در سومین دوره انتخابات شهردار تهران این بار دکتر پیروز حناچی توانست در رقابت بین 4 کاندیدای دیگر در نهایت رای اعتماد شورای پنجم شهر تهران را به دست آورد و به عنوان شهردار منتخب معرفی شود، فردی که سابقه علمی و دانشگاهی وی از منظر کارشناسان شهری و شهرسازی به عنوان یک نقطه قوت برای او محسوب می شود. اما در بررسی برنامه ای که وی در صحن علنی شورا ارائه کرد و همچنین سابقه مدیریتی ش به عنوان معاون شهرسازی وزیر راه سوالاتی را در مقابل تحلیلگران قرار می دهد که خود جای بررسی بیشتری دارد.
کد خبر: ۶۸۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 15 November 2018

به گزارش تابناک : در نگاه نخست می توان اینگونه استنباط کرد در برنامه ای که پیروز حناچی در صحن علنی شورا ارائه کرد، در مقابل پرداخت قوی وی در بخش های شهرسازی و معماری، حکمروایی محلی، هوشمند سازی و مشارکت مردمی به نظر می رسد که بخش هایی مانند مسائل اجتماعی و مالی کمرنگ تر به آن پرداخته شده است و به نظر می رسد که در این زمینه وی باید برنامه های راهبردی تری را برای اداره شهر تهران ارائه دهد.


اما در مقابل این دیدگاه و تحلیل، یکی از کارشناسان شهری اعتقاد دیگری دارد. عباس ثابتی راد در این باره گفت: با توجه به اینکه پیروز حناچی یک چهره کاملا دانشگاهی است، اما باید به این مساله نیز توجه داشت برنامه هایی که در طول یک هفته گذشته از سوی کاندیداهای شهرداری تهران ارائه شد، آن چیزی نبود که بتواند به معیاری برای سنجش آنها برای اداره کلانشهری همچون تهران قرار گیرد.


وی با بیان اینکه باید قبول کرد روند انتخاب شهردار تهران در این دوره با سرعت توسط شورایشهر تهران انجام شد، افزود: عموما در این فرایند نیز نمی توان انتظار تدوین یک برنامه کامل و راهبردی را از کاندیداها داشته باشیم. به همین دلیل اعتقاد دارم که برنامه ای که در صحن علنی شورا از سوی پیروز حناچی و سایر کاندیداها ارائه شد نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش کامل کاندیداها مد نظر قرار گیرد.


این روزنامه نگار با تاکید بر اینکه مدرک علمی حناچی دکترای مرمت شهری با رویکرد آثار تاریخی است، ادامه داد: همین مساله نشان می دهد که وی به نسبت سایر کاندیداهای مطرح شده برای پست شهرداری دارای نگاه ویژه ای به مسائل و موضوعات شهرسازی است. از سوی دیگر تجربه های جهانی نیز نشان داده است بسیاری از شهرسازان و معماران مطرح در دنیا همیشه علاقه مند بودند تا فارغ از تئوری هایی که در حوزه شهرسازی و معماری ارائه داده اند، بتوانند در مدیریت اجرایی شهرها مشارکت داشته باشند تا امکان اجرای ایده ها و تئوری های خود را در این حوزه به دست آورند.


به گفته وی؛ این رویکرد را می توان در تمامی تئوریسین های مطرح دنیا مشاهد کرد.شاید شهردار شدن حناچی در تهران این فرصت مغتنم را برای وی فراهم آورده است که او را از یک تئوریسنی که سال ها در حوزه شهرسازی صحبت کرده و کتاب هایی را به رشته تالیف درآورده است، این بار برای تحقق نظریه های خود، تهران را به شهری برای زیست بهتر شهروندان تبدیل کند.

 

حناچي؛ شهرداري با رويكردي متفاوت


عباس ثابتی راد در مقابل این سوال که آیا شهردار منتخب تهران دارای برنامه های راهبردی تاثیرگذار در حل مشکلات مالی پایتخت ارزیابی می کند، یا خیر؛ بیان کرد: اتفاقا بر این باور هستم که دکتر حناچی یک نگاه پیشرو در حوزه مالی شهر دارد. نگاه وی در این حوزه اقتصاد مبتنی بر فرهنگ است رویکردی که با برنامه ریزی مالی شهرداران چند دهه گذشته شهر تهران بسیار متفاوت است.


وی یادآور شد: تا کنون پایه اصلی درآمد در تهران بر مبنای افزایش ساخت و ساز های گسترده بود گما اینکه گزارش های موجود نیز حکایت از آن دارد که 80 درصد از درامد شهر از همین محل تامین می شود. اما به نظر می رسد رویکرد جدیدی که حناچی در تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری تهران دارد، در نهایت به این سمت حرکت کنیم که درآمد شهر تهران از تمرکز در حوزه ساخت و ساز و فروش تراکم و مسائل این چنینی به سمت اقتصاد مبتنی بر فرهنگ سوق پیدا کند. این رویکرد می تواند کمترین آسیب را به شهر تهران وارد کند.


این کارشناس شهری با اشاره به دیدگاه شهردار جدید تهران مبنی بر عرصه گشایی در شهر تاکید کرد: همانطور که در صحبت های قبلی پیروز حناچی نیز مطرح شده است، وی می خواهد تا فضاهای شهری را از ساخت و سازهای بی مورد و اضافه، آزاد کرده و تهران را به فضایی آرامش بخش برای شهروندان تبدیل کند. به نظر می رسد با توجه به اینکه ساخت و ساز در تهران در سال های گذشته حجم بالایی داشت، اما این روند در اندیشه های حناچی جایگاهی ندارد.


وی با اشاره به نگاه ویژه حناچی به آزاد سازی فضاهای شهری گفت: همانطور که می دانید آقای حناچی در دهه 80 به عنوان عضو هیات مدیره اراضی عباس آباد فعالیت می کرد. تاثیر حضور وی در این مجموعه در نهایت منجر به این مساله شد که طرح جامع اراضی عباس آباد تهیه و تدوین شد. در این طرح تاکید بر این مساله شده بود که هر گونه توده گذاری و انجام ساخت و ساز در محدوده اراضی ممنوع اعلام شود.


از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که وی یکی از شاگردان مرحوم میرمیران معمار بزرگ ایران است و در طول سال های تحصیل خود توانسته نگاه جامعی از معماری نوین و نظریه های شهرسازان مطرح دنیا را فرابگیرد و رویکرد جدیدی را در تئوری های شهرسازی خود پیاده سازی کند.

 

حناچي؛ شهرداري با رويكردي متفاوت


ثابتی راد با اشاره به نگاه ویژه شهردار تهران به موضوع احیای بافت های تاریخی در پایتخت افزود: باید قبول کنیم که پیروز حناچی نگاه ویژه ای به شهر دارد به همین دلیل اعتقاد دارم که در دوره وی نگاه ویژه ای به بافت تاریخی تهران خواهد شد و از همه مهمتر اینکه درآمد های شهری در بخش های فرهنگی توسعه بهتری پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال یکی از طرح هایی که وی در زمانی که معاون عمرانی شهرداری تهران پیگیری می کرد، تبدیل کارخانه سیمان شهرري به موزه صنعت بود. در واقع وی قصد داشت تمام کارخانه های متروکه شهر تهران را به موزه های مدرن تبدیل کند.


به اعتقاد وی، این رویکردها و نگاه اقتصادی مبتنی بر فرهنگ امروز می تواند راهگشای مشکلات مالی شهر تهران شود.


منتقد در كرسي بهشت


در دوره گذشته شهرداری تهران چهره ای که از پیروز حناچی به یاد مانده است، انتقادهای تند و تیز وی از عملکرد مدیریت شهری سابق بود. حتی آئین نامه ها و ابلاغ دستور العمل هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی و یا شورای عالی معماری و شهرسازی در حوزه هایی مانند بلند مرتبه سازی و ... به اهرمی برای توقف مدیران شهری در دوره گذشته در حوزه شهرسازی تبدیل شده بود. اما سوال این است که یک منتقد شهری بعد از گذشت چند سال آیا می تواند به یک مدیریت شهری موفق برای اداره این کلانشهر تبدیل شود؟


این کارشناس شهری در پاسخ به این سوال توضیح داد: درست است که آقای حناچی در دوره های قبلی منتقد سرسخت مدیریت شهری بود، اما زمانی که به شهرداری آمد، به نظر می رسد از شدت انتقاداتش نسبت به آنچه در گذشته در حال روی دادن بود، کمتر شده است. شاید این تغییر رویکرد به این دلیل باشد که در متن مدیریت اجرایی شهر تهران قرار گرفت. البته این تغییر نگاه به وی کمک می کند تا به عنوان شهردار تهران با توجه به معضلاتی که در این کلانشهر وجود دارد؛ مدیریتی تاثیرگذار را در شهرداری داشته باشد.


وی با بیان اینکه باید دید با دیدگاه ها و برنامه های راهبردی پیروز حناچی آیا بدنه 67 هزار نفری شهرداری تهران همراهی و همکاری خواهند کرد؛ ادامه داد: در کنار کارکنان شهرداری تهران، به نظر می رسد که همراهی و همکاری اعضای شورای شهر می تواند به عنوان بازوان حمایتی وی فعالیت کنند. به هر حال حناچی دیدگاه های علمی خاص خود را دارد اما باید به این مساله نیز توجه شود که آیا بدنه شهرداری تهران پذیرای این دیدگاهای تخصصی و تکنوکرات شهردار جدید تهران خواهد بود، یا خیر.


عباس ثابتی راد درباره کاهش میزان انتقادات پیروز حناچی در دوره جدید با توجه به ورودش به مدیریت اجرایی پایتخت بیان کرد: شاید یکی از دلایل تغییر رویکرد این باشد که وقتی وی به عنوان معاون وارد شهرداری تهران شد، با ساختار سرسخت و چرخ های سنگین اداره تهران روبه رو شد و متوجه شد که اجرای هر طرح و برنامه ای بدون حمایت اعضای شورا، بدنه شهرداری و مردم مقدور نیست.


به گفته وی؛ حناچی اگر چه در گذشته یک منتقد جدی مدیریت شهری بود اما اکنون می تواند به یک مدیر جدی برای شهر تهران تبدیل شود. به همین دلیل انتظار داریم تا با همان نگاه تند و تیزی که در دوره گذشته نسبت به عملکرد مدیریت شهری داشته است، همان نگاه را در اداره این شهر داشته باشد.


این روزنامه نگار با اشاره به اینکه در حال حاضر منتقدان بزرگترین ضعف شهردار جدید تهران را در رویکرد اجرایی وی می دانند، بیان کرد: به رغم این انتقاد اما نباید فراموش کرد که حتما یک استاد دانشگاه و فردی که در حوزه علمی دارای دیدگاه است رویکردهای اجرایی مناسبی را برای عملیاتی کردن دیدگاه های علمی خود خواهد داشت.

در حال حاضر وی مدیر نهادی شده است که دامنه فعالیت آن به اندازه 4 وزارتخانه بزرگ و وسیع است بنابراین اگر بخواهد در این حوزه موفق شود، یک راه بیشتر ندارد؛ اینکه با یک نگاه قاطع و رویکردی تخصصی اداره این شهر را به پیش ببرد. به هر حال بخشی از بدنه شهرداری تهران، بدنه به جای مانده از دوره مدیریت شهری آقای کرباسچی و مبتنی بر دیدگاه تخصصی است.آقای حناچی اگر راهکار خود را برای اداره تهران به دست آورد می تواند، با این بخش از بدنه شهرداری تهران می تواند موفق تر عمل کند.


شهردار جديد تخصص گراست


شاید بتوان گفت تغییر لهجه در بدنه شهرداری تهران از دوره های گذشته مدیریت شهری در بدنه شهرداری آغاز شد. موضوعی که همیشه مورد انتقاد رسانه ها و تحلیلگران تبدیل شده بود. اما سوال اینجاست که آیا با امدن پیروز حناچی می توان ادعا کرد که این رویکرد برای همیشه در بدنه شهرداری تهران کنار گذاشته می شود و رویکرد علمی و تخصصی جایگزین آن خواهد شد؟

 

حناچي؛ شهرداري با رويكردي متفاوت


عباس ثابتی راد در این باره نیز به خبرنگار تیتر شهر گفت: باید قبول کرد که پیروز حناچی یک مدیر علمی و دانشگاهی است. در گذشته اگر به روند انتصاب مدیران دقت کنید، متوجه این مساله می شوید که بیشتر مدیران شهرداری و افرادی که در جایگاه های مدیریتی این نهاد قرار می گرفتند، در ابتدا تحصیلات مرتبط علمی و تخصصی در این زمینه نداشتند اما بعد از انتصابشان اقدام به تکمیل تحصلات خود و دریافت مدارک بالای علمی می کردند. این رویکرد نه تنها در بدنه شهرداری تهران بلکه در بدنه سایر سازمان ها و نهادهای دولتی نیز وجود داشت.

اما درباره شهردار جدید تهران شاهد این مساله هستیم که وی قبل از اینکه به میز مدیریتی خاصی تکیه کند، مدارج علمی و تخصصی خود را در حوزه شهرسازی طی کرده و اکنون به عنوان شهردار تهران به این حوزه ورود پیدا کرده است. این فرد که بیشتر رویکرد تکنوکرات و تخصصی دارد، شهر را به خوبی می شناسد به کارکرد و عملکرد نیروهایی که باید در بدنه شهرداری تهران فعالیت کنند، واقف است.


به اعتقاد وی؛ به نظر نمی رسد که حناچی رویکرد شهرداران را در گذشته دنبال کند. بستر کاری وی بر مبنای تخصص است و بر همین مبنا نیز نیروها و مدیران خود را تعیین می کند.


این کارشناس شهری در پاسخ به این سوال که وی بازوهای اجرایی خود را در دوره مدیریتی خود چگونه انتخاب خواهد کرد، توضیح داد: تنها موضوعی که پیروز حناچی می تواند در انتخاب مدیران و معاونان خود بر آن تاکید داشته باشد؛ متخصص بودن آنهاست. در گذشته مدیریتی شهردار جدید تهران شاهد این مساله بودیم که وی مدیران متخصص را بیشتر برای همکاری با خود انتخاب می کند. حناچی مدیری نیست که انتصابات اتوبوسی انجام دهد.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار