مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه هر ساله تولید سه محصول سیب‌زمینی، گوجه و پیاز بازار را دچار چالش و دغدغه می‌کند گفت: در حوزه صادرات در استان تشکل قوی نداریم.
کد خبر: ۶۷۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳ 29 October 2018

به گزارش تابناک کرمان، عباس سعیدی در صد و شانزدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با موضوع بررسی برنامه اصلاح الگوی کشت در جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه بازار محصولات کشاورزی مسائل زیادی اثرگذاره اظهار داشت: در استان کرمان در حوزه کشاورزی مشکلات و البته استعدادهای به ویژه در جنوب استان وجود دارد.

وی به شرایط آب و هوایی خاص در جنوب استان اشاره کرد و افزود: این شرایط آب و هوایی در کشور برای تولید چند محصول بی‌نظیر است.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه صرفا تولید چند محصول در استان بازار را دچار مشکل می‌کند گفت: در شمال استان کرمان محصولات کشاورزی باغی را داریم که عرضه این محصولات مبتنی بر بازار است.

وی با اشاره به اینکه در شما استان محصولات باغی ما عموماً گردو، پسته، مرکبات و ... است بیان کرد: محصولات باغی ما در شمال توسعه پیدا نکرده و میزان محصولات تولید شده بازار خود را دارد.

سعیدی با بیان اینکه تولید گلابی صادراتی در کرمان در حال اجرا و برنامه‌ریزی است عنوان کرد: هر ساله تولید سه محصول سیب‌زمینی، گوجه و پیاز بازار را در سطح استان دچار چالش و دغدغه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کرمان دومین استان گلخانه‌ای در کشور است و تلاش زیادی برای توسعه گلخانه‌ها در استان شده است افزود: متأسفانه در جنوب استان کرمان برای صادرات محصولات نه سیستم ریلی داریم و نه سیستم هوایی.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه ما کشور روسیه را در همسایگی خود داریم که چندین ماه از سال یخ زده است گفت: روسیه نیازمند محصولات کشاورزی ما است اما در حوزه صادرات در استان تشکل قوی نداریم.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی ما در اختیار فرد است و در بحث آب، زمانی بهره‌وری بالا می‌رود و کاشت ما مبتنی بر بازار می‌شود که در این حوزه ابزاری در اختیار داشته باشیم افزود: تا زمانی که چاه‌ها غیرمجاز کشاورزی کنترل و کنتور حجمی نصب نشود نمی‌توان عملاً کاری انجام داد.

سعیدی با بیان اینکه کرمان یک چهارم باغات کشور در استان کرمان است عنوان کرد: کشاورزی باغات اقتصادی بوده و مصرف آب کمتری دارند.

وی با اشاره به کاشت محصولات زراعی در شمال استان کرمان گفت: محصولات زراعی اصلی ما در شمال استان گندم، جو، ذرت و یونجه است که به شدت مورد نیاز بازار است.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم در شمال کرمان از 55 هزار هکتار به 35 هزار هکتار رسیده است و در برنامه داریم که این سطح را به 20 هزار هکتار برسانیم افزود: این در حالی است که میزان تولید محصول گندم در استان تغییری نداشتیم چرا که دانش را وارد کار تولید گندم کردیم.

وی با اشاره به توسعه کاشت گل‌محمدی، زعفران، زرشک و گیاهان دارویی در استان کرمان عنوان کرد: کاشت زعفران در استان اقتصاد را متحول کرده چرا که 90 درصد محصول زعفران صادراتی، بسیار کم حجم و اقتصادی است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار