کد خبر: ۶۷۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹ 21 October 2018

ریگان یکی از محروم ترین شهرستان‌های کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از شاخص‌های آموزشی عقب مانده به طوریکه برخی از دانش آموزان این شهرستان صندلی برای نشستن در کلاس ندارند.

 

به گزارش تابناک کرمان، شهرستان ریگان در شرقی‌ترین نقطه استان کرمان قرار دارد که اکثراً به دلیل خشکسالی شدید و طوفان‌های شدید شن و ریزگردها شناخته می‌شود، کافیست از شهر کرمان ۲۷۸ کیلومتر به سمت شرق حرکت کنید بعد از بم به شهر نرماشیر و بعد به فهرج و ریگان می رسید این فاصله حدود چهار ساعت طول می‌کشد اما چهره مبداء تا مقصد به شدت متفاوت است.
شهر کرمان یکی از کلانشهرهای کشور است که به سمت توسعه پیش می‌رود اما آن سوی این جاده شهری قرار دارد که شن‌های روان تا پشت دیوارهایش رسیده‌اند و یکی از کم برخوردار چترین شهرستان‌ها در کشور در زمینه شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود.

بهترین امکانات در این شهرستان در شهر ریگان ارائه می شود اما در همین شهر نیز وضعیت با استانداردها فاصله دارد، شهر بیمارستان ندارد، در اکثر روزهای سال زیر لایه‌ای از ریزگردها قرار دارد و جاده دسترسی به اکثر روستاها خاکی و گاه عبور و مرور با خودروهای سواری معمولی غیر قابل انجام است، روستاهای غرب شهرستان اکثر در کوهستان‌ها قرار دارد و سازه‌ها سنگی است و در شرق استان نیز اکثر سازه‌ها خشت و گلی و بعضاً کپری است.

در این میان وضعیت مدارس شهرستان نیز تعریفی ندارد، برخی مدارس در شهرستانی که سابقه چندین زمین لرزه بالای شش ریشتر طی دهه اخیر را داشته است غیر مقاوم هستند و جالب اینکه تعدادی از دانش آموزان حتی صندلی برای نشستن ندارند و به ناچار روی زمین می‌نشینند.

طبق اعلام فرمانداری ریگان در این شهرستان ۵۰ درصد مدارس غیر استاندارد و غیر مقاوم هستند و شش هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

این در حالی ست که در این شهرستان ۱۱۵ واحد آموزشی در بخش مدارس عشایری و عادی وجود دارد که به خصوص در مدارس عشایری دانش آموزان با کمبود جدی امکانات تحصیلی مواجه هستند.

فرماندار ریگان در گفتگو با مهر گفت: بارها در خصوص محرومیت‌ها و کمبود اعتبار در این شهرستان توضیح داده‌ایم اما هیچ اتفاقی برای کاهش فاصله محرومیت‌های این شهرستان با دیگر مناطق کشور روی نداده است در حقیقت وقت تقسیم اعتبارات همان اعتباری به ریگان اختصاص می‌یابد که به شهرستان‌های برخوردار داده می‌شود و به این ترتیب نمی‌توانیم کمبودها را جبران کنیم.

وجود مدارس سنگی و کپری در ریگان

 

امین باقری گفت: مدارس در ریگان در قالب مدارس عادی(آجری) که اکثرا در شهر ریگان هستند و مدارس کانکسی، چادری کپری و خشت و گلی که اکثراً در روستاها و مناطق دور دست هستند فعالیت می کنند که ۱۲ هزار دانش آموز را در خود جای داده‌اند.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های که صورت گرفته است ۵۰ درصد از مدارس ریگان به لحاظ استحکام سازه با مشکل مواجه هستند و مقاومت لازم را در مقابل زلزله، سیل و یا طوفان را ندارند.

فرماندار ریگان افزود: شش هزار نفر از دانش‌آموزان شهرستان در چنین مدارسی تحصیل می‌کنند و برای رفع این مشکل نیاز به تأمین اعتبار و یا کمک‌های خیران داریم.

وی گفت: اکثر این مدارس در روستاها قرار دارد و جالب اینکه راه دسترسی به بسیاری از این روستاها نیز خاکی است و به دلیل صعب العبور بودن تنها با استفاده از موتور می‌توان به این مناطق رفت و آمد کرد.

اکثر این مدارس در روستاها قرار دارد و جالب اینکه راه دسترسی به بسیاری از این روستاها نیز خاکی است و به دلیل صعب العبور بودن تنها با استفاده از موتور می‌توان به این مناطق رفت و آمد کرد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد خیران می توانند بسیاری از مشکلات پیش روی مدارس و دانش آموزان را بردارند و در این مسیر به ما کمک کنند.

باقری وجود محوطه های خاکی، عدم حصاربندی، استفاده از ساختمان‌های قدیمی را از جمله مشکلات پیش رو دانست و بیان کرد: از نظر تامین امکانات مورد نیاز اولیه تحصیل هم مشکلات جدی وجود دارد به طوریکه برخی از دانش‌آموزان حتی صندلی برای نشستن در کلاس‌های درس ندارند.

وی گفت: اخیراً اقداماتی برای مقام‌سازی تعدادی از مدارس انجام شده است اما هنوز تعداد قابل توجهی از مدارس غیر مقاوم هستند و نیمی از دانش آموزان استان در این مدارس تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرستان ریگان حادثه خیز است و سابقه زمین لرزه‌های شدید و طوفان‌های شن مکرر را دارد به همین دلیل جان دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند در خطر قرار دارد و باید هر چه زودتر برای رفع مشکلات این بخش چاره اندیشی کرد.

دانش آموزانی که میز و صندلی ندارند/  مهاجرت دلیل تشدید مشکلات

 

وی گفت: برخی از این دانش آموزان حتی میز و صندلی هم ندارند و تلاش ما برای تجهیز این مدارس هم بی‌نتیجه بوده است که امیدواریم با ورود آموزش و پرورش و خیران این مشکل برطرف شود.

یکی از مشکلاتی که در سال جاری با آن مواجه شدیم جمعیتی است که از سیستان‌وبلوچستان به ریگان مهاجرت کرده‌اند که در بخش مدارس عشایری و معمولی این مساله قابل رصد است که البته آمار این دانش‌آموزان در مدارس معمولی در شهر ریگان بیشتر است.

وی گفت: ما در گذشته نیز در خصوص سرانه فضای آموزشی و امکانات مشکلاتی داشتیم با افزایش حدود هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی این مشکلات تشدید شده است به همین دلیل برخی از دانش‌آموزان بدون صندلی مانده‌اند.

فرماندار ریگان افزود: این مشکل دقیقاً بعد از ثبت نام مدارس مشخص شد و عملاً ما پیش بینی افزایش این جمعیت را در بخش دانش‌آموزی نمی‌کردیم.

ما به صورت جدی به هزار صندلی برای تجهیز مدارس نیاز داریم و در این خصوص مکاتبات زیاد و پیگیری‌های متعددی را انجام داده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به وجود مدارس غیر استاندارد گفت: البته اینگونه نبوده که هیچ اتفاقی هم در حوزه مدارس روی نداده باشد در چهار سال گذشته تعدادی مدرسه استاندارد نیز جایگزین شده است اما عمق محرومیت در این شهرستان آنقدر بالاست که در بخش‌های مختلف نیاز به نگاهی بسیار پر رنگ‌تر دارد تا بتوانیم حداقل به سطح سایر شهرستان‌های استان کرمان برسیم.

وی همچنین به خشکسالی و طوفان شن در شهرستان نیز اشاره کرد و بیان داشت: به همین دلیل برخی از روستاهای ما در محاصره شن‌های روان هستند و برخی از سکنه خالی شده‌اند که در نتیجه این مهاجرت‌ها جمعیت دانش‌آموزی این روستاها نیز به روستاهای مجاور و یا شهر ریگان تحمیل شده است.

۸۰۰ مدرسه غیر مقاوم در کرمان وجود دارد

 

وی گفت: مدارس سنگی و کپری اکثراً در مناطق کوهستانی و کویری قرار دارند و اصولاً سازه مورد استفاده مردم برای ساخت‌وساز در این مناطق همین سنگ چین‌ها و کپر است و گاهی تلفیقی از این دو می‌باشد.

در حالی بسیاری از مدارس غیرانتفاعی شهر کرمان با راه اندازی کلاس‌های هوشمند و نیمه هوشمند و ایجاد خدمات آموزشی و رنگارنگ در مقاطع مختلف سعی در تبلیغ و جذب بیشتر خانواده‌ها برای ثبت نام در این مدارس را دارند که در برخی از مناطق استان کرمان وضعیت دقیقا روی دیگر سکه است و دانش آموزان با سوء تغذیه، مدارس غیراستاندارد و کمبود تجهیزات دست به گریبان شده‌اند.

پیش از این مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان کرمان در گفتگویی با مهر اعلام کرده بود که این نوع مدارس غیراستاندارد در استان کرمان مختص یک جغرافیا و یا محدوده خاص نیست و از حومه شهر کرمان تا ۸۰۰ کیلومتر آن سو تر در جنوب و شرق استان کرمان را نیز شامل می‌شود و این کمبود اعتبار و بودجه است که موجب می‌گردد خدمات‌رسانی در این مناطق با کمبودهایی مواجه شود.

در استان کرمان 800 مدرسه غیرمقاوم وجود دارد که برای رفع این مشکل باید خیران به ساکنان مناطق محروم از جمله شهرستان ریگان کمک کنند.
انتهای پیام/*

برچسب ها: کپر ، مدارس ، ریگان ، بم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار