مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به کثرت موقوفات در استان اظهار داشت: بالغ‌بر 200 رقبه موقوفه در استان فارس وجود دارد که یک ششم موقوفات کل کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲ 11 November 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب، بعدازظهرامروز در نشستی با حضور مسوولان اداره اوقاف و امور خیریه فارس و مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت: وقف در فرهنگ ما یک سنت الهی است که فرق مختلف اسلام در مورد آن تاکید و اجماع داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش همگانی بر آن باشد تا قداست وقف به جایگاه اصلیش نزد مردم برگردد، افزود: وظیفه همه نهادها این است که مردم را به سنت الهی وقف علاقه‌مند کرده و برای محقق شدن این هدف باید هماهنگی‌های لازم میان ادارات ذیربط وجود داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نقش وقف در بحث سلامت و درمان بسیار مهم است، گفت: کمک به افراد نیازمندی که به درمان نیاز دارد باید اصلی‌ترین هدف موقوفه‌ها در بحث سلامت باشد.

وی بیان کرد: بین برخی از بقاع متبرکه که تحت نظر مقام معظم رهبری است و برخی از بقاع که تحت اشراف سازمان اوقاف است اشتراکاتی وجود دارد و به همین دلیل است که متولیان هر دو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند بنابراین نباید ناهماهنگی بین این دو متولیان وجود داشته باشند.

دستغیب با اشاره به اینکه افرادی که به امور خیریه می‌پردازند باید وقف را بیشتر مورد اهتمام قرار دهند، تاکید کرد: خیران باید خود را با وقف بیمه کنند چرا که فرهنگ الهی وقف فارغ از جنبه‌های مذهبیش نقش مهمی در تعالی جامعه دارد.

ثبت 2 هزار وقف

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه روند ترویج فرهنگ وقف بعد از سال‌های انقلاب پیشرفت خوبی داشته است، گفت: اگر اوج دوره وقف را در زمان صفویه درنظر نگیریم، از زمان ورود اسلام به ایران تا انقلاب 57 سالانه حدود 70 وقف داشته‌ایم اما بعد از انقلاب این آمار با سیری تصاعدی اوج می‌گیرد.

سیدمحمدکاظم موسوی متقی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب این امار به حدود 200 مورد وقف در سال رسیده است، افزود: سال گذشته 2هزار وقف در کل کشور ثبت شده که شامل وقف زمین کشاورزی، آپارتمان، پاساژ و... است.

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند اگر چیزی را وقف کردند اداره اوقاف آن را تصاحب می‌کند در صورتی که اصلاً چنین چیزی صحت ندارد و مدیریت موقوفه با خیر است، عنوان کرد: در وقف مشارکتی افرادی که به صورت مستقیم نمی‌تواننداموال خود را وقف کنند می‌توانند در ساخت یک موقوفه مثل بیمارستان سهیم باشند.

موسوی متقی ادامه داد: این طرح از لحاظ حقوقی و شرعی بررسی شده و هم‌اکنون در حال اجراست که چندین بیمارستان را نیز شامل می‌شود.

یک ششم موقوفات کشور در فارس

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به کثرت موقوفات در استان اظهار داشت: بالغ‌بر 200 رقبه موقوفه در استان فارس وجود دارد که یک ششم موقوفات کل کشور محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی با اشاره به اینکه یک هشتم بقاع متبرکه و اماکن مذهبی نیز در استان فارس قرار دارند که در مجموع به حدود هزار و 408 بقعه متبرکه می‌رسد، گفت: بنابراین مدیریت این موقوفات و بقاع نیز کار زیادی را می‌طلبد که خوشبختانه با 33 دفتر نمایندگی و اداره در سطح استان به این امور رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیت واقفین در ماه‌های محرم و صفر و اربعین و دهه فاطمیه، طرح آرامش بهاری که در ایام نوروز اجرامی‌شود از مهمترین کارهایی بوده که اداره اوقاف فارس انجام داده است، بیان کرد: علاوه بر آن اعزام بیش از 2 هزار مبلغ مذهبی به سراسر استان به مناسبت‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس بیان کرد: بنابر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی مدتی است که طرح‌هایی را تا کنون اجرا کرده‌ایم که بازخورد خود را نیز داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال بالغ‌بر 4 میلیارد تومان هزینه اجرای نیت واقفان در بحث اطعام، روزضه‌خوانی و موکب اربعین شده است، خاطرنشان کرد: 6 اداره از 33 اداره اوقاف که در استان وجود دارد در شهر شیراز قرار دارد که 4 مورد از آن‌ها به امور اجرایی می‌پردازند.

موسوی ادامه داد: علاوه بر این 4 اداره اجرایی، اداره ناحیه 5 به طور تخصصی به بحث دارو و درمان می‌پردازد و بیمارستان‌های نمازی، شوشتری، پوستچی، خلیلی و درمانگاه امام رضا(ع) و مطهری را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال بالغ بر 5 میلیارد تومان هزینه تجهیزات این مراکز است که از موقوفات نمازی، پوستچی و خلیلی تامین می‌شود، گفت: علاوه بر آن در طول ماه اداره اوقاف فارس حدود 200 تا 300 میلیون تومان را به افراد بی‌بضاعتی می‌دهد که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان فارس با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما در اداره اوقاف بحث تثبیت مالکیت است که خوشبختانه در 3 سال گذشته بالغ‌بر 7 هزار سند مالکیت را از سازمان اسناد و املاک اخذ کرده‌ایم، بیان کرد: همچنین از زمین‌های مورد اختلاف منابع طبیعی و اداره اوقاف بالغ بر 65هزار هکتار را مطالبه کرده‌ایم که بالغ‌بر 20 هزار هکتار آن ثبت مالکیت شده است.

موسوی اضافه کرد: همچنین حدود 9هزار هکتار از زمین‌های صدرا بیش از 50 سال تعیین تکلیف نشده بود اما امسال با تشکیل کارگروه‌هایی ویژه اختلاف نظر بین منابع طبیعی و اداره اوقاف حل شد و این زمین‌ها به اوقاف الصاق شد.

وی اذعان داشت: همچنین در بحث وقف و سلامت در حال معرفی نیت‌های جدیدی به واقفان هستیم.

برچسب ها: مدیر اوقاف ، یک ششم ، وقف ، کشور ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار