معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به بیش از یک هزار و 100 نفر در سیلاب اخیر در 16 استان گفت: بیشترین تخریب مربوط به استان های مازندران و گیلان بوده و متاسفانه عدم رعایت نکات ایمنی، مهمترین دلیل وقوع حوادث جانی در چنین وقایعی است.
کد خبر: ۶۷۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸ 30 October 2018

شاهین فتحی بامداد سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جمعیت هلال احمر پیش از سیل هشدارهایی بر اساس اخبار هواشناسی از طریق رسانه ها بخصوص رسانه های محلی اعلام می کند.به طبع شرایط هوایی مشخص نمی کند در کدام منطقه سیلاب جاری می شود اما بیشترین تمهید، پیش آگاهی به نیروهای امدادی از طریق رسانه های عمومی و محلی است.
وی با بیان اینکه بیشترین تلفات در جریان جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشور به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی است، یادآور شد: متاسفانه در مواردی فیلمبرداری لب رودخونه در زمان سیلاب به منظور انتشار تصاویر در فضای مجازی و در عین حال خالی شدن زیر پای افراد، به مرگ آنان منجر شده است. در مواردی افرادی با خودرو خواسته اند از عرض رودخانه رد بشوند اما اسیر جریان آب شدند. این در حالی است که ارتفاع آب به 30 سانتی متر هم نمی رسیده اما شدت جریان آب اتومبیل ها را با خود برده و به مرگ افراد منجر شده است.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاکید کرد: بیشترین تخریب در استان های گیلان و مازندران بوده است و در برخی مناطق جنوب کشور همچون فارس نیز خسارات در برخی مناطق شدت داشته است.
فتحی با اشاره به آمار خسارات و فعالیت های انجام شده هلال احمر در حوادث غیرمترقبه اخیر توضیح داد: خدمات امداد و نجات در توفان و سیل و آبگرفتگی از٣ لغایت ٧ آبان تا ساعت ٦ صبح در استان های مختلف انجام شد.
وی با بیان اینکه ١٦استان متاثر از سیلاب های اخیر دچار خسارت شدند، عنوان کرد: آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران و لرستان در سیلاب اخیر آسیب دیدند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره مناطق امدادرسانی شده گفت: ٢٩شهر و روستا و یک هزارو ١٧٢نفر در این مدت امداد رسانی شدند. همچنین ١٧٧نفر در ٤٩دستگاه چادر اسکان اضطراری یافتند و ٨نفر به مناطق امن و 4 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.
فتحی ادامه داد: تخلیه آب از ٦٨واحد از منازل مسکونی، رهاسازی ٢دستگاه خودرو از مسیر سیلاب، توزیع یک هزارو ٨٢تخته پتو، ٢٤٧تخته موکت، ٧٧٦کیلوگرم نایلون، ١٠٧شعله والور و فانوس، یک هزارو 17 قوطی کنسروجات، ١٨٩کیلوگرم برنج، ١١٢کیلوگرم حبوبات،٥١کیلوگرم روغن و ٤٦٣کیلوگرم قند و شکر از طریق ١٠٧تیم (٤٤٥ نفر) از جمله اقدامات انجام شده بوده است.
وی اظهار کرد: درخواست ما این است مردم نکات ایمنی را رعایت کنند؛ همچنین مسوولان بخش های شهری و شهرداری ها به فکر لایروبی رودخانه ها باشند چراکه وقتی رودخانه لایروبی نمی شود نفوذ آب کمتر می شود.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: پل های دست ساز چوبی و آهنی با کوچکترین سیلاب کنده می شود و پشت پل های اصلی مانند سد عمل کرده و موجب بروز سیل می شود. همچنین آسیب رساندن به طبیعت رودخانه ها در مناطق مختلف و ساخت ویلا و منازل در حاشیه رودخانه ها از دیگر عوامل جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشور است.
فتحی با اشاره به حادثه اخیر در منطقه کهریزک، یادآور شد: بر اثر بارش باران و عدم ایمنی کافی، سستی دیوار موجب مرگ 5 نفر شد و این اتفاقات می تواند هشداری جدی برای مردم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار