رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، مستقر در مشهد مقدس، جایگاه ژئو اکونومیکی و ترانزیتی کشورمان را دارای شرایط خوبی برای کشورهای همسایه شمالی در آسیای مرکزی، قفقاز و همسایگان شرقی و جنوبی دانست.
کد خبر: ۶۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰ 28 July 2015
رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور گفت: همکاری‌های متقابل بین مناطق ویژه دوغارون و سرخس در خراسان رضوی با آستارا در زمینه ترانزیتی و اقتصادی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، غلامعباس ارباب‌خالص عصر امروز در جریان بازدید از ظرفیت‌های گمرکی و گردشگری این شهرستان و نشست با فرماندار، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولان آستارا، اظهار کرد: آستارا در زمینه تجارت و گردشگری و ترانزیت دارای ظرفیت کم‌نظیری است.

وی با اشاره به اهمیت شهرستان مرزی بندری آستارا در زمینه امکانات گمرکی و بندری تصریح کرد: با پیگیری‌های مسئولان استانی به‌ویژه فرماندار پرتوان شهرستان شاهد استقرار منطقه ویژه اقتصادی در آستارا و مجاورت بنادر مهم حاشیه خزر از جمله آستراخان، باکو، ماخاچ قلعه، ترکمن‌باشی، آوکتائو و بنادر ایرانی خزر هستیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، مستقر در مشهد مقدس، جایگاه ژئو اکونومیکی و ترانزیتی کشورمان را دارای شرایط خوبی برای کشورهای همسایه شمالی در آسیای مرکزی، قفقاز و همسایگان شرقی و جنوبی دانست.

وی ادامه داد: با توجه به نیازهای متقابل این کشورها به ارتباطات ترانزیتی، موقعیت خاص آستارا عامل همگرایی منطقه‌ای متقابل و چند جانبه بین‌المللی در عرصه تجاری، توسعه مناسبات فرهنگی و به‌ویژه گردشگری است.

ارباب‌خالص به ظرفیت‌های بالای طبیعی و اکوتوریسم منطقه گیلان اشاره کرد و آستارا را نگین گردشگری شمال کشور برشمرد.

وی افزود: با توجه به تردد خیل عظیم گردشگران خارجی از نقطه مرز بین‌المللی به استان و شهرستان آستارا، وجود جاذبه‌های گردشگری اقتصادی، طبیعی و وجود جنگل، کوهستان و سواحل بسیار زیبا در آستارا امتیاز مهمی محسوب می‌شود.

این مسئول با تصریح بر اینکه استعداد بسیار مناسب برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی دریایی، جاده‌ای و ریلی و نزدیکی فرودگاه در آستارا وجود دارد، خاطرنشان کرد: این شاخص‌ها برای همکاری بین‌المللی بین کشورهای همسایه شرقی، آسیای مرکزی و قفقاز و ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با آستارا و گیلان قابل تعریف است.

وی اضافه کرد: شاخص‌های مذکور به طور خاص در سه بخش جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه همکاری‌های گردشگری و توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت ترانزیت با کشورهای مورد هدف قابل پیگیری و دستیابی خواهد بود.

به گفته ارباب‌خالص، زمینه خوبی برای همکاری‌های متقابل مناطق ویژه دوغارون و سرخس در استان خراسان رضوی و آستارا در زمینه پیوندهای ترانزیتی و اقتصادی وجود دارد.

وی حمایت وزارت خارجه از هرگونه همکاری‌های بین مناطق مذکور را اعلام کرد.

فرماندار بندر آستارا نیز در نشست مذکور اظهار کرد: آستارا از جایگاه ژئوپلتیکی خاص و مهمی برخوردار بوده و در این زمینه با استقرار دولت تدبیر و امید شاخص‌های توسعه مورد مطالعه و پیگیری جدی قرار گرفته است.

سیروس شفقی، تصویب منطقه ویژه اقتصادی آستارا را از اقدام‌های مهم دولت عنوان کرد و یادآور شد: بهار امسال اسکله بندری این شهرستان از نظر حجم تخلیه و بارگیری با مثبت 208 درصد رشد داشته و مقام نخست در بین بنادر شمالی کشور را به دست آورده است.

وی آمادگی آستارا برای تبادل تجربیات و ایجاد ارتباط با استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی در زمینه گردشگری و همکاری در مقوله ترانزیت را اعلام کرد و افزود: گیلان به ویژه آستارا سهم مهمی در جلب و جذب گردشگر دارد.

به گزارش فارس، در نشست مذکور درباره استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و همکاری‌های مشترک دوجانبه بین شهرستان‌های مرزی استان خراسان رضوی و همکاری‌های مکمل ترانزیتی با هدف تقویت محور ترانزیتی شرق و شمال کشور مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در زمینه امور گردشگری و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آستارا و دیگر زمینه‌های مناسب پیرامون همکاری مشترک و تبادل تجربیات هم‌اندیشی مواردی مطرح شد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور به همراه چنگیز شکوری بخشدار مرکزی آستارا از منطقه ویژه اقتصادی، محوطه اسکله بندر آستارا و گمرک تجاری و مسافری و امکانات گردشگری این شهرستان از جمله سواحل، تالاب استیل عباس‌آباد، منطقه ییلاقی حیران و هتل بین‌المللی اسپیناس بازدید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار