عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار تیم های فوتبال ایران و بولیوی گفت: تداوم حضور زنان در ورزشگاه ها، به تلطیف فضا و کاهش ابراز خشونت در این مکان های ورزشی منجر خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 24 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: لیلا دودمان افزود: شیوه اجتماعی شدن زنان و همچنین انتظار نقشی که جامعه از آنها دارد در کُل این پیامد را دارد که خشونت به هر شکلی و در هرنوع طبقه‌بندی در بین آنها ملایم ‌تر است و این امر را می‌توان به ‌مثابه ‌فرصتی قلمداد کرد که در تغییر رفتار جامعه نقشی مثبت دارد.
رئیس سابق کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز در ادامه از دیدگاه جامعه‌ شناختی به مساله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها پرداخت و گفت: این موضوع طی سالیان اخیر مورد بحث و جدل‌های بزرگی قرار گرفته و موافقت‌ها و مخالفت‌ها با این امر بنیان‌هایی تئوریک دارد.
دودمان اظهار داشت: باید از نظر اجتماعی و جمعیت شناختی به این موضوع نگریست و چرایی تقویت این درخواست در بین زنان و حتی بخشی از مردان را بررسی و پیامدهای احتمالی پذیرش این امر را واکاوی کرد.
وی بیان کرد: به‌ زعم برخی جامعه شناسان، تغییر در نسبت‌های جمعیتی به تغییرات ساختاری در جامعه منجر می‌شود.
وی با بیان اینکه افزایش میزان باسوادی در دهه‌های متمادی، جامعه را با قشر جدیدی مواجه کرده است، اظهار داشت: با افزایش مدارج علمی بانوان، حضور آن‌ها درعرصه‌های اجتماعی تسهیل شده و در برخی زمینه‌ها نیز ضرورت یافته؛‌ همان‌گونه که وقتی زنان واجد حق رأی شدند، شیوه و میزان مشارکتشان در اجتماع دچار تحولات اساسی شد.
این عضو شورای شهر شیراز بیان داشت: خواسته ‌های زنان را در دوران اخیر باید با توجه به تغییرات عمده‌ای که به وقوع پیوسته مدنظر قرار داد و سپس تصمیم‌ گیری کرد.
دودمان افزود: عدم لحاظ این واقعیت‌ها در تحلیل‌ها و تصمیم‌ گیری‌ها، جامعه را در شرایط عدم توازن قرار می‌دهد و فقدان توازن هم عاملی برای شکل گیری نارضایتی خواهد بود.
وی ادامه داد: استدلال کسانی که بین تماشای مسابقات از تلویزیون و تماشا از روی سکوی ورزشگاه تفاوت قائل‌اند، عمدتاً ناظر بر فضای حاکم بر سکوهاست بدین معنا که اعتقاد دارند گفتمان رایج بین تماشاگران کنونی، محتوا و روح نامطلوبی دارد و حضور زنان موجب آزار آن‌ها خواهد بود.
این فعال اجتماعی ادامه داد: از سوی دیگر، حضور زنان را در ورزشگاه‌ها نباید تنها از جنبه دوگانه مرد و زن نگریست، بلکه در اغلب موارد حضور زنان مترادف حضور خانوادگی است.
دودمان گفت: اگر کُنش‌های تماشاگران را در ورزشگاه‌ها ذیل نمادین شدن خشونت و مرحله‌ای از فرایند متمدن ‌شدن بپنداریم، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را می‌توان مرحله‌ای پیشرفته ‌تر دانست و جنسیت به‌ مثابه یک متغیر ساختاری باعث تغییر ترکیب افراد حاضر در ورزشگاه‌ها خواهد شد.
پیش از این، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال گفته است: حضور بانوان در استادیوم ها یکی از حقوق های شناخته فوتبال در دنیاست که خوشحالیم این مهم در بازی با بولیوی محقق شد.
تیم ملی فوتبال ایران سه شنبه 24 مهرماه جاری در حالی دیدار تدارکاتی مقابل بولیوی را با برتری 2 بر یک به اتمام رساند که جمعی از بانوان این بازی را از نزدیک تماشا کردند.

برچسب ها: ورزشگاه ، زنان ، تلطیف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار