جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سفری سه روزه از قرق های اختصاصی محیط زیست کشور در استان یزد بازدید کردند .
کد خبر: ۶۷۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹ 27 October 2018

در این دیدار ،مدیر کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در طول چند دهه اخیر، جمعیت گونه های علفخوار دشتی در استان به شدت کاهش داشته و آهو، جبیر و گورخر از بسیاری از دشت های استان حذف شده اند. به تبع آن، جمعیت گوشتخواران وابسته به این جمعیت ها نیز افت محسوسی داشته است.

پورملایی افزود بنابراین اکثریت مدیران و کارشناسان اجرایی به این نتیجه رسیدند که تنها راه حفاظت و حراست زیستگاههای حیات وحش جلب مشارکت های مردمی و جبران کاستی های موجود در زمینه حفاظت فیزیکی است.

وی افزود :اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با توجه به استقبال علاقه مندان به طبیعت از فرصت واگذاری قرق ها به بخش خصوصی به عنوان فرصتی برای احیای زیستگاه ها و جمعیت های حیات وحش بهره جست و نهایتا با پیگیری موضوع، از 5 قرق مصوب در شورایعالی حفاظت محیط زیست، سه قرق اختصاصی به نام های علی آباد چهل گزی، دربید و روباز در یزد ایجاد شدند. پورملایی ادامه داد.: این سه قرق مجموعاً 132897 هکتار مساحت دارند و 8/1 درصد از خاک استان را پوشش می دهند.

کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در این بازدید با تقدیر از واگذاری قرق ها به جوامع محلی به عنوان یک کار مثبت افزود: با توجه به اینکه استان یزد با کم آبی شدید مواجه است باید به جای صنعت و کشاورزی به صنعت گردشگری و طبیعت گردی توجه شود. وی با اشاره به بازدید از قرق های استان یزد اظهار داشت خوشبختانه در یزد آمارها نشان می دهد که واگذاری قرق های اختصاصی به جوامع محلی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، درصد بالایی از رشد جمعیت حیات وحش را در پی داشته و این گامی است در جهت حفظ گونه های جانوری که در این راستا می توان به توسعه پایدار دست پیدا نمود.

ضرابی معاون حفاظت محیط زیست کشور نیز در این بازدید به برخی دغدغه ها در زمینه واگذاری قرق های اختصاصی اشاره کرد و گفت موضوع زمین خواری و کوهخواری به عنوان آسیب این طرح مطرح شده بود که با تشریح موضوع و مقررات مشخص شد که قرق بانان هیچ حقی در تصرف زمین منطقه خود ندارند

شایان ذکراست برای اولین بار در کشور 3قرق بطور رسمی واگذار شده است که قرق علی آباد چهل گزی به مساحت 50634 هکتار در غرب و جنوب غرب منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و قرق روباز به مساحت 6348 هکتار در شمال غرب منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و مابین دو منطقه کالمند بهادران و شیرکوه در مهریز قرار دارند و قرق دربید به مساحت 75915 هکتار بخشی از زیستگاه یکپارچه و بهم پیوسته بافق- سیاهکوه می باشد که یکی از کریدورهای مهم زیستی حیات وحش به ویژه یوزپلنگ آسیایی به حساب می آید. این قرق در غرب منطقه شکار ممنوع آریز بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر قرار دارد و پشتیبان مناسبی برای این مناطق به حساب می آید.

در این سفر رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یزد، هشت نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون حفاظت محیط زیست کشور حضور داشتند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار