جشنواره بنه برای نخستین بار آبان ماه امسال به مدت 2 روز در شهرستان پاسارگاد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:گونه بومی بنه از اهمیت خاصی در جنگل‌های پاسارگاد برخوردار است که امسال برای حفظ هر چه بهتر آن جشنواره‌ای با نام بنه در این منطقه اجرا می‌شود.

دبیر جشنواره بنه پاسارگاد از برگزاری این جشنواره در 23 و 24 آبان‌ماه جاری در پاسارگاد خبر داد و به خبرنگار فارس گفت: این جشنواره در مادر سلیمان، خیابان کوروش جنب موزه پاسارگاد برگزار می‌شود.

محسن شادمان افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، آشنایی با ارزش اکولوژیکی درخت بنه و جنگل، گسترش اخلاق محیط زیستی، بذرکاری و آموزش اطفاء حریق جنگل و ... است.

 

 

وی اضافه کرد: در این برنامه که از مردم استان و خارج از فارس برای حضور در آن دعوت شده است، نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری نیز برگزار و تئاتر و مراسم بومی و محلی نیز به اجرا در‌می‌آید.

شادمان با تاکید بر نحوه تسهیل حضور علاقمندان برای حضور در این جشنواره اعلام کرد: علاقمندان می‌توانند با شماره تلفن‌های 09175576467،09378520351 و 07143562800 با دبیرخانه جشنواره برای انجام هماهنگی تماس بگیرند.

جشنی برای بنه

رئیس منابع طبیعی پاسارگاد نیز با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره‌ای برای حفظ گونه بومی در این منطقه گفت: جشنواره بنه امسال برای نخستین بار برگزار می‌شود که در سال‌های بعد نیز سالانه تداوم خواهد داشت.

حسن خسروانیان ادامه داد: برگزاری این جشنواره بیشتر جنبه حفاظتی دارد تا شیوه محافظت از این گیاه دیرزیست و باقدمت به شرکت‌کنندگان ارائه شود.

وی با اشاره به بنه به عنوان پوشش اصلی گیاهی پاسارگاد عنوان کرد: حدود 100 هزار هکتار جنگل بنه در پاسارگاد وجود دارد که برای جلوگیری از انقراض باید مورد حفاظت موثر قرار بگیرد.

 

 

خسروانیان افزود: با برگزاری کلاس‌های آموزشی، همکاری سازمان‌های مردم نهاد، تبلیغات و ... در 2 سال گذشته میزان آتش سوزی در جنگل‌های بنه پاسارگاد که عمدتاً به دلیل عوامل انسانی رخ می‌داد به صفر رسیده است.

رئیس منابع طبیعی پاسارگاد با ابراز رضایت از مشارکت مردمان بومی پاسارگاد در حفظ جنگل‌های بنه اظهار کرد: این درختان با محصول میوه، شیرابه، روغن و برگ خود نقش موثری در معیشت ساکنان بومی این منطقه دارند و ریشه آنها نیز در تقویت آبهای زیرزمینی اثر مطلوب دارد.

خسروانیان ادامه داد: در جشنواره بنه که برای نخستین بار برگزار می‌شود، دوره آموزشی، کپه و نهال کاری به صورت عملی ، کلاس اطفاء حریق و ... نیز گنجانده شده است تا شرکت کنندگان از نزدیک در حفظ و تقویت گونه گیاهی بنه آشنا شوند و مشارکت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره ، بنه ، پاسارگاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار