی‌رغم پایین آمدن قیمت ارز، هنوز قیمت گوشی متناسب نشده است.»

محمدجواد آذری جهرمی افزود:« انصافا بنده تمام تلاش و پیگیری را کردم. حل مشکل در دست دستگاه‌هایی است که اختیار آن‌ها در دست وزارت ارتباطات نیست. در مکاتبه‌ای از ریاست محترم جمهوری درخواست صدور دستور ویژه‌ای برای حل موضوع کرده‌ام.»

اما دلیل عدم کاهش قیمت‌ها چیست و چرا فعالان بازار باوجود کاهش قیمت ارز و افت شدید مشتری، راضی به پایین آوردن قیمت‌ها نمی‌شوند؟

مرتضی علیمردانی یکی از واردکنندگان گوشی تلفن‌همراه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد کمبود محصول در بازار هستیم و این موضوع به دلیل عدم تزریق گوشی‌های جدید به بازار است.

وی افزود : طی هفته‌های اخیر سامانه ثبت‌سفارش نیز روی واردکنندگان بسته ماند و به همین دلیل تقریبا هیچ محموله جدید به بازار عرضه نشد.

به گفته این واردکننده، هنوز هیچ گوشی توقیفی وارد بازار نشده است و کمبود انواع مدل‌های تلفن‌همراه در بازار ، باعث ثابت ماندن قیمت‌ها شده است.

علیمردانی با بیان اینکه درحال حاضر بازار تلفن‌همراه بسیار نابسامان است، اظهار کرد: مردم برای خرید گوشی با مشکلات زیادی مواجه هستند و سوءاستفاده‌کنندگان از وضعیت کنونی بازار مستقیما مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده‌اند.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از فروشندگان سودجو، مدل‌های غیر آکبند و استوک را به عنوان گوشی نو به خریداران می‌فروشند و این ماجرا برای مدل‌های آیفون بیشتر قابل لمس است.

این واردکننده گوشی تلفن‌همراه با اشاره به اینکه عرضه گوشی‌های توقیفی می‌تواند قیمت‌ها را با افت شدیدی مواجه کند، اظهار کرد: موبایل‌های توقیفی با دلار 4200 تومان وارد کشور شده‌اند و عرضه آن‌ها می‌تواند تا 50 درصد قیمت‌ها را کاهش دهد.

علیمردانی با بیان اینکه نظارت مناسبی در بازار وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد با ورود گوشی‌های توقیفی در بازار و حساسیت بالا نسبت به قیمت آن‌ها، شاهد نظارت بیشتر در بازار باشیم و حباب قیمت‌ها به زودی ترکیده خواهد شد.

حمید سوزنچی یکی از فروشندگان گوشی تلفن‌ همراه نیز درباره علت عدم کاهش قیمت‌ها در بازار به خبرنگار ایلنا گفت: درحال حاضر فروشندگان هنوز به نرخ ارز اطمینان پیدا نکرده‌اند و اگر قیمت‌ دلار و درهم به ثبات برسد، قطعا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار تلفن‌همراه نیز خواهیم بود.

به گفته وی، قیمت‌ها در بازار کاذب است و به نظر می‌رسد با ادامه روند کاهش نرخ ارز ، شاهد افت شدید انواع مدل‌های تلفن‌همراه باشیم.

این فعال بازار با بیان اینکه درحال حاضر بازار تشنه تزریق محصولات جدید است، اظهار کرد: متاسفانه امروز مردم برای خرید گوشی‌جدید با مشکلات زیادی روبرو هستند و مدل‌های پرفروش در بازار به راحتی پیدا نمی‌شود.

سوزنچی با بیان اینکه مردم برای خرید گوشی عجله نکنند، گفت: قیمت‌ها در بازار دیر یا زود شکسته می‌شود و ثبات در بازار ، نابه‌سامانی‌های کنونی را از بین خواهد برد و این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار