مشکلاتی که خود ایجاد می کنیم؛
حضور جانوران درنده با آغاز فصل سرما در روستاهای حاشیه کوه و جنگل در شمیرانات در حالی افزایش یافته است، که اتخاذ تمهیداتی برای جلوگیری از حوادثی در این خصوص الزامی به نظر می رسد.
کد خبر: ۶۷۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 06 November 2018

سید علی متین گو: این روزها خبر حمله منتسب به گونه جانوری خرس به یک سگ نگهبان و نیز وارد آوردن خسارات در روستاهای رودبار قصران از توابع شهرستان شمیرانات بسیاری از اهالی روستاهای اطراف را نگران کرده است.

آن ها از مسئولان محیط زیست انتظار دارند، تا با انجام اقدامات پیشگیرانه از هجوم حیوانات وحشی به روستاییان و احیانا اهالی جلوگیری کنند.

نگرانی های ناشی از حمله درندگان به روستاها

یکی از اهالی این روستاها در این خصوص گفت: سال گذشته در همین منطقه لواسانات و رودبار قصران مردم از ترس جان خود، یک سیاه گوش را با بدترین حالت ممکن کشتند، قبل از این نیز مواردی از حملات گرگ و یا خرس به روستاییان را شاهد بودیم، بهتر است، محیط زیست فکری برای این حیوانات درنده کند، که نزدیکی آن ها به انسان هم به این حیوانات آسیب می رساند و هم انسان ها متضرر و نگران می شوند.

یکی از شهروندان لواسان نیز در این مورد اظهار داشت: ما حتی در شهر لواسان روباه و شغال را مقابل درب منازلمان می بینیم، باید تمهیداتی فراهم شود، که در شهر شاهد حضور این حیوانات نباشیم.

محمد اصلانی ادامه داد: باید با حصارکشی و یا ایجاد حفاظ، جلوی حضور حیوانات گرفته شود، حالا شغال و روباه به کنار، اما ۲ سال پیش پدر من در ناصرآباد با یک خرس مواجه شده بود، اما شانسی که آورده سریع به داخل خانه فرار کرد.

سرپرست اداره محیط زیست شمیرانات اما معتقد است، که حیوانی که روز گذشته به روستای «باغگل» در بخش رودبار قصران حمله ور شده نمی تواند، خرس باشد و افزود: محیط بانان را برای تحقیق دقیق در خصوص این حادثه و نیز گفتگو با روستاییانی که شاهد ماجرا بودند، به روستای باغگل فرستاده ایم، اما از عکسی که من دیدم و شکم سگ پاره شده بود، نشان می داد، حیوان حمله کننده نمی تواند، خرس بوده باشد، می تواند گرگ یا پلنگ باشد، اما خرس نیست.

اکبر شیخ زاده اقدام ادامه داد: خرس معمولا طعمه را با خود می برد، خرس گوشتخوار نیست.

محیط زیست هیچ خرس، گراز و یا گرگی را در طبیعت شمیران رها نکرده است

وی در پاسخ به این سوال که اهالی لواسانات و رودبار قصران معتقدند، که محیط زیست این خرس ها را در طبیعت این منطقه رها کرده است، گفت: خیر، محیط زیست، هیچگونه خرس، گراز و یا گرگ در شمیرانات رها نکرده و این شایعه کذب محض است، ما مخالف سرسخت این اقدام هستیم، که یک حیوان را از مکان دیگری بگیرند و در محل دیگر رهاسازی کنند، این امر عملی نیست.

سرپرست اداره محیط زیست شمیرانات با بیان این که زمانی که انسان زیستگاه حیوانات را تصاحب می کند، حیوان جایی برای رفتن ندارد، گفت: در این حالت حیوان مجبور به حضور در روستاها می شود، کسی که خانه اش تخریب می شود، به کجا برود، در شمیرانات برخی افراد از زمین خواری گذشته و به کوه خواری روی آورده اند  و در همین ۷ الی ۸ ماه نزدیک به ۸۰ پرونده اعلام جرم در این خصوص در شمیرانات داریم، خوب با این شرایط حیوان به کجا برود.

شیخ زاده گفت: نمی توان جلوی حیوانات را برای زیستن در محل زندگی خود گرفت، طبیعت حیوان این است، به عنوان مثال نمی توان جلوی یک انسان را گرفت، که کاری را انجام دهد، حیوانات نیز این طور هستند.

وی افزود: در همین ناصرآباد شاهد تصاحب متعدد اراضی ملی هستیم، خوب این حیوانات درنده نیز وارد باغ ها می شود، حضور حیوانات در روستاها و باغات زمانی پیش می آید که حیوان گرسنه بوده و غذا نداشته باشد، همین امسال مردم به کوه ها رفته و رُستنی ها را می کندند، حال آن که این حیوانات از ریشه رُستنی ها تغذیه می کنند، انسان می رود، غذای این حیوانات درنده را می آورند و این حیوان گرسته مجبور به حضور در مناطق روستایی می شود.

آن چه مسلم به نظر می رسد، این است، که ایجاد یک تعادل بین گونه های جانوری و عدم تصاحب زیستگاه و غذای آن ها از سوی انسان، می تواند به وقوع حوادث ناشی از حضور این حیوانات در روستاها منجر شود، از سویی دیگر از مسئولان انتظار می رود، با ایجاد تمهیدات مناسب و اتخاذ تدابیر لازم نگرانی های موجود برای روستاییان را کاهش دهند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار