مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از این که اصفهان پس از تهران و شیراز در رتبه سوم اهدا خون کشور قرار دارد و 38 درصد از اهدا خون کل ایران متعلق به استان‌های اصفهان، تهران و خراسان است، سخن گفت.
کد خبر: ۶۷۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 11 November 2018

به گزارش تابناک : مراکز انتقال خون در موارد بسیاری از جمله زمان عمل جراحی بیماران، باید خون مورد نیاز را تأمین کنند و برای این که همیشه بتوانند این حجم خون مورد نیاز را تأمین کنند، نیازمند مراجعه و اهدا خون مستمر افراد جامعه هستند.

تا به حال افراد جامعه و به ویژه آقایان این امر پسندیده را حمایت کرده و جان بسیاری از هموطنان خود را نجات داده‌اند، ولی بسیار دیده شده است که بانوان به خاطر ترس از کم خونی و بیمار شدن خود، این کار خداپسند را به تأخیر انداخته و یا کلاً از این کار منصرف شده‌اند.

بانوان سهم 3 درصدی در اهدا خون دارند

مجید زینعلی در رابطه با مشارکت آقایان و بانوان در اهدا خون، اظهار کرد: شاخص اهدای خون در آقایان 96.5 درصد و در بین بانوان 3.5 درصد است، با توجه به این که بانوان 50 درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند، امیدواریم شاخص اهدای خون در بین بانوان نیز دو رقمی شود.

وی در ادامه افزود: فقر آهن و کم‌خونی یکی از دلایلی است که برای اهدای کمتر خون در بین بانوان مطرح می‌شود، این در حالی است که میزان کم‌خونی و فقر آهن در خانم‌های ایرانی یک مقداری بیشتر از میانگین جهانی است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: یکی از اقداماتی که برای بانوان اهداکننده خون انجام می‌شود، تست هموگلوبین است که اگر کمتر از 13 بود اصلاً از بانوان خون گرفته نمی‌شود؛ درصد مردودی اهدای خون در مجموع 20 درصد است که از این میزان تنها حدود 20 درصد آن به خاطر کم‌خونی است.

بانوان با اطمینان خاطر که هیچ مشکلی برای سلامتیشان به وجود نمی‌آید، باید برای کمک به همنوعان خود پیش قدم شوند و سهم بیشتری از این مشارکت را به خود اختصاص دهند تا در زمان نیاز بیماری به خون یا فرآورده‌های آن، با کمبود مواجه نشویم.

مراجعه بیش از 30 هزار اهداکننده خون در ماه محرم و صفر

از ابتدای ماه محرم سال جاری تا پایان ماه صفر طرح نذر خون در استان اصفهان اجرا شد، در این طرح مردم مؤمن استان اصفهان به مراکز انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کردند.

زینعلی با بیان این که روزانه در حدود 400 تا 450 واحد خون نیاز داریم و برای تأمین این مقدار، باید 500 تا 550 نفر به صورت روزانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا 400 الی 450 نفرشان موفق به اهدا خون شوند، اعلام کرد:از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر با اجرای طرح نذر خون، بیش از 30 هزار نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد 22 هزار و 900 نفر موفق به اهدا خون شدند.

وی در ادامه عنوان کرد: در روز اربعین حسینی 320 نفر اهدا خون داشتند، در روز 28 ماه صفر مصادف با شهادت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع)  بیش از 300 نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که 230 نفر از آن‌ها موفق به اهدا خون شدند و در روز 29 ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا(ع) 260 نفر مراجعه و 210 نفر موفق به اهدا خون شدند.

اصفهان در رتبه سوم اهدا خون در کشور

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از رتبه سوم اصفهان پس از تهران و شیراز در اهدا خون خبر داد و خاطرنشان کرد: میانگین کشوری اهدای خون، 25 اهدا به ازای هر هزار نفر است که این میزان در استان اصفهان، 27 اهدا به ازای هر هزار نفر است، همچنین 38 درصد از اهدا خون کل ایران متعلق به تهران، خراسان و اصفهان است.

وی با بیان این که 12 نوع فرآورده و محصول به‌روز و نوین در سازمان انتقال خون ایران تولید می‌شود، گفت: این اقدامات مدیون حضور گرم و پرشور مردم و اهداکنندگان خون است که هیچ‌وقت سازمان انتقال خون را تنها نگذاشته‌اند؛ علاوه بر این سازمان انتقال خون ایران به عنوان سازمان شاخص و الگو در جنوب شرق آسیا از طرف سازمان بهداشت جهانی معرفی شده و خون‌هایی که در این سازمان گرفته می‌شود از نظر سلامت و امنیت در رده خون‌های اروپاست.

پاییز و زمستان هم خون اهدا کنید

زینعلی در پایان با اشاره به کاهش اهداکنندگان خون در فصول سرد سال، از مردم خواست: با توجه به این که در فصل سرد پاییز به سر می‌بریم، از شهروندان مؤمن و خدادوست می‌خواهیم که اهدا خون را همیشه و مستمر حتی در روزهای سرد سال، داشته باشند و به صورت تدریجی به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

آقایان و بانوانی که مشکلی برای اهدا خون ندارند، می‌توانند با مشارکت در اهدا خون به صورت مستمر، مشکلات کمبود خون یا فرآورده‌های خونی را رفع کنند و حتی از فواید بسیار اهدا خون برای سلامتی خود بهره‌مند شوند و باور غلطی که در بین بانوان وجود دارد را هم از بین ببرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار