باید به منظور کاهش ریسک‌‌ فعالیت‌های مختلف شهری و کاهش هزینه‌های ثانوی ناشی از شرایط نامطلوب زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی رویکرد مدیریت در بخش‌های مختلف به سمت توسعه واحدهای HSE هدایت شود.
کد خبر: ۶۷۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲ 11 November 2018

به گزارش تابناک قم، HSE(بهداشت، ایمنی و محیط زیست) از جمله مباحثی است که با توجه به تغییرات تکنولوژی و تغییر الگوی مصرف در عرصه رقابت اهمیت دارد و از عوامل رقابت‌پذیر محسوب می‌شود.

جای این امر در تصمیم‌گیری‌ها و نظام برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری و صنعت خالی است. به نظر می‌رسد باید به منظور کاهش ریسک‌های ناشی از فعالیت‌های مختلف در شهر، هزینه‌های ثانوی شرایط نامطلوب زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی رویکرد مدیریت در بخش‌های مختلف به سمت توسعه واحدهای HSE هدایت شود.

حسن بختیاری، عضو شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با اشاره به اهمیت HSE گفت: HSEدر قالب بهداشت، محیط زیست شهری و رعایت مسائل ایمنی در صنعت از جمله مقوله‌هایی است که در کشور و شهر قم به آن توجه جدی نمی‌شود.

هزینه‌های ناشی از مدیریت پسماندهای صنعتی

وی خاطرنشان کرد: پسماندهای بیمارستانی، شهری و صنعتی به مدیریت منسجم و جدی نیاز دارند تا در نهایت این پسماندها به عوامل بی‌خطر برای زندگی شهروندان تبدیل شود ولی کماکان شاهد پسماندهای ویژه و حتی تولید و دفع نامناسب آن در مجموعه استان هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه واحدهای صنعتی به دلیل هزینه‌های ناشی از مدیریت پسماندهای صنعتی توجه جدی به بحث HSE ندارند گفت: این پسماندها بدون اینکه مراحل لازم را برای بی‌خطرسازی بگذرانند در محیط زیست دفع می‌شوند و در نهایت یکی از عوامل تهدید کننده در زندگی شهری است ولی نتوانستیم اقدامات جدی در این بخش در حوزه‌های مختلف صنعت شهری و مباحث مختلف دیگر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پسماندهای صنعتی مخاطرات بیشتری به محیط زیست و بهداشت شهروندان وارد می‌کند گفت: ارزیابی مثبتی در این زمینه وجود ندارد و توجه جدی به این امر نمی‌شود و به طور عملی شاهد هستیم که پساب‌های صنعتی به محیط تخلیه می‌شود.

بختیاری عنوان کرد: به طور عملی مدیریت پسماند در بخش صنعتی به صورت جدی در مجموعه استان وجود ندارد و نمونه بارز این امر شهرک صنعتی سلفچگان است زیرا به طور مشخص واحدهای مختلف فلزی، سرب و... در این شهرک فعالیت دارند.

نیاز استان در زمینه برنامه جامع در بحث پسماندهای صنعتی

وی معتقد است استان نیازمند برنامه جامعی در بحث مدیریت پسماندهای صنعتی است که از ضروریات محسوب می‌شود و در آینده آلودگی هوا، منابع آب و خاک را به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه آلودگی خاک موضوعی است که متأسفانه مغفول واقع شده است و به آن توجه نمی‌شود گفت: اثرات و تبعات ناشی از تخلیه پسماندها و نفوذ این آلاینده‌ها به زنجیره غذایی می‌تواند اثرات سوء فراوانی برای مردم و ساکنان این بخش‌ها ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پسماندهای صنعتی برنامه جامعی برای مدیریت واحدهای صنعتی وجود ندارد ولی در برخی از شهرک‌ها مانند شهرک صنعتی سلفچگان نوع صنایع آلاینده، شرایط آلایندگی آنها و تولید پسماند با شدت بیشتری وجود دارد.

بررسی اثرگذاری آلاینده‌ها در منابع آب و خاک

بختیاری عنوان کرد: آلودگی هوا در سلفچگان وجود دارد که ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی است ولی سهم آلاینده‌ها و اثرگذاری در منابع آب، خاک و هوا نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

وی با بیان اینکه خاک از موارد مغفول است که اکنون توجه کمتری به آن می‌شود گفت: آلودگی هوا ملموس است به همین دلیل موضوع آلودگی هوا و آب با حساسیت بیشتری رصد می‌شود ولی آلودگی خاک به صورت ملموس و فوریت مدار کمتر توجه و رصد می‌شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: از طرفی سازمان محیط زیست استان به دلیل محدودیت‌ها نمی‌تواند نظارت‌های خود را داشته باشد ضمن اینکه برخی ابزارهای اجرایی لازم را در اختیار ندارد.

باید اقدامات به سمتی هدایت شود که در قالب استفاده از تکنولوژی‌های جدید، هاضم‌ها، تبدیل مواد و تولید انرژی به سمت بی خطر سازی پسماندها حرکت شود. تولید کمپوست می‌تواند ضریب خطرات ناشی از تخلیه پسماندها و تولید شیرآبه به عنوان یکی از مخاطرات پسماندها نسبت به محیط زیست را کاهش دهد و شرایط بهداشتی مطلوب‌تر از نظر استانداردهای HSE ایجاد کند.

سیستم HSE با روشی نظام مند و منسجم عوامل تأثیرگذار بهداشت، ایمنی و محیط زیست را مطرح کرده و زمینه ارزیابی مخاطرات و مشکلات را فراهم می‌کند و بر پیشگیری تأکید دارد بنابراین لزوم توجه به این امر بیش از هر زمان دیگری نیاز است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار