رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید گفت: آتش سوزی در بیشه زار آسپاس این شهرستان که از اوایل آبان ماه شروع شده بود با همکاری نهادهای مختلف و تلاش های مردمی، یکشنبه 20 آبان مهار شد.
کد خبر: ۶۷۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 11 November 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:کرامت الله چترسیماب افزود: این آتش سوزی که از سوم آبان 97 آغاز شد با اعزام نیروهای یگان حفاظت از اقلید و نیروهای منابع طبیعی سده به منطقه و همچنین با کمک اهالی روستای آسپاس آتش سوزی روی زمین مهار شد .
وی ادامه داد: در روز دوم آتش سوزی قسمتی از بیشه زار که دوباره آتش گرفته بود خاموش شد و با راه اندازی دو دستگاه پمپ آبکش و شناسیایی مسیرهای ورود آب به بیشه، عملیات رهاسازی آب آغاز شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید افزود: در روزهای بعد با هدایت آب پمپ ها به قسمتهایی از بیشه و همچنین اعزام یک دستگاه بیل مکانیکی چرخ زنجیری مربوط به پیمانکار آبخیزداری و یک دستگاه کمرشکن، نسبت به انحراف قسمتی از آب کانالهای موجود به سمت بیشه اقدام شد.
وی ادامه داد: یک دستگاه لودر نیز وارد منطقه شد ولی به علت خطر زمین گیر شدن در بیشه، عملا نتوانست کاری انجام دهد.
چترسیماب بیان کرد: در تمام مدت آتش سوزی، نیروهای منابع طبیعی بطور دائم در منطقه حضور داشتند و هیچگاه در روز، محل آتش سوزی از نیروهای منابع طبیعی و یگان حفاظت خالی نبوده است.
وی علت عدم فعالیت نیروهای یگان حفاظت در شب را وجود چاله های آب، شکاف ها و درزهای موجود و نبود دید کافی عنوان کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید درباره علت آتش گرفتن بیشه گفت: برداشت بی رویه و حفر کانال های غیر مجاز انتقال آب از بیشه برای اراضی زراعی و باغ های اطراف آن توسط اهالی و خشکسالی های اخیر باعث خشکی بیشه شده و با سهل انگاری افراد موجب آتش گرفتن جاروزارها شد و چون عمق خاک زیاد است، آتش سوزی های زیر زمینی اتفاق افتاد.
وی معتقد است: به احتمال فراوان این آتش سوزی و آتش سوزی های اخیر عمدی بوده و این اداره پی گیر شناسایی افراد خاطی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید به ایرنا گفت: بیشه زار آسپاس، یکی از اکوسیتم های با ارزش و از زیستگاه های پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این شهرستان است که تاکنون، چندین بار طعمه حریق شده است.
علی بخش نجاتی افزود: این آتش سوزی ها سطحی نیست که سریعا با کمک نیروهای انسانی مهار شود، هر چند در ابتدای آتش سوزی تلاش های زیادی برای مهار آتش صورت گرفت ولی چون آتش سوزی در عمق و زیر زمین رخ می دهد مهار آن فقط با ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی و غیره امکان پذیراست.
غلامحسین برخوردار، فعال محیط زیست و مدیر انجمن همیاران طبیعت شهرستان اقلید که در مهار آتش کوشا بود به ایرنا گفت: در همان ابتدای آتش سوزی می شود با حداقل زمان و امکانات آتش را مهار کرد اما به دلیل تعلل در کار و عدم حضور به موقع اهالی و متولیان ، آتش به عمق زمین نفوذ کرد و امروز بیش از چهار هکتار از بیشه زار در آتش سوخت.
وی افزود: انگیزه افراد آتش افروز را می توان از بین بردن جارو زارها و پوشش گیاهی خاص منطقه و رویش علف هایی که بتواند مورد استفاده دام قرار بگیرد و نیز از بین بردن بخشی از بیشه زار برای تغییر کاربری و تبدیل بیشه به زمین کشاورزی، باغ و نمونه های مشابه دانست.
این فعال محیط زیست افزود:آموزش جوامع محلی توسط کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست،گروه های مردمی، ائمه جماعات، دهیاری و شوراها، آموزش و پرورش و دیگر متولیان امر می توانند نقش مهمی در پیشگیری از این اتفاقات ایفا کنند و با آگاهی دادن به جامعه محلی، مردم رو به حفظ و حراست از سرمایه هایی که خداوند در اختیارشان قرار داده است دعوت کنند.
آسپاس، روستایی از توابع بخش سده در شهرستان اقلید قرار دارد.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار